In Sellrain kwam 30 december een 38-jarige man in een lawine. De man heeft de lawine niet overleefd en is in een kliniek in Innsbruck aan zijn verwondingen overleden. Nu is dit al schokkend nieuws. Nog schokkender is het optreden van tourskiërs ter plekke.
Wie uns von jenem Beteiligten beim Lawinenunfall Zischgeles mitgeteilt wurde, der einen total verschütteten Einzelgänger ausgraben, seinen Freund jedoch leider nicht auffinden konnte, passierte während der Rettungsaktion für uns absolut Unfassbares! Der Beteiligte bat einen abfahrenden Skitourengeher, der nicht unmittelbar beim Lawinenunfall involviert war, ihm beim Ausgraben des gerade aufgefundenen Einzelgängers zu helfen. Der Skitourengeher meinte, es „interessiere ihn nicht" und fuhr einfach weiter. Weiter unten am Lawinenkegel bat er dann einen aufsteigenden Skitourengeher, nach ev. weiteren Verschütteten zu suchen. Auch dieser Skitourengeher negierte dies und stieg Richtung Gipfel weiter!!!
_Das ist unterlassene Hilfeliste, moralisch höchst bedenklich und extrem schade, dass diese Praxis nun offensichtlich auch Eingang beim Skitourengehen gefunden hat!!! Laut unseren Informationen wird nun gegen Unbekannte ermittelt.
Wir sind nun Richtung Zischgeles unterwegs und werden gemeinsam mit der Alpinpolizei die Unfallanalyse durchführen. Nähere Details folgen._
Bron: Lawinenwarndienst Tirolhttp://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/2012/12/unfassbar.html
Egoisme?
Omdat ik niet zelf ter plekke aanwezig was moet ik het doen met het nieuws dat we via de algemene media tot ons krijgen. Dat maakt dat we voorzichtig moeten zijn in ons oordeel, maar voorlopig heeft de tourskiër het nadeel van de twijfel. Vooral ook omdat bovenstaand bericht afkomstig is van Patrick Nairz, een gerespecteerd lid van de LawinenwarndienstTirol.
Hulp weigeren
Hoewel het jaren geleden cool was om het credo 'no friends on a powderday' te verkondigen, zullen mijn cursisten beamen dat ik het we need friends on a powderday credo er bij hen heb ingeramd. Voor mij is het onbegrijpelijk dat een persoon die dezelfde passie deelt een ongeluk negeert en hulp weigert. Waar wij ons druk maken om de ideale buddy, kun je je afvragen van welke planeet deze tourskiër komt.
Gezocht
De politie is op zoek naar de tourskiër die voldoet aan het volgende signalement.Deutscher Staatsbürger, 45 bis 50 Jahre alt, ca 1,80 Meter groß und schlank. Auf der Bekleidung habe der Mann ein DAV-Pickerl gehabt. (bron: ORF.at)
DAV?
DAV staat voor Deutsche Alpenverein. Werelds grootste bergsport vereniging waar respect voor de bergen en respect voor de natuur hoog in het vaandel staat. Het is des te confronterender dat juist deze tourskiër een DAV badge/sticker droeg.
Draag je steentje bij
Tijdens cursussen en trainingen valt me telkens weer op hoe goed we gemiddeld al getraind zijn in Nederland. Hoewel waarschijnlijk overbodig de oproep van mijn kant om ten allen tijde je steentje bij te dragen bij een hulpsituatie waar je hulp gewenst is.
Op een poederrijk en veilig 2013
Haas