Deuter Freerider Pro 30 review

Door dr.Gear op 9 januari 2013 · 5

Deuter Freerider Pro 30
Deuter Freerider Pro 30

Terwijl heel Nederland z'n buikje rond aan het eten was tijdens de kerstdagen is Dr. Gear gewoon op pad geweest. Want er moet nou eenmaal getest worden. Dus heeft Dr. Gear weer wat materiaal aan de tand gevoeld. Dit keer een rugzak. Van Deuter. De Freerider Pro 30 om precies te zijn. En om meteen meteen met de deur in huis te vallen. Jeeemig, wat een fijne rugzak!

Een stukje geschiedenis

Deuter bestaat al bijna net zolang als Dr. Gear materiaal test. In 1898 werd het merk dat vrijwel volledig bezig is met backpacks door Hans Deuter opgericht in het Duits Augsburg. Ah wacht, 1898. Kleine correctie, Deuter maakt in dat geval wat langer rugzakken dan dat Dr. Gear materiaal test. Maar het scheelt niet veel.

Deuter en ABS

En de wetenschap met het product van een liefhebber op pad te zijn maakte Dr. Gear extra kritisch. Maar waar Dr. Gear ook zocht, negatieve elementen waren er nauwelijks aan deze tas te ontdekken. Of het moet de opmerking geweest zijn van andere rijders, waar de hendel van het ABS systeem zat. Het lijkt wel of in deze tijd iedereen met een lawine airbag uitgerust moet zijn. Ook Dr. Gear rijdt vaak met ABS, maar beschikt over een meer dan gemiddelde kennis (wat zeg ik, extreem meer dan gemiddelde kennis) over het terrein. En daar begint het altijd mee. Wellicht is het voor Deuter commercieel wel aantrekkelijk om een pack met ABS uit rusten. Ze hebben immers ABS ook jaren geleden op pad geholpen door de rugzakken voor ABS te fabriceren!

Geweldige pasvorm

Maar goed, terug naar de pack. Als Dr. Gear iets belangrijk vindt in een back is dat wel de pasvorm en het draagcomfort. En dan met name als er ski's aan vast gestrapt zijn. De Freerider zit meteen als een huis om de schouders en rug van Dr. Gear. Dat heet dan Alpine Back System, Vari Flex en Delrin u-frame. Dr. Gear vindt het prima. Het werkt! Met een totale inhoud van 30 liter is het geen kleine pack, maar ook als je alleen maar je schep en sonde erin doet, dan kan je ‘m behoorlijk klein maken. Dr. Gear had zelfs met het droppen van grotere cliffs soms het gevoel geen thuis om z'n lichaam te hebben. Daar blijkt dan toch die ervaring van Deuter uit. Ski's kunnen snel en makkelijk worden bevestigd. Zowel diagonaal als verticaal.

Bredere snowboards

Nou stond Dr. Gear deze trip niet op z'n snowboard (hij had z'n planken uitgeleend aan freeriders die geïnspireerd wilde worden door het rijden van creatieve lijnen), maar uit gesprekken met diverse snowboarders bleek dat bij de echt brede snowboards je even moet passen en meten om het board goed op de tas te krijgen. Je merkt het al. Als dit alles is...

En de details dan?

Pasvorm en draaggemak dus top. Maar verder zit er nog een lading aan features aan deze tas die je dag in de backcountry net even wat draaglijker maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een handig vakje bovenin dat gevoerd is met fleece, zodat de batterij van je camera niet zo snel leeg gaat?

Zakje met fleece
Zakje met fleece

Of de integratie voor de Camelback? Een apart vak voor je schep en sonde zodat je die snel kunt bereiken in geval van nood? Of een rits die het mogelijk maakt om je tas ook vanuit je rug open te ritsen? Voor de echte alpinisten onder ons ontbreken de lussen voor de ijsbijlen en de bevestiging voor de karabiners niet. Maar ook als je gewoon een dag onderweg wilt gaan in backcountry is dit gewoon een uitstekende keuze!

Details, details!

Alles wat je misschien wel wilt weten over de Deuter Freerider Pro 30

Materiaal: Deuter-Ballistic en Hyperlon. Geen idee wat dit is? Neem maar van Dr. Gear aan dat het retesterk materiaal is.

Gewicht: 1780 gram

Prijs: € 139,95

Reacties

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 9 januari 2013 · 16:29
    Ik heb deze rugzak al 2 jaar in mijn bezit en ik moet zeggen dat het echt een hele fijna tas is. Het draagcomfort is perfect. Ik moet er wel bij zeggen dat deze kleurstelling mooier is als die van mezelf, maar who cares 😃
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 9 januari 2013 · 19:35
    Eens. Top rugzak!
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 9 januari 2013 · 21:59
    Hier ook alleen maar lovende woorden!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 januari 2013 · 10:40
    Klinkt als een broertje van TNF Off Chute, beetje hetzelfde verhaal. Veruit de fijnste freeridetas die ik ooit heb gehad, maar helaas geen ABS...
  • MBulten
    Advanced
    MBulten op 10 januari 2013 · 20:08
    Vind hem ook super en zou willen dat ik er een plofzak in zou kunnen monteren, zoals de Mammut RAS airbag??
    LedFloyd

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro