Poederalert#10 continues

Poederalert#10 continues
Zet je snorkel maar op!
Zet je snorkel maar op!

Afgelopen 36 uur al 10-40 cm vers. Komende 36 uur nog eens 20-60 cm vers. We knallen 2012 uit.

Actuele condities

Afgelopen weekend verliep warm, maar dat was goed nieuws. Veel zwakke lagen zijn uit het sneeuwdek verdwenen, hoewel er op noordhellingen boven de 2400 meter nog het een en ander te vinden is. Lees dagelijks daarom je lokale lawinebericht goed door en pas er je lijnen op aan. Met de sneeuw die er aan komt hoef je het niet per se hoog te zoeken. Het noordwesten van de Alpen (Isere, Savoie, Haute-Savoie, Wallis, Alpennoordhang, Voralberg) kennen een heel dik sneeuwpak en er valt de komende 36 uur nog eens 60 cm bij. Pak je snorkel maar uit!

Korte termijn

Een nieuwe storm arriveert in de nacht van woensdag op donderdag en donderdagmiddag kun je al poederrijden in de bossen van de Franse Noordalpen. Vrijdagochtend gaat helemaal diep worden. Kies voor de kleine gebieden en family resorts. Minder poederstress en veel minder druk. Scheelt je een hoop gedoe en je gaat minder risico’s lopen.

Vrijdagochtend sneeuwt het dan nog in de noordalpen, maar ook daar komt de zon er door in de loop van de dag. Zaterdag wordt overal zonnig en warm. Maar een echte fohnwind ontbreekt waardoor de sneeuw tot het einde van het jaar vers blijft op de noordhellingen, beschutte bossen en inneralpine valleitjes. Tot begin 2013 geen sneeuw meer van betekenis.

Lange termijn

De glijbaan? Het lijkt er op dat we 2013 gaan starten met een noordstau. Nog ver weg, maar de kansen zijn er zeker. Maar tot die tijd…

Donderdagmiddag: snorkel op in de Franse Noordalpen en westelijk Zwitserland

Vrijdag: snorkel op in de Isere, Savoie, Haute-Savoie, Wallis, Alpennoordhang, Voralberg

Zaterdag: noordhellingen, beschutte bossen en inneralpine valleitjes.

Zondag: noordhellingen, beschutte bossen en inneralpine valleitjes.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
QmaartenQAuteur27 december 2012 · 08:18

Yihaa, vrijdag naar Frankrijk voor de eerste meters van het seizoen. Need a fix desperatly.

powpowwowjippiajippieee
Beginner
FreekAuteur27 december 2012 · 10:40

mooi! vrijdga naar Frankrijk idd :-)

Gevorderd
xs2arjan.Auteur27 december 2012 · 11:32

Gisteren wat in Aravis gebergte geboekt :-) Nog nooit geweest, iemand tips?
Thnx…

xs2arjan
Expert
meteomorrisAuteur27 december 2012 · 12:01

@xs2arjan… La Balme, Combe le Bellechat

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur27 december 2012 · 12:06

Zit een beetje in dubio. Momenteel regent het behoorlijk in Chatel dus vraag me af of het zin heeft om hier morgen op zoek te gaan naar poeder of dat ik beter ergens in de buurt naar een ander resort kan gaan? Iemand tips?

Beginner
brtsAuteur27 december 2012 · 12:15

Poeder stress in Flaine is niet te harden. We slapen in Cluses, heeft iemand nog andere goede opties voor ons behalve grand massiv? Merci

Gevorderd
dejongarnoAuteur27 december 2012 · 13:11

@brts: Praz de Lys (boven Taninges), maar dan moet de sneeuwgrens wel tot maximaal 1200m zakken wil het daar leuk worden…

Of een gids boeken in het GM en de niet zichtbare lijnen gaan rijden; het is drukke vakantietijd en al die zichtbare poedervelden in Flaine zijn dan idd snel verspoord …

Succes en have fun!

@Freek; mazzelaar! waar ga je naartoe? ;-)

Beginner
FreekAuteur27 december 2012 · 13:32

@dejongarno: Grand Massif! Ik heb gehoord dat \

  1. veel liften bij Flaine dicht zitten vandaag \
  2. het zicht t/m morgenmiddag slecht is\
  3. het zaterdag kouder wordt \
  4. dat het erg rustig is op de wisseldag

dus ik denk dat de poederstress dan wel meevalt… zullen wij anders een paar lijntjes trekken ;-)

Gevorderd
dejongarnoAuteur27 december 2012 · 13:49

80% met je eens @freek, behalve punt 2: helaas ;-) voor jullie klaart het morgenochtend al op en ben ik dus genoodzaakt een paar verkenningsspoortjes te gaan trekken… :)

Beginner
FreekAuteur27 december 2012 · 14:37

Dat mag, dat compenseren we zaterdag wel. Dan gaat Gers namelijk open… niet verder vertellen he ;-)

Gevorderd
doovAuteur27 december 2012 · 16:16

Ik heb geen snorkel. Maar ik ga toch !

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Beginner
brtsAuteur27 december 2012 · 19:10

Heren!
Is het de moeite om in Flaine te blijven, vandaag was namelijk echt zonde van het geld eigenlijk…
Is het de moeite om op Gers te wachten?
Sneeuwgrens die daalt, haalt weinig uit hier. Vandaag vol in de sneeuw, maar met +2 echt geen vermeldenswaardige poeder gescoord…

Gevorderd
ArjanK2Auteur27 december 2012 · 19:21

Was zwaar maar mooi vandaag in Ovronnaz. Nog getwijfeld over Flaine, maar hier is minder concurrentie :) Morgen hopen op bluebird!

Toerist
KarstAuteur27 december 2012 · 20:39

@svens: grens over naar morgins, richting martigny, genoeg mogelijkheden (payes de st bernard / verb). Max een uurtje rijden.

Op terugweg kun je ff chillen bij les bains de lavay!

Smile! Your ridin' pow!!!
Beginner
FreekAuteur27 december 2012 · 20:57

@brts: mijn opmerking dat Gers zaterdag open gaat is alleen gebaseerd op het toeval (noem het geluk) dat elke keer dat ik er ben het liftje draait… Ik zou als ik jou was m’n besluit daar niet van af laten hangen ;-)

Elite
kanskiAuteur27 december 2012 · 21:12

Fucking wet overhere! No dump, but a big warm storm!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur27 december 2012 · 21:48

idd ; nendaz zware sneeuwstorm en supernat vanonder ; miserie want sneeuwkettingen eraf gesprongen (dus idd wel veeeeel sneeuw) en dus gestrand somewhere in the middle ; soit , je zus …
Wallis (ovronnaz was ook huilen met de pet op naar tschijnt) skippen ? ??? Courmayeur beter ? wie weet (dat?)

sbs roelz
Expert
HaasAuteur27 december 2012 · 23:13
There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
VinnieAuteur27 december 2012 · 23:50

snorkel lijkt meer voor de regen te zijn dan dan de dump, what to do what to do.

lijkt erop dat karnten wat sneeuw gehad heeft (40cm)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur28 december 2012 · 08:29

weet iemand hoe de situatie aan de franse/italiaanse kant is ; ik zit hier in nendaz en kan straks gemakkelijk doorsteken …Alle goeie tips meer dan welkom :-)

sbs roelz
Gevorderd
dejongarnoAuteur28 december 2012 · 08:44

Hopelijk hebben jullie naast je snorkel ook je complete scubadive set ingepakt :( Het is NAT hier; de sneeuwgrens heeft vannacht rond 1700m gelegen…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur28 december 2012 · 17:22

hier in nendaz lag alles 30cm dik in het bos (en daarrond maar je bent bospoeper of niet ; toch zeker met al die aan-in-gewaaide meuk van gisteren) … kwas hier vorig jaar met roelaano geweest (én er met kanski, ollie en maarten gereden) en wist nog goed waar te zijn (enkel die boscoloir waar maarten z’n neus smakte vond ik niet meer terug ) … LAKKAH Nendaz
Tot de verbinding met Verbier open was en de horde zotten uit verbier als memlingen zich in no-time over al de bergen verspreidden en ALLES verspoorden ; steil ; nog steiler; alles ging eraan; ingewaaid of niet ; ninormaal …
Dus nu ; da’s duidelijk ; alles verspoord ; enkel nog wat te vinden met m’n split misschien ; splitboardtime met Frank en David ? want Yannick ligt er blijkbaar uit ???
Iemand een plezante tip? welke tour?

sbs roelz
Gevorderd
koen_djfistelAuteur28 december 2012 · 18:31

yep, op weg naar de dortoir van bourg saint pierre… Zou super st bernard naar boven splitten een plezante optie zijn :-) ???

sbs roelz
Gevorderd
RoelaanoAuteur29 december 2012 · 11:13

@ gast559, Ik wist niet dat Morris ook verstand had van de Metro’s ;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!