The only way is up…

Door kanski op 14 januari 2013 · 6

Bezinning

Stiekem zijn we alweer halverwege januari beland ! Het seizoen ging van start voor de WePowder community met een groot verlies. Twee jonge mannen van de familie lieten het leven in de bergen waar wij allen zo van houden ! Hoe dubbel kan het zijn soms… Iets wat velen van ons tot een nadere bezinning deed komen over wat we aan het doen zijn tijdens de wintermaanden.

POF!

Een maand later ging de winter gelijk vol los ! Elf december begon het licht te sneeuwen om niet meer te stoppen tot negentien december. Precies zoals een jaar geleden in 2011 ! Dikke POF daalde op ons neer en we konden allen weer los, knie, heup en nek diep zag je de lichaamsdelen op de foto's voorbij komen ! Ook veel schitterende poeder filmpjes passeerden de revue. Tree-skiing rules na zo'n storm. Super STOKE !

Stoked
Stoked

Werk

Tja, er moet natuurlijk ook “gewerkt“ worden. Als je het werk mag noemen… Vanaf begin december moest ik gelijk vol aan de bak. Regelmatig heb ik in het begin gekozen voor de meer inner-alpine gebieden aangezien de sneeuwcondities daar dan vaak beter zijn zo vroeg in het seizoen. Je moet dan denken aan Zinal en Grimentz in het ::Val d'Anniviers::. Dit is ongeveer een uurtje rijden vanuit Nendaz. Vanaf veertien december heb ik een paar weken niet meer uit hoeven wijken naar andere gebieden aangezien het zo lekker dik lag hier om mij heen ! Na de negentiende december werd het minder met de sneeuwval tot de nacht van 26 december. Toen hebben we nog een kleine sneeuwval gehad van een 30cm, maar daarna was het op voor 2012.

Evolène

Dus afgelopen week toch weer een paar keer uitgeweken naar de valleien hier om mij heen. Met de “JOPA“ groep zijn we aangevangen hier in Les 4 Vallées, om de dag daarna richting Zinal/Grimentz uit te wijken en de dag daarna naar het freeride pareltje Evolène. Deze groep was voor de vierde keer bij mij en vonden het dus helemaal prima om is verder te kijken. De “JOPA“ groep kreeg een schitterende laatste dag, vrijdag 11 januari met 40 centimeter poeder en op Mont Fort werd zaterdagochtend zelfs 60 centimeter gemeten!

Btw: als je als powderchaser ooit eens de kans krijgt om Evolène in een volle bak puf te skiën dan laat het je niet door de vingers glippen. Wat een vet off-piste gebiedje is dat zeg!

de JOPA groep
de JOPA groep

En dan ben je ook wel eens vrij

En zo nu en dan moet je ook even vrij nemen. In die vrije momenten heb ik het kletteren weer opgepakt met mijn neef Yvan. Voorlopig nog indoor, maar hij heeft me verzekerd met goeie temperaturen gewoon weer buiten aan de rotsen in het dal. Ook skiën natuurlijk, met vrienden en collega's. Maar het is moeilijk plannen maken als iedereen werkt. Laatst had iemand me gespot met de verrekijker helemaal alleen op een berg far out-of-bounds. Daar kreeg ik diezelfde middag vragen over natuurlijk. Tja... je hebt niet altijd de mogelijkheid om je vrije dag met de juiste mensen door te brengen. Dus ook mij zul je wel eens aantreffen, “only the lonely on the top of a mountain“ !

“The only way is up… because ; what goes up, must come down “ !

must come down!
must come down!

The Crow, carrier of the lost souls
The Crow, carrier of the lost souls

“Keep on looking for the crow, and say hello…“

“Keep on living the dream and ride safe“.

Reacties

• Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 14 januari 2013 · 12:11
    Evolène is super! Check that!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 14 januari 2013 · 13:24
    Die éénnalaatste plaat is echt heel lekker!
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 14 januari 2013 · 14:03
    Ben je in Evolène toevallig ook nog wat gestegen naar Col de la Meina of Pic d'Artsinol?
    En La Forclaz zou ook wel tof kunnen zijn, toevallig daar iemand al geweest?
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • drpeppert
    Beginner
    drpeppert op 14 januari 2013 · 16:08
    @Jozua. La Forclaz is zeker een leuk gebiedje. Minder steil dan bv Evolene maar wel wat makkelijkere routes en je hebt er leuker terrein door de bomen. Nadeel is dat het een zuidhelling is en het gebied dus snel sluit. Ik ben in vier jaar tijd dat ik in Evolene ben geweest nog maar één keer van La Forclaz kunnen gaan.

Daarnaast heeft de tijd er wel stil gestaan. Je liftpas is het kassabonnetje en routewijzers zijn zelfgemaakte houten bordjes.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 14 januari 2013 · 18:38
    @ drpeppert. Hehe, de tijd heeft daar idd in heel de vallei wel een beetje stilgestaan 😀
    Wel leuk om te horen dat er ook anderen heen gaan. Ik ken het er van de zomervakanties Ik ga de 2e week van februari naar Arolla. Waarschijnlijk ook een dagje Evolène en afhankelijk van de condities La Forclaz, vandaar de interesse 😃
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • joopgroos
    Tourist
    joopgroos op 24 januari 2013 · 13:21
    Sander het was weer een geweldige week.
    JOPA, staat voor Joop, Han,Rene,Bart en Eric

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro