Alpen in greep van warme lucht

Alpen in greep van warme lucht
Les Diablèrets via Powfinder

Veel te warm, natte sneeuw lawines, NAO-index wordt positief, tijdelijk wat sneeuw.

Actuele condities

De reports op Powfinder logen er zondag niet om. Te warm! Who did turn on the heating? Beelden van natte sneeuwlawines en wanhopige vragen waar nog poeder te vinden is. Ook via twitter en facebook kreeg ik diverse vragen door. Ik moet jullie teleurstellen. De maandag wordt nog warmer waarbij de temperatuur oploopt richting de 15 tot 19 graden in de Fohndalen. Exceptionele temperaturen voor een kerstavond. Toch is er op noordhellingen nog steeds poeder te vinden en daar zul je vandaag dan ook moeten zijn voor wat verse sneeuw. Ook de beschutte bossen in de inneralpine valleien conserveren de kou. Ofwel noord en inneralpine zijn de tips voor maandag.

Korte termijn

Ook de 1e kerstdag zal exceptioneel warm worden in de noordalpen, waarbij het nog eens 12-16 graden kan worden. Ondertussen neemt vanuit het zuidwesten de wind toe op nadering van een nieuw front.

Toenemende zuidföhn vanaf maandag
Toenemende zuidföhn vanaf maandag

Dinsdag de eerste sneeuw in het zuiden. In de nacht naar tweede kerstdag en op tweede kerstdag zelf aanhoudende sneeuwval in de Franse Alpen. Sneeuwgrens daarbij dalend richting de 1200 meter. Vanaf donderdag overal kouder in de Alpen. Maar…

Tijdelijk kouder

Ja, het wordt snel genieten. Alles wijst er op dat na de 28e het weer warmer wordt. Weliswaar niet zo warm als vandaag, maar wel weer te warm. Woensdag en donderdag ben je het beste af in de Franse Noordalpen. Vanaf de 28e dus weer snel warmer en ik verwacht niet dat het dit jaar nog iets wordt.

Positieve NAO-index

De NAO-index wordt de komende periode weer positief en dat is gemiddeld gezien slecht nieuws voor de Alpen (als in droog en te warm) en goed nieuws voor Scandinavië (als in poeder voor de westkust).

NAO positief tot in 2013
NAO positief tot in 2013

Poeder in 2012?

Voor poeder in 2012 ben je woensdag, donderdag en vrijdag in de westalpen. Daar de meeste verse en dalende temperaturen. Beter ga je richting Noorwegen of Noord-Amerika. Daar is het nu diep winter en dat blijft het tot begin 2013.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
alexsvwAuteur24 december 2012 · 09:08

Kan ik in ieder geval mijn benen 2 dagen rust geven zonder gevoel dat ik wat moois mis.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
$andokanAuteur24 december 2012 · 14:46

Heb net enorme punten gescoord bij het meissie… “Skatje, ik blijf de feestdagen dit jaar maar lekker bij jou, die poeder wacht wel tot Januari, met jou is het elke dag poeder…”

2 Rad 4 Mum & Dad!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!