In tartiflette we trust

In tartiflette we trust
Tartiflette = powderfood
Tartiflette = powderfood

‘In tartiflette we trust’, de lijfspreuk van menig Franse Freerider. Een simpel recept, een onmiskenbare geur en genoeg calorieën om een sneeuwstorm te overleven. Pure powderfood (en makkelijk te maken).

Recept Tartiflette

Minimaal vereist zijn een oven en een ovenschaal. De rest koop je in de winkel. Ofwel aardappelen, crème fraîche, spek (lardons in het Frans), uien, wat witte wijn en olijfolie of boter. En natuurlijk een Reblochon kaas. Om de boel af te maken koop je er een flesje lokale pinard (wijn), wat groene sla en een vinaigrette bij.

Reblochon
Reblochon

Goed. Verwarm de oven voor, schil de aardappelen en kook ze 10 minuten. Bak ondertussen de spek en gooi er op het einde de uien bij en fruit deze even. Snij daarna de aardappelen in plakjes. Gooi het geheel (aardappelplakjes, spekjes en ui) in de ovenschaal en meng er een stevige hoeveelheid crème fraîche doorheen. Snij de helft van de Reblochon kaas in plakjes, leg deze boven op het geheel en dan kan alles in de oven. Ondertussen maak je de salade klaar (sla in een bak, vinaigrette er overheen) en proef je de lokale pinard. Indien lekker neem je nog wat slokken…

Zacht, smeuïg en scherp van geur
Zacht, smeuïg en scherp van geur

Als de Reblochon is gesmolten roer je het geheel nog eens goed door elkaar en leg de andere helft aan Reblochon in plakjes er boven op. Is deze toplaag ook gesmolten dan kan iedereen aan tafel en smullen maar. Zijn je mede freeriders onder de indruk gooi er dan nog wat Franse termen overheen en iedereen waant je een local. En wil je overdrijven dan doe je het zo…

Meer powderfood

Natuurlijk is er meer ‘powderfood’ op de markt en ik denk dan al snel aan een pasta carbonara voorzien van een vleugje eigenzinnigheid door er wat roquefort doorheen te mixen. Maar wat zijn die mystieke gerechten die jouw poederdagen langer maken?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur2 januari 2013 · 13:08

tartiflette doet me toch nog altijd denken van toen die ene keer in flaine dat die ranzigvettige tarfiflette er even vlug langs onder uit wou dan dat hij er tien minuutjes eerder langs boven in gegaan was :-( :-(

sbs roelz
Beginner
HaagjeAuteur2 januari 2013 · 13:11

Carbonara altijd met een Spaans pepertje erbij in. En wel pancetta, geen spek.

Powerfood for powder

Gevorderd
EmileHendrixAuteur2 januari 2013 · 13:36

En het enige echte ‘ik ben een skibum die de eerste ochtendlift dreigt te missen’-ontbijt bestaat voor mij uit een vers stuk brood met een plak chocolade uit de net geopende supermarche langs de weg. Breakfast of champions. Misschien niet haute-cuisine maar wel simpel, smakelijk en stevig. :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
AlexSkiAuteur2 januari 2013 · 14:38

Een goeie Raclette mag ook niet ontbreken

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
Willem2kAuteur2 januari 2013 · 14:43

Wat te denken van een sandwich americain voor de lunch?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
AlexSkiAuteur2 januari 2013 · 14:49

BTW, als je Tartiflette echt volgens authentiek recept wilt klaarmaken neem dan als aardappel de franse Ratte (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ratte_(aardappel)).

Ik heb het pas geleden gemaakt met Ratte en dat is toch een stuk beter als met binten of eigenheimers :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
MickoAuteur2 januari 2013 · 14:52

Je kunt ook de Reblochon dwars doorsnijden zodat je 2 schijven krijgt en die erboven op leggen met de korst naar boven. De Reblochon loopt dan leeg en de korst kun je tegen het einde verwijderen en dan nog het gerecht nog verder verwarmen. De korst is trouwens ook eetbaar.

Beginner
AllartAuteur2 januari 2013 · 15:34

Ik ben meer van de “au bain-marie” :D

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
dejongarnoAuteur2 januari 2013 · 15:58

@Snowzone; helemaal waar, maar die korst moet je opzeker niet weggooien, die is juist het lekkerst!

@Koen; waar had je het genoegen die te hebben verorberd? Gellukkig niet eentje van masterchef Jessica… :)

Weet je zeker dat de Pinard een lokale wijn is?
Ik zou zeggen drink er een Savoyardse Apremont bij. Of in de Haute Savoie, nog lokaler van de flanken van le Mole; de Ayze; een lekkere mousserende witte wijn :)

Beginner
gideonpAuteur2 januari 2013 · 17:37

Haha top dit!!! Thanks!

Live to the extreme
Beginner
HaagjeAuteur3 januari 2013 · 09:32

Binnenkort maar weer eens maken. Als ik weer op gewicht ben zo na de kerst

Gevorderd
pulverdudeAuteur3 januari 2013 · 11:33

Een goed begin van de dag: halfvolle melk verwarmen met harvermout, appel in stukjes er door heen, een paar walnoten en honing.

Let the riding do the talking and you've said enough
Beginner
JapserAuteur3 januari 2013 · 11:35

Voor oudjaaravond nog de Nederlandse versie gemaakt oftewel Erwtensoep. Simpel, super lekker en zeker zo krachtig. Mijn recept begint met goed biologisch vlees en dan bedoel ik niet dat voorverpakte spul van oom Appie maar de real stuf van je lokale biologische slager. Neem 2 dikke speklappen en 2 dikke karbonades of varkenslappen. Het geeft niet als het vlees iets grauwig/grijzig is dat hoort zo! Voeg ongeveer 2,5 liter water toe en 600 gram (bio)spliterwten en flink wat zout en peper en breng aan de kook en als het kookt draai je het vuur laag en schep je al het schuim af. Na ongeveer 45 min haal je het vlees eruit en snij je het aan stukjes en voeg je 3 preien, 3 wortelen, 2 aardappelen, 2 stengels bleekselderij en een kleine knolselderij (bio) toe allen in kleine stukjes gesneden en laat je het geheel nog ongeveer 45 minuten koken voeg dan 2 (runder)rookworsten in plakjes toe en kook nog eens 15 tot 30 minuten et voila! En het mooiste is dat de soep de dagen daarna volledig uit zichzelf steeds beter gaat smaken dus je kunt dit makkelijk thuis maken en er daarna drie dagen van eten. Voor de mensen die bio duur vinden en zeggen dat dit niet gezonder is etc. prima maar ik kan je verzekeren dat het veeeel lekkerder is en je er meer door bijdraagt aan je/de lokale “economie” Bonne anniversaire et bonne appetit!

Gevorderd
coenAuteur3 januari 2013 · 18:07

Damn, krijg er honger van! Binnenkort weer maken. Heb overigens ook een keer een Pizza tartiflette op, ook lekker!

Earn your turns...
Beginner
polingAuteur3 januari 2013 · 20:15

goeie risotto is ook niet te versmaden en uitstekend om restjes in te verwerken, 101 en mogelijkheden

Gevorderd
ConstantAuteur3 januari 2013 · 21:11

Zonder Tartiflette is een wintersportvakantie niet compleet!

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
dirksyAuteur3 januari 2013 · 22:56

Zeg zit ik nu op een site van de huishoudbeurs ofzo? ;-)

THANK GOD SUMMER IS OVER!!!
Expert
meteomorrisAuteur3 januari 2013 · 23:38

@dirksy… LOL. Ik zal dr Gear vragen een potten en pannenreview te doen ;)

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2013 · 12:26

Meteo Morris goes Maitre Morris?

Expert
HaasAuteur5 januari 2013 · 20:45

De pannen van Le Creuset natuurlijk. Maar ik denk dat dr. Gear ook ff met die Töpfe van de firma BK aan de haal moet voor een gunstige prijs kwaliteit verhouding…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2013 · 16:33

Sloppy Joe’s, maar dan op een meergranenbroodje! http://allrecipes.com/recipe/sloppy-joes-ii/

Gevorderd
LeonieproAuteur7 januari 2013 · 13:58

Geniaal, je stuk! en met overdrijven wordt het geheel alleen maar nog veeeeuuul franser :P

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Beginner
thaisieAuteur9 januari 2013 · 09:16

Ik maak het in NL ook wel eens, neem vanuit France dan wat mee, en vries dat in. Vorig jaar in april heb ik met deze Reblochon (uit Les menuires) http://instagram.com/p/J7fmExPC2S/ uiteindelijk dit gemaakt http://instagram.com/p/J7rnpAvC6e/ … Smaakte goed. En als je de kaas in vriest kan je het nog maanden later maken.

Toerist
elisa.tmcAuteur12 januari 2013 · 18:58

Haha net terug van wintersport maar t staat in de oven. Volgende x maar een reblochon meenemen want 17 euro voor n stuk kaas gaat me toch wat ver haha

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!