Lawinegevaar naar GROOT

Lawinegevaar naar GROOT
Zillertal vanochtend, via powfinder

Het was te verwachten. Hoewel de lawinediensten tot gisteravond vast hielden aan lawinegevaar 3 en dat ook voor vandaag en zondag als prognose hadden is vanochtend het lawinegevaar naar 4 (GROOT) gezet. De combinatie van harde wind, heel veel nieuwe sneeuw en een zwakke laag zorgen voor een kritische situatie boven de 1600 meter. De 3 factoren voor ellende zijn ruim voorhanden in het oosten van Tirol, Salzburgerland, Steiermark en Niederösterreich.

Lawinegevaar naar 4 in Salzburgerland

Al tot 100 cm vers

Boven de 1600 meter is lokaal al 100 cm vers gevallen. Vanuit het Salzburgerland wordt gemeld dat er in de Osterhorngruppe, de Gosaukamm en het Tennengebirge al 70-100 cm is gevallen. Ook in het noorden van Steiermark en het zuiden van Niederösterreich zijn dergelijke hoeveelheden al gemeld en tot morgenvroeg wordt daar nog eens 30-50 cm bij verwacht. Meer naar het zuiden is 30-60 cm vers gevallen.

Nu al 70-100 cm vers
Nu al 70-100 cm vers

Lawinegevaar 4

Zoals ik al had aangekondigd zou het lawinegevaar naar vier gaan en dat heeft gevolgen voor je. Via lawinedienst.nlvind je je lokale lawinebericht. Lees hier de handleiding voor een lawineberichten pas je plannen voor vandaag er op aan. Waarom ik er zo zeker van was dat het lawinegevaar naar vier zou gaan? Wel, omdat de drie factoren voor ellende (zwakke laag, gebonden laag en helling steiler dan 30 graden) ruim voorhanden zouden zijn. En dat blijkt.

Hochkönig vanochtend

Zwakke laag

Voor de sneeuwval van vandaag is er op veel plekken een zwakke laag of glijlaag ontstaan. Zo lag er voor de huidige megadumpop veel plekken een sneeuwdek met een bevroren toplaag, een ijzige harde sneeuwlaag of juist een dunne laag koudere verse sneeuw (herinner je je het ongeluk in Stevens Pass nog?). Bij de aanwezigheid van een zwakke laag is dat een signaal naar de lawinediensten dat bij nieuwe sneeuwval de boel op scherp kan komen te staan als naast deze zwakke laag er ook nog eens een gebonden laag sneeuw en een helling steiler dan 30 graden voorhanden is.

Gebonden laag

Er valt sinds gister veel nieuwe sneeuw. Deze sneeuw is wat warmer, valt met veel wind en in enorme hoeveelheden. Deze sneeuw verbindt zich daardoor snel met elkaar en zo ontstaat de befaamde gebonden laag. Het lawinegevaar is daarbij zeer acuut omdat de hoeveelheid kritische sneeuw (kritische neuschneemengen) al lang bereikt is.

Hellingen steiler dan 30 graden

Als je je beseft dat een zwarte helling vaak zo rond de 30 graden zit, dan snap je dat er off-piste meer dan voldoende hellingen voorhanden zijn die steiler zijn dan 30 graden. Een explosieve situatie dus.

Is er ook goed nieuws?

Jawel. Allereerst heeft het bij aanvang geregend en natte sneeuw gegeven tot zo’n 1800 meter, waardoor de zwakke laag daar nat is en zich makkelijker verbindt met de nieuwe sneeuwlaag, ten tweede valt er veel sneeuw en veel sneeuw betekent veel massa waardoor de sneeuwlaag zich makkelijker verbindt.

Dat betekent dat de situatie onder de 1800 meter minder kritisch is en dat de niet al te steile hellingen in de bossen minder gevaar opleveren. De situatie zal zich na de sneeuwval daar sneller stabiliseren en daar wordt het prima rijden.

Gevaarlijk is het nu en blijft het de komende 72 uur ook op open stukken in de bossen tussen 1600 en 2000 meter waar de wind vrij spel heeft. Helemaal oppassen blijft het de komende dagen boven de 2000 meter. Er staat een bij vlagen orkaanachtige wind en deze zal de boel op scherp zetten. Kortom tussen de bomen blijven de komende dagen!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BigLepowskiAuteur5 januari 2013 · 12:24

Goede post Morris. Vooral de vertaling van de hoeveelheid gevallen sneeuw naar het lawine bericht (glijlagen, neuschneemenge). Net terug (! I know) uit Fieberbrunn, maar we moèsten. Daar regende het om half een nog bovenaan de Reckmoos. Benieuwd hoe het nu is…

Gevorderd
MarcoAuteur5 januari 2013 · 16:33

Vandaag Zauchensee geweest. Heel defensief gereden. Hele zware sneeuw! Slopend! Morgen duiken we het gasteinertal in.

Expert
HaasAuteur5 januari 2013 · 20:31

Door die gigantische bak met regen die ik beneden de 1600 meter in de afgelopen 24 uur in het salzburgerland naar beneden heb zien komen moet er ook (weer) rekening worden gehouden met gleitschnee lawinen.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
meteomorrisAuteur5 januari 2013 · 21:17

@Big Lepowski… Dank!

powfinder.com
Beginner
Geert-JanAuteur6 januari 2013 · 01:20

vandaag in saalbach hinterglemm gereden… extreem zware sneeuw. wel pret gehad maar de termperatuur is gewoon te hoog… jammer…

Gevorderd
JurgenB1Auteur6 januari 2013 · 11:10

Mischien nog een kleine nuancering van het goede nieuws. Als de regen valt op de koude neuschneelaag van een paar dagen geleden, kan die laag zich ook omvormen tot een harschlaag. Boven deze laag kan zich dan in enkele dagen een dunne zwakke laag van kantige kristallen vormen. Mair noemt dit in zijn boek het gefahrenmuster: warm auf kalt.
Ook het LLB van vandaag benoemt deze koude neuschneelaag van woe jl als mogelijke glijlaag. Regen die overgaat in sneeuw kan dus ook lawinebildend zijn als die regen valt op een koude sneeuwlaag ( Mair spreekt over meer dan 5gr tempverschil tussen de lagen ).
Ik vroeg me af of dit hier onder de 1800 ook nog een rol kan gaan spelen. Mijn intuitie zegt van niet omdat het onder de 1800m te warm lijkt. Maar zoals ik het lawinebericht lees zijn de lokale verschillen groot. Ben dus wel benieuwd naar nieuwe posts over de lokale sneeuwcondities. Want thuis vanaf de bank blijft het toch altijd maar gissen.

Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2013 · 19:39

@JurgenB1, goed punt. Ik geloof dat dr. Gear binnenkort met een review van het boek van Mair komt. Ik weet niet of hij alle 10 de punten naloopt, maar voor diegene die het boek niet kennen… JurgenB1 heeft het over gefahrenmmuster 4: http://lawine.tirol.gv.at/basics/lawinengefahrenmuster/

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!