Lawine in Verbier

Lawine in Verbier
De witte dood
De witte dood

Een 23-jarige Zweedse is in Verbier door een lawine om het leven gekomen. Het was de eerste dag bluebird na dagen van sneeuw.

La Mouche

De lawine gebeurde omstreeks een uurtje of 11.00 bij La Mouche, de toegankelijke off-piste die je bereikt vanaf de Chassoure. De lawine was 100 meter breed en meer dan 250 meter lang. Een andere rijder zat ook in de lawine, maar is op tijd gered.

De lawine in La Mouche (beeld via Menno Boermans)
De lawine in La Mouche (beeld via Menno Boermans)

Saissonnier

De Zweedse, een saisonnier die al enkele seizoenen in Verbier zat, droeg een drie-eenheid. Daarnaast had ze ook een airbag en heeft ze deze ook getrokken. Het mocht echter niet baten. Ze werd bedolven onder de sneeuw en daardoor had de reddingsdienst niet genoeg tijd om haar te redden.

St. Anton

Maandag is er ook al een Rus om het leven gekomen in een lawine in St. Anton am Arlberg. Het ongeluk gebeurde in Schöngraben, een afdaling met een behoorlijke terrain-trap. Afgelopen zaterdag stonden we tijdens de kNOw Boundaries Kick-Off met gids Jelle Staleman nog voor deze afdaling. Hij besloot toen om te keren, omdat de triebschnee, het risico op spontane lawines, de hellingshoek en de terrain trap het risico simpelweg te groot maakte.

Rijd met je hoofd

Onze gedachten gaan uiteraard uit naar familie en vrienden van de slachtoffers. Ook deze levens zijn veel te vroeg geëindigd. Blijf met je hoofd rijden, laat je niet meesleuren door de poederstress en maak de juiste keuzes op de berg.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Elite
kanskiAuteur19 december 2012 · 22:52
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
snelle_henkieAuteur20 december 2012 · 09:12

Triest nieuws en tegelijk wel goed dat we dit soort berichten op wePowder laten zien, in elk geval voor de bewustwording.
Wat ik me afvraag: ik lees steeds vaker berichten waarbij riders in een lawine om het leven komen, ondanks dat ze een airbag hadden en die ook hebben gebruikt/getrokken… In het bericht dat kanski heeft geplaatst lees ik dat de lawine 1.80 ‘diep’ was, dus een flinke. Maar toch, de producenten van airbags hebben het over overlevingskansen van 90%. Dat beeld begint bij mij nu te vertekenen op basis van de laatste berichten…

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Beginner
MikeyAuteur20 december 2012 · 19:39

@ snelle henkie,

als je er vanuitgaat dat er duizende mensen per dag in europa de berg af komen buiten de pistes, dan is het aantal gewonden of overledenen relatief laag. Maar ik weet de exacte aantallen niet maar ik ga er vanuit dat er een hoop mensen ook hun trigger hebben moeten gebruiken en het wel hebben overleeft.

je leest immers vaker wanneer iets misgaat als wanneer iemand netjes naar beneden gekomen is na het trekken van een trigger.

Maargoed alle gewonden of overledenen is er 1 teveel!!
Het is inderdaad vreselijk om te horen dat het niet altijd levens red.

Elite
kanskiAuteur20 december 2012 · 20:44

@snelle_henkie: de anriess was 1.80 hoog bedoelen ze hier! Dat zal wel wat dieper geweest zijn op het dikste punt van de lawine en dan denk ik meer aan 2m50 waarschijnlijk…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!