Review: Moss Snowstick

Door dr.Gear op 17 januari 2013 · 17

Testen is een zwaar beroep
Testen is een zwaar beroep

Hoe lang zei je? '149,3 cm', hoor ik aan de andere kant van de lijn. Er valt even een stilte... Ik hang aan de lijn met de importeur van Moss Snowstick in Europa. 'En die Swallowtail?'. Hij antwoord snel, 'De langste bedoel je?... 162 cm.' Wederom val ik stil. Waarom zou ik van die kinderboards gaan testen? De laatste keer dat ik op een kort boardje stond is inmiddels 15 jaar geleden. Een 151. Gegrepen door de eerste freestyletrend moest en zou ik ook korter gaan rijden. Zelden heb ik zo gebaald. Diepe poeder en dan continue wegzakken tot je heupen. En dan ben ik er in die 15 jaar na al die biertjes in obscure kroegen gevuld met Scandinavisch schoon zeker geen gram dunner op geworden. Nee, dat wordt niets.

149,3 cm
149,3 cm

Maar de agent blijkt een geweldig verkoper. 'Je moet eerst 2 weken wennen.' en 'Je zult je stance en houding helemaal aan moeten passen.', tot 'het is surfen op de sneeuw.'. Want waar normaal iedere klant de winkel dan al lang heeft verlaten, is juist mijn interesse gewekt. 2 weken wennen? Ik weet nu al dat we deze boards gaan afkraken. Waarop? Op toverwoord usability. Hoe durf je een board te bouwen waar je 2 weken aan moet wennen?

Welke boards gaan er mee?

De importeur geeft me een aantal boards mee. In een boardbag tref ik aan de Moss Wing Swallow, de Moss Swallow 62 en de Moss U4. Ik hoor de gebruikelijke wervende praatjes aan en schrik me dood als ik de prijzen hoor. 'Hoeveel?', vraag ik. 'Tussen de 799 en 999 euro.' Mhh. dat gaat een makkie worden. 2 weken wennen en dan ook nog de hoofdprijs betalen. Dat wordt kraken in plaats van maken.

Ik besluit mee te reizen met Morris en Haas om een paar dagen met hen te gaan shredden. En als die mijn verhaal horen wensen ze me veel succes en laten me duidelijk merken dat ze nooit van hun lang zal ze leven op deze kinderboards gaan staan. Er valt poeder en dan is er wel wat beters te doen.

De dag

Totdat ik ze met mijn charisma dwing om hun bindingen over te zetten op deze kinderboards. En dat heeft me aardig wat biertjes gekost. Ik dwing ze om hun normale boards thuis te laten. Op de parkeerplaats wordt er geposed met de boards en warempel daar komt een groepje Aziatische tijgers voorbij die met alle liefde op de foto willen met zo'n Moss board.

dr. Gear?
dr. Gear?

En dan beginnen de eerste twijfels. 'Kort, te kort. Zag je hoe dat board goed paste bij die jongen? Nee dat board is pre definitie te kort voor ons Europeanen, laat staan voor ons lange Nederlanders.' En daarop volgen de bekende excuses in de lift naar boven. Van 'Ik zit er vandaag niet zo goed in', tot 'wedden dat ze me op de babyweide nog voorbij gaan?'.

Rivella-effect?

En dan gebeurt er iets magisch. De wolken breken open, de zon komt er door en de eerste bochten blijken... Helemaal niet zo bijzonder moeilijk. Sterker nog, een Moss rijdt als een normaal board. Een nose press hier, een 180 daar. Tijd voor de poeder. Waar die jongens de mond vol hebben van Safety weten ze niet hoe snel ze van me weg moeten rijden. Een witte waas van opspattende sneeuw achterlatend. Hoewel ze blijken als geen ander met achterblijvers te kunnen communiceren. Hun gejoel en stoke is tot in het volgende dal te horen. Moss blijkt in de poeder een eureka gevoel op te wekken. Het ziet er een beetje vreemd uit, maar het rijdt o zo lekker. En dus gaan we op zoek naar de grenzen. En die blijken er maar beperkt te zijn. Goed, je gaat geen helling lang switch naar beneden rijden, maar voor de rest net zo goed als een normaal board en dan nog een stukje beter. Carven op de piste? Geen probleem. 180, 360? Geen probleem. Controle en strepen? Heel fijn. Poeder en nog eens poeder? Het schijnt dat Morris het board niet meer heeft teruggegeven en er binnenkort mee naar Canada gaat.

Moet je dan echt niet wennen?

Nee, door de neus zijn de boards vergevingsgezind en door het weglaten van de tail zinkt het board makkelijk de poeder in. Een board waar iedereen op weg kan, maar.... Wil je het maximale uit dit board halen dan rijd je het board actief. Als in diep door de knieen. Dan gaat er een wereld voor je open.

En dan is er nog een maar. Want wie liever anoniem door het leven gaat koopt beter geen Moss. Werkelijk waar iedereen begint een praatje met je. Dude, I can't believe I'm a pro.

dr. Gear score

5 uit 5 sterren. Waarom? Omdat bizar soms heel lekker is.

Reacties

• Roy
    Beginner
    Roy op 17 januari 2013 · 11:03
    Ik voel een nieuwe trend opkomen bij ons Europeanen. In Japan schijnt het al een tijdje zo kort te zijn. Geweldig spul trouwens die swallowtails, zelf vorig jaar mijn oude Burton custom met de decoupeerzaag laten kennis maken. Geniaal effect in de poeder was dat.
    Tof filmpje, ik zou graag ook eens met zo'n Moss knallen.
    Roy
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 januari 2013 · 11:38
    @Roy, als je echt (als in echt) eens zo'n Moss wilt testen dan kan dat. Neem even contact op met moss in Europa (http://mosssnowsurfing.com/contact.php).
    May the powder be with you.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 17 januari 2013 · 11:51
    Vergelijkbaar met een retro-fish achtige surfplank? Veel te kort, niet te moeilijk, laag zitten voor maximaal resultaat?
  • LMB
    Tourist
    LMB op 17 januari 2013 · 13:16
    Ik zou graag eens een swallow tail testen, zoek nog iets gaafs naast m'n flagship.
    Kunnen jullie meer info geven over de verschillende vormen aan de achterkant? Wing swallow, normale swallow, pin tail etc? Wat zijn de eigenschappen van die vormen en wanneer wil je wat?
    Leuk om te zien dat zulke boards hier op de markt komen en gereviewed worden, maar zo blijft het wel een beetje vaag en dat het vooral vet was..
    Groetjes, Marleen
    Jones Flagship 161
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 januari 2013 · 13:19
    @LMB, welke maat Flagship rijd je? En vooral, waar en wanneer rijd je er mee?
  • LMB
    Tourist
    LMB op 17 januari 2013 · 14:06
    @morris, 163cm, momenteel m'n enige board, maar hij kan dan ook veel.. 161 cm was ook goed geweest..
    Ben ook benieuwd naar verschil met bijv Jones hovercraft?
    Jones Flagship 161
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 januari 2013 · 14:20
    @LMB, heeft wel wat weg van de hovercraft.
    Verschil is dat de Moss boards van Bamboo zijn gemaakt. Dat geeft ze een ongeevenaarde demping, edge-control en toch levendigheid.

Daarnaast is de neus vergevingsgezinder omdat deze nat wat soepeler is. Het rijdt relaxter en toch hard.

Inzake de tails.
    De U-series is meer een piste-carver. Stijve tail, zeer progressieve radius. De shape is al tientallen jaren oud. Nadeel van de stiffe tail is dat hij wat zoekeriger wordt op bospaden.
    Echt een board voor old-skool carvers.

De Wing SW (Board mag ik gelukkig meenemen naar Canada). Veel lossere tail ten opzichte van de U-series. Ik kreeg het gevoel alsof ik aan het golfrijden was op kleine krachtige golven. Het board wordt heel snappy en is heel goed te controleren op hoge snelheid. Ook een progressieve radius voor het betere uit de bochten accelereren. Toen ik deze eenmaal mocht rijden na dr. Gear heb ik mijn bindingen er niet meer afgehaald 😃

Conclusie: De float en gevoel van mijn swell panik swallow 175 en de control en speed van mijn slagschip.

De swallow.. wij hebben alleen de 62 getest. Deze heeft een wat grotere radius. Iets voor grote lijnen. Je miste bij deze iets meer het snappy gevoel, maar zo relaxed op de grote lijnen. Big wave surfen in de sneeuw.

Ter referentie. Ik rijd een flagship 161 en Lib Tech Travis Rice 161 en daarnaast een swell panik 175
  • dddddd
    Tourist
    dddddd op 17 januari 2013 · 14:21
    @LMB, goeie vraag over de tailshapes, zit nl. echt een ander gevoel aan elke vorm. Ik ga een een uitgebreider antwoord voor je maken en post dat later vandaag nog hier. Inde tussentijd kun je ook even kijken op mosssnowsurfing.com, bij 'collection' staat bij ieder board naast de specs vooral het rijgevoel beschreven. En als je de boards wilt zien ben je altijd welkom in Scheveningen!
  • dddddd
    Tourist
    dddddd op 17 januari 2013 · 14:23
    En verder wat Morris zegt!
  • Haas
    Expert
    Haas op 17 januari 2013 · 19:22
    Jahaa! dat was me wat op de moss swallow 162!
    het speelse terrein op de sonnenkopf is door ons met een heel surfy style aan barrels gereden.
    En waar je soms met testboards nog wel eens iets hebt van; okay ik heb getest nu snel weer de bindingen eraf. Gingen wij de dag erna vrolijk verder op de moss's.

Als alles goed gaat zou ik er een paar mee kunnen nemen naar de praktijkdagen van Snowsafety in Nendaz.
    Dus:
    TESTERS GEZOCHT!!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 januari 2013 · 11:16
    Hmm, had ik er toch even op moeten stappen toen ik de kans had. Ik heb ze wel even bekeken tijdens de kick-off en vooral die Wing is wel een hele toffe shape.

Aan de andere kant, voor die 799 koop je twéé hovercrafts. En dan wil ik best geloven dat die Wing beter is, maar zó veel beter? Dat betwijfel ik toch.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • dddddd
    Tourist
    dddddd op 18 januari 2013 · 14:42
    Hee Marleen,

Zoals beloofd heb ik het rijgevoel en de ideeën achter de shapes van Moss Snowstick (vooral de tailshapes) nog eens uitgebreid beschreven en er een lange blogpost van gemaakt. Kijk eens op http://mosssnowsurfing.com/blog en laat ons vooral weten als je nog vragen hebt!
  • poling
    Beginner
    poling op 19 januari 2013 · 22:45
    @Moss snowssurfing, dr Gear, MM,

die wingswallow, kan je die nog altijd duck hierop, of omdat je zo dicht op de tail staat, wat meer recht omdat het daar ook kan vanwege de afmetingen?
  • Haas
    Expert
    Haas op 20 januari 2013 · 10:41
    Jow poling,

Samen met Dr. gear en MM hebben we tijdens het overhandigen van de moss boards voor de test een lange briefing gekregen van meneer Moss snowsurfing. hij adviseerde ons de duckstance, die we eigenlijk op alle boards rijden, aan de wilgen te hangen en old school in de rijrichting te gaan staan. Met alle respect voor mr. Moss snowsurfing hebben zowel morris als ik en zelfs Dr. Gear hiervan afgezien. Wij zijn gewoon in de door ons zo geliefde duck stance weggeblazen.
    Geen probleem.
    Als je maar goed door de knietjes gaat heb je de surfy style waarvoor zich de mossboards bij uitstek lenen zo onder de knie!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • poling
    Beginner
    poling op 23 januari 2013 · 11:10
    @Haas, merci voor uitleg.

overigens een gelijkende shape is deze http://www.pogo.biz/en/snowboards/wingerguns/wingergun-189.html?page=s...
    Lengte buiten beschouwing gelaten 😃 (zelfs in 2.05m beschikbaar, en wat een beauty..)

Check ook eens bij more pictures naar de base...

en ook bij prototypes.

anyways all nice toys 😀
  • poling
    Beginner
    poling op 23 januari 2013 · 13:20
    Overigens meer specs zo'n review (to put things in perspective) lijkt me ook nuttig 😃
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 30 oktober 2013 · 16:18
    Super zalig dit! Een stijl die mij sterk aanspreekt! Jammer dat de boardjes nogal wat aan de dure kant zijn, bij mij zal het voor komende winter hoogst waarsschijnlijk een Bataleon camel toe worden maar wie weet waag ik mij binnen een jaar of 2 wel aan een Moss!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro