Oud & nieuw in Tignes

Oud & nieuw in Tignes
Eerste bochten op La Grande Balme
Eerste bochten op La Grande Balme

Als eerste zal ik mij even voorstellen. Ik ben Paul Leliveld, 27 jaar en skiër. Ik zit inmiddels alweer voor mijn vijfde seizoen in de Franse Alpen en nu mijn vierde seizoen in Tignes. En dat zal zeker niet het laatste zijn. Ik ben dan ook hier vorig jaar begonnen met mijn eigen skiverhuur, zodat ik hier vooral nog heel veel seizoenen kan maken.

Eind 2012

PowderAlert #10 begon vorige week donderdag in de morgen met sneeuw, veel sneeuw. Zoveel sneeuw dat er die middag al in Les Boisses door de bomen kon worden geskied. Hoewel de sneeuw wat aan de natte kant was, was het toch heerlijk skiën op een secret spot vol met pillow lijnen.

Toch onverspoord

Helaas viel de dag erna erg tegen. De wind had een hoop weggeblazen en veel hellingen op scherp gezet. Niet echt een lekkere combi en het was dan ook helemaal niet erg dat ik op tijd de berg af moest om te gaan werken.

Na het weekend was gelukkig het lawinegevaar een heel stuk gezakt naar een stufe twee. Alleen is het in Tignes vier dagen na de laatste sneeuwval lastig om nog een aantal first tracks te scoren. Gelukkig had mijn Franse maat Yohan nog twee couloirs gevonden die door niemand gedaan waren en waar de sneeuw nog erg goed afgeschermd was gebleven van de wind. Na twee mooie afdalingen vond ik nog een mooie ongeskiede lijn in P1, om het jaar goed mee af te sluiten.

Begin 2013

Het jaar 2013 had niet beter kunnen beginnen, dan met een traktatie van een kleine 20 cm verse sneeuw. Twee januari begon nog met veel bewolking, maar gelukkig waren de voorspellingen voor de middag een stuk beter. Een mooi moment om eens voor een echte grote north face te gaan. De keuze was al snel gemaakt voor één van mijn favoriete afdalingen in het gebied, de Grande Balme.

Verse poeder!

Samen met mijn vaste skimaat Ben hadden we meteen het idee om vroeg richting de gletsjer te gaan en daar in het restaurant koffie te gaan drinken tot het helder genoeg was om te beginnen aan de hike. Om één uur 's middags klaarde het dan eindelijk op en konden we beginnen aan de klim. Uiteindelijk een uur later waren we boven en moesten we nog een kwartiertje wachten totdat het wolkendek nog iets verder open trok. Daarna kon het nieuwjaarsfeest pas echt beginnen door een super mooie 700 hoogtemeters in verse poeder naar beneden te knallen. Zo begint het nieuwe jaar alweer net zo goed, als dat het vorige geëindigd was.

Dikke actie

PaulLeliveld

Reacties

Gevorderd
ArjenproadminAuteur8 januari 2013 · 14:50

Nice nice! Als ik dit zo zie moet ik snel weer eens naar Tignes!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
PKAuteur8 januari 2013 · 15:01

Vette sh#t Paul!

Let it snow, let it snow, let it snow
Toerist
JickedWimAuteur8 januari 2013 · 16:03

Mooi verhaal piwi!

Toerist
wittelijnenAuteur8 januari 2013 · 16:44

He Paul,

Volgende week, mits goed weer, ben ik in de buurt. Hou woensdag maar vrij…
Smeden we straffe plannen aan het begin van deze week.

groet,

Koen

FB.com/koenbakkers.skier
Gevorderd
CPetAuteur8 januari 2013 · 19:07

Gaaf!

Let the snow come!
Expert
PaulLeliveldAuteur8 januari 2013 · 20:05

Ga ik zeker doen Koen, hopen dat er nog wat sneeuw valt voor die tijd.
Ik zal een ieder geval alvast een paar mooie lijnen uitzoeken.

Groeten

Beginner
thaisieAuteur9 januari 2013 · 09:02

Nice, klinkt goed, en ziet er goed uit …

Ben vanaf de 25ste met een groepje een week in Tignes, eens kijken of we ook wat van die sporen kunnen trekken…

Beginner
DennnnisAuteur9 januari 2013 · 23:17

:D need more?

sneeuw!!!!
Gevorderd
sanderandersAuteur16 januari 2013 · 22:45

Top! Ben benieuwd naar L’Espace Killy…doe je ook rondleidingen? ;-)

poefpafpow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!