Schuivende neerslagkaarten voor PA#13

Schuivende neerslagkaarten voor PA#13
Schladming via de reports op Powfinder

Het grootste geweld van de noordstorm die het oosten van Oostenrijk teisterde is voorbij. Weliswaar vallen er vandaag nog wat sneeuwvlokken, maar de wind neemt in kracht af en vanuit het westen komt de zon erdoor. Tijd om de balans op te maken. Maar voordat ik daar aan begin…

Opvallend veel lawineslachtoffers Tirol

Het is begin januari en opvallend genoeg zijn er al 6 lawineslachtoffers gevallen in Tirol. Let wel alleen in Tirol. Dat is meer dan in heel Zwitserland (4) en Frankrijk (3) tot nu toe. De meerderheid van de slachtoffers in Tirol was als tourskier onderweg. Iets om de komende periode verder te bestuderen.

Actuele condities, waar vind je nog poeder

  • Westalpen, omdat de luchtvochtigheid redelijk laag was en de temperatuur dieper in de smalle valleien laag bleef is er op schaduwhellingen nog poeder te vinden. Ofwel: noordhellingen, inneralpine valleien en dicht begroeide bossen herbergen nog poeder. Ga er wel van uit dat alles, maar dan ook alles in het zicht van de pistes is afgekrast.

  • Zuidalpen, hiervoor geldt hetzelfde als voor de westalpen, waarbij er 2 problemen zijn. De enorme (noord)fohn heeft voor hoge temperaturen gezorgd in de fohndalen en daarnaast voor veel nieuwe triebschnee gezorgd. Desondanks nog goede poeder te vinden: noordhellingen, inneralpine valleien en dicht begroeide bossen.

  • Noordalpen, sneeuwdek is vochtig onder de 1700 meter in het westen en 1200 meter in het oosten. Droge sneeuw is te vinden boven de 2000 meter in het westen en 1500 meter in het oosten. Boven de 2000-2200 meter veel triebschnee. Voor poeder ga je naar…

Ingesneeuwde hekken en kaalgewaaide graten in Planneralm
Ingesneeuwde hekken en kaalgewaaide graten in Planneralm

Poederadvies noordalpen

Hoger gelegen gebieden in het oosten van Tirol. Daar vandaag en morgen zon, voldoende sneeuw boven de 1800 meter en vandaag niet druk. Ofwel het Zillertal.

Gebieden tussen de 1500 en 2000 meter in het Salzburgerland en Steiermark, waarbij geldt des te oostelijker en noordelijker, des te lager de sneeuwgrens. Deze ochtend rijd je daar tussen de bomen, vanmiddag en morgen volgen opklaringen en woensdag wordt goed rijden op de Dachstein, Obertauern, Kaprun en Gasteiner Tal omdat deze gebieden allemaal wat hoger liggen.

Houd er rekening mee dat de sneeuwhoeveelheden per helling enorm verschillen. De stormachtige wind heeft op exposities tussen zuidwest en oost heel veel sneeuw neergelegd, terwijl boven de boomgrens noordhellingen hier en daar helemaal kaal zijn, afhankelijk van de opbouw van het gebergte. Check deze cam maar eens van Krippenstein. Noordhellingen in de verte kaal, terwijl je duidelijk veel sneeuw ziet liggen op de beschutte hellingen.

Schuivende neerslagkaarten

Zoals aangekondigd wordt het vanaf vrijdag fors kouder en duiken we voor het eerst sinds tijden weer structureel onder het langjaarlijkse gemiddelde wat betreft de temperatuur. En zoals het er nu uit ziet blijft dat in ieder geval de komende 10 dagen het geval. Dat is het goede nieuws. Maar gaat er ook sneeuw vallen? De warme temperaturen en regen in het oosten hebben ervoor gezorgd dat op veel plaatsen het sneeuwdek tot 1500-2000 meter vochtig is geworden (zeker op de zuidhellingen) en als de temperaturen dan dalen…

Vanaf donderdag zakt koude en vochtige lucht af naar het zuiden. De aangevoerde lucht is dermate koud dat deze maar weinig vocht kan bevatten en bij de minste en geringste stuwing al geneigd is al zijn sneeuw te dumpen. Dit heeft als consequentie dat de meeste sneeuw verwacht mag worden in de vooralpen van Oostenrijk, Zwitserland en de Savoie.

Eerst de noordalpen

Van vrijdag tot en met zondag verwacht ik dan ook de meeste sneeuw ten noorden van de Franse en Zwitserse Chablias, ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang, ten noorden van de Oostenrijkse Inn, de noordalpen van Salzburg en Steiermark, het Schwarzwald en de Jura. Mogelijk dat daar de komende periode nog verandering in komt. Maar voor komend weekend zou ik hier mijn kaarten op zetten. Wacht in ieder geval tot en met zaterdag, zodat er een laagje vers kan vallen en je niet direct op de harde onderlaag zit

Daarna de westalpen en zuidalpen

Na het weekend zijn de west- en zuidalpen aan de beurt en dat zou dan PA#14 op kunnen leveren.

Morgen ben ik onderweg naar de Alpen, dus einde dag pas weer een update.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ThijsKennisAuteur8 januari 2013 · 13:03

Wooohoo wat n timing! Vanaf zaterdag ben ik vrij!

Pow!
Gevorderd
RPAuteur8 januari 2013 · 16:20

Ik ga zaterdag rijden, woensdag weer terug, waar moet ik heen?

Explore the Outdoor!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!