Nordstau Duvelke?

Nordstau Duvelke?
Poederrijk 2013
Poederrijk 2013

Allereerst een poederrijk 2013! 2012 was voor ons een bewogen jaar. Veel fantastische hoogtepunten, maar ook twee hele diepe dalen. Dat 2013 vol van hoogtepunten mag zijn.

Korte termijn, PA#11 Franse Noordalpen

2013 begint aardig in de vooralpen van de Ecrins en de Franse Noordalpen. Tot en met woensdagochtend valt er 10-20 cm in de stau van de Ecrins en 20-40 cm in de Savoie, Haute Savoie. De meeste sneeuw verwacht ik in de Bauges, Aravis en Chablais. Verder 10-20 cm vers in de Zwitserse Alpennordhang, het Kleinwalsertal en Voralberg. De sneeuw valt er met relatief weinig wind en het lawinegevaar houdt zich daardoor binnen de perken.

Voor woensdagochtend geldt er een poederalert voor:

  • Bauges

  • Baurfortain

  • Aravis

  • Chablais

En daarmee hebben we de eerste traktatie van 2013 te pakken. Een mooi begin van Poederalert#11. Het aangekondige laag in de golf van Genua wordt snel weggedrukt en zorgt voor maar weinig sneeuw ten zuiden van de alpenhoofdkam. De meeste sneeuw verwacht ik in de zuidelijke Piemonte, maar onvoldoende voor een alert. Hoopgevender zijn de ontwikkelingen voor donderdag en vrijdag. Enkele dagen geleden sprak ik al van een noordstau en hoewel deze even van de weerkaarten was verdwenen is deze terug. En levendiger dan ooit. Hoewel met een ‘maar’.

Hoog Xerxes gaat zeker een week de Alpen domineren
Hoog Xerxes gaat zeker een week de Alpen domineren

Nordstau… where to go?

Dat wordt de belangrijkste vraag de komende dagen. Een zeer krachtig hogedrukgebied met de naam Xerxes nestelt zich boven de Alpen en op de oostelijke flanken van dit hoog zakt vochtige, maar ook warmere lucht af richting de noordstau gebieden van Oostenrijk. Belangrijke vraagtekens daarbij; waar nestelt het hoog zich precies? Wat doet het nulgradenniveau? Hoeveel vocht blijft er over bij een luchtdruk die richting de 1020 hPa stijgt? Vragen die pas woensdagavond met enige zekerheid te beantwoorden zijn. Want een verschuiving van 200 kilometer naar het westen of juist het oosten kan het verschil zijn tussen poeder vanaf Voralberg tot en met Steiermark, of juist pas vanaf de Dachstein tot en met Steiermark. Daarnaast is het nulgradenniveau nog een groot vraagteken. Volgens de laatste berekeningen schommelt deze tijdens de sneeuwval tussen de 1500 en 1900 meter, waarbij deze langzaam klimt tijdens de neerslagperiode. Gevolg is dat de sneeuw onder de boomgrens steeds vochtiger zal worden en treeruns tijdens de sneeuwval geen optie zijn en je zult moeten wachten op de opklaringen na de dump.

Belangrijke vragen die deze dump kunnen maken of kraken. Vooralsnog zeg ik… wacht tot de dump voorbij is en zorg dat je vanaf zaterdag/zondag in de allerhoogste delen van het Salzburgerland en het Dachstein massief te vinden bent. Het klaart dan op en op noordhellingen boven de 1800 meter is dan goede poeder te vinden.

In de westalpen en zuidalpen is het dan al lang droog en warm. Vanaf donderdag stoormt warme en droge lucht binnen. Overdag wordt het dan zonnig en warm, de nachten koud en helder. Tijd om te gaan touren. Het lawinegevaar zakt, alles naast de piste is afgekrast en de couloirs liggen er op veel plekken al aardig bij.

Lange termijn

Van Xerxes zijn de Alpen niet zomaar verlost. Breekt in de west- en zuidalpen, maar ook het westen van Zwitserland al op donderdag de zon door, dat zal ook in de rest van de Alpen het geval zijn na zaterdag/zondag. Weliswaar is de ergste warmte na het weekend wel weer voorbij, maar het blijft dan zonnig en droog. Met de dalende temperaturen zal er oppervlakterijp gaan ontstaan die bij nieuwe sneeuwval een groot gevaar kan gaan opleveren. Iets waar ik jullie de komende periode op zal blijven wijzen.

Poederadvies

Voor woensdagochtend geldt er een poederalert voor:

  • Bauges

  • Baurfortain

  • Aravis

  • Chablais

Het advies voor komend weekend zal morgenavond verder worden aangescherpt.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
KingfisherproAuteur1 januari 2013 · 23:52

Dat wordt spannend we willen vrijdag vertekken voor een week.

Beginner
AnoukAuteur2 januari 2013 · 12:33

oei oei, ik ga werken ik Salzburg over een week…hopelijk kan ik ergens een paar vlokjes meepikken dan als ik vrij heb

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Expert
meteomorrisAuteur2 januari 2013 · 13:18

Volgens de laatste modellen ligt de sneeuwgrens bij aanvang rond de 1000-1200 meter om daarna te stijgen richting 1400-1700 meter en op zaterdag weer te dalen richting de 1100-1400 meter.

powfinder.com
Gevorderd
KingfisherproAuteur2 januari 2013 · 18:42

Kun je een advies geven waar we vrijdag het beste heen kunnen rijden. We gaan toch een week skien met als voorkeur wat vers natuurlijk.

Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2013 · 00:12
powfinder.com
Gevorderd
KingfisherproAuteur3 januari 2013 · 12:06

Dank je, we gaan naar het oosten

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!