Boek review: Freeride Guide Jungfrau Region

Door dr.Gear op 3 januari 2013 · 1

Freeride Guide Jungfrau Region
Freeride Guide Jungfrau Region

Onlangs presenteerde Roger Fischer het boek Freeride Guide Jungfrau Region. Roger Fischer was jarenlang skileraar in Verbier, Engelberg en Grindelwald en woont tegenwoordig in Grindelwald. Na jaren op de ski's moet hij er achter zijn gekomen dat aan freeriders geen droge boterham is te verdienen, want waarom word je anders financieel adviseur? En geef hem eens ongelijk. Want ieder vrij uurtje kan hij nu op zoek kan naar poeder.

Met de crew van wePowder ontdekte ik al eerder dat de Jungfrau Regio een prima freeride bestemming is en heb de o zo kritische redactie van wePowder kunnen overtuigen dat 4 wePowder vlokken meer dan terecht zijn. Roger Fischer doet er met zijn boek een schepje boven op en tovert 43 meer dan interessante freeride routes uit zijn zak.

Compact

Het boekje (met de nadruk op -je en dat is niet negatief bedoeld) is heerlijk compact. Kleiner dan de iPad mini en ook nog eens lichter zodat het in iedere rugzak past. Daarnaast is ze overzichtelijk, geschreven in twee talen (Duits en Engels) en to the point. Dergelijke boeken willen nog wel eens afdwalen, maar dat doet Roger zeer zeker niet. Het bevat net die extra informatie die je als freerider niet uit een kaart kunt opmaken, maar wel wilt hebben.

De 43 freeride varianten zijn verdeeld over de drie hoofdgebieden (Grindelwald-First, Kleine Scheidegg-Mannlichen, Schilthorn) die ieder hun eigen hoofdstuk krijgen. Alle varianten zijn ingetekend op een topografische kaart (1:50.000) en bevat daarnaast overzichtsfoto's met de routes ingetekend.

Lawines en wildschutz

Het boek sluit af met wat basisinformatie over lawines en wildschutz en een opsomming van de routes. En daar zit een belangrijke innovatie die ik het team van wePowder adviseer ook over te nemen als zij hun freeride routes gaan presenteren. De freeride varianten zijn namelijk niet alleen geordend naar moeilijkheidsgraad, maar ook naar expositie, mogelijkheden bij slecht weer, spring condities en opties bij hoog lawinegevaar.

Voorbeeld van een freeride variant
Voorbeeld van een freeride variant

Maar..

Niet alles is poeder wat er blinkt. Want 36 Zwitserse Franken is in deze tijd best aan de prijs. Zeker als je er ook nog eens 21 advertenties in propt. Vooral die advertenties leiden een beetje af. Maar goed, Roger is er 18 maanden mee bezig geweest en heeft er 1000 uur aan tijd inzitten. Wat bij mij overigens de vraag deed rijzen hoeveel tijd de jongens van wePowder wel niet in deze site en hun wePowder boek hebben zitten en hoe ze ooit denken dat rendabel te maken. Misschien kunnen @Arjen en @Morris ook maar beter financieel adviseurs worden ;)

Goed, terug naar het boek. De kwaliteit van het papier is goed, maar niet zo goed dat je het aandurft om het in een continue nat wordende rugzak te proppen. Maar daar zegt Roger ook van dat dit niet zo bedoeld is. Hij adviseert je om ten allen tijde er een 1:25.000 kaart naast te kopen en het boek te gebruiken voor bestudering vooraf. En vanuit dat opzicht is de kwaliteit meer dan voldoende.

Dr. Gear rating

Na het lezen van het boek ga ik zeker snel weer terug naar de Jungfrau Region om de openstaande varianten te rijden. De kans is groot dat ik daarna de redactie van wePowder ga adviseren het aantal vlokken van 4 naar 4,5 te verhogen. Want het boek maakt me duidelijk dat ik nog een paar mooie routes te rijden heb. In dat opzicht is het boek meer dan geslaagd.

De overvloed aan advertenties en de soms niet ter zake doende advertenties doen afbreuk aan het boek. En daarom geen 4,5 vlokken, maar 4 vlokken voor het boek. Gewoon goed dus. Waarmee het een aanrader is voor iedereen die van een ouderwets boek houdt en regelmatig richting de Jungfrau Region rijdt.

Meer info en bestellen: freerideguide.ch

Reacties

• basvennik
    Advanced
    basvennik op 3 januari 2013 · 09:19
    Geinig, wilde mij ook nog aan een review wagen, dr. Gear is sneller 😀.

Met de kerstvakantie dit mooie boekje ook aangeschaft. Voor dat ik wist dat dit boek bestond zelf al routes in kaart proberen te brengen (http://wepowder.nl/forum/topic/65825).
    Leuk om te zien dat er nog veel meer is dan je in 1e instantie bedenkt.

Daarbij dan wel mijn enige kanttekening; ik vind de routes in het Murren-Schilthorn wel extreem: Voor gewone stervelingen zonder gids niet zomaar te doen (of ik ben pussy 😃), behoorlijk Alipne terrein.

Om nog wat voorbeelden te geven: Hij geeft aan welke routes in welke tijd van de winter het best is. Ook stipt hij bijvoorbeeld aan dat je het beste voor het middag uur kunt doen met het oog op veiligheid.

Ik kom er al wat jaren en pas sinds vorig seizoen met een freeride bril. En met dit boekje heet hij nog meer laten zien van het prachtige Jungfrau.

Overigens heeft hij ook een facebook pagina http://www.facebook.com/FreerideGuideJungfrauRegion...
    Hierop fotoverslagen van de tochten. Ook zeer nuttig in de voorbereiding.

Mocht iemand (omgeving Den Haag) het boekje willen lenen voor een trip stuur maar PM.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro