Girlpowder in Chamonix

Girlpowder in Chamonix

Freeriden is een mannensport. Tenminste, als je de verhouding man-vrouw op de berg bekijkt. En dan automatisch dus ook de verhouding bij de après-ski. Maar goed, betekent dat dan automatisch dat vrouwen ook minder rijden? Mmm, da’s dan natuurlijk wel een lastige vraag. In de absolute top zou je (net zoals bij iedere sport) kunnen zeggen dat mannen hoger hucken en toch iets meer extreme dingen doen.

Snot voor de ogen

Maar goed, jij en ik zitten niet bij die absolute top. En dus worden we in het echte leven het snot voor de ogen gereden door dames die heeeel goed weten hoe ze in de poeder naar beneden kunnen komen. Check deze edit van de dames van Roxy maar eens. En bedenk dan nog maar even of je 's avonds op een van deze dames af zou stappen in de kroeg om te vertellen hoe sick die lijn was die je vandaag gereden hebt.

Waarom eigenlijk?

Dus ja, waarom freeriden er eigenlijk minder vrouwen dan mannen?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur14 januari 2013 · 14:12

Vrouwen zijn verstandiger? (Lees: Lagere risicobereidheid)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
skiesterAuteur14 januari 2013 · 16:20

geen idee. weet wel dat ik het vaak prima kan vinden met de vrouwen die het wel doen!

verder denk ik idd dat vrouwen gemiddeld gesproken minder risico’s nemen (kijk naar hoeveelheid snelheidsboetes, de populatie in de gevangenissen) en wat behoudender zijn. De SSC cursussen hebben dan ook een hoger percentage vrouwen dan dat je op de berg ziet.

het zijn toch wel meestal de chicks die als kind al in de bomen hingen of met BMXjes in het bos crossten die je nu freeridend ziet. De barbie meisjes gaan nu meestal in mooi pakje op damesskietjes rustig van terras naar terras. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk - aan beide zijden!)

tot slot: vrouwen zijn meer planners en minder doeners dan mannen (gemiddeld dan he!?) dus een tripje moet geregeld zijn van te voren. Terwijl mannen veel sneller denken. dagje vrij, let’s go! (geldt overigens ook voor biertjes drinken in de stad. Ik mag blij zijn als ik 1 keer per maand vriendinnen vind die niet voor 11 uur thuis willen zijn, terwijl mijn man wel 3 keer per week met vrienden uit zou kunnen als ie dat wilde…)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
ffKnallenAuteur14 januari 2013 · 17:45

“En bedenk dan nog maar even of je 's avonds op een van deze dames af zou stappen in de kroeg om te vertellen hoe sick die lijn was die je vandaag gereden hebt.”

Als je Gnarly punten wilt scoren loop je er zeker op af, alleen zeg je vervolgens dat je “de beste rijder van de berg bent”!!! :-d

Toerist
The_OAuteur14 januari 2013 · 18:36

Reinhold Messner heeft ooit de uitspraak gedaan: “Mannen beklimmen bergen omdat vrouwen kinderen krijgen” iets in die geest…

And Also The Trees
Gevorderd
MimosaAuteur14 januari 2013 · 19:10

Goeie vraag! Als vrouwelijke freerider vraag ik me dat ook af…

Powder makes me happy!
Gevorderd
3zelAuteur14 januari 2013 · 20:59

slik, vette strepen!

knowledge is powder
Beginner
willemien_wAuteur14 januari 2013 · 21:44

Mijn vriendinnen haken allemaal af op het risico, zonder goed te weten wat er tegenover staat. Ik denk dat als ze die eerste bocht eenmaal gemaakt zouden hebben, ze er wellicht anders tegen aan zouden kijken.

Gevorderd
dejongarnoAuteur14 januari 2013 · 23:49

“Chicks who ride harder than you do”;
Afgelopen zondag nog een lijntje gereden met Anne Flore Marxer in Gers; ook zo’n voorbeeld … :)

Gevorderd
skiesterAuteur15 januari 2013 · 00:08

Tja in Tignes met Eva Walkner gereden (die in Revelstoke helaas haar kruisband heeft gescheurd en een trombose been heeft opgelopen). Die skiede ook als een trein. Waanzinnige agressieve lijn ook in FWT tot ze dus bij een cliff landing haar knie verknalde. Er zijn dus wel girls die de risico’s lopen. Het zijn er alleen relatief minder dan bij de mannen.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
HaagjeAuteur15 januari 2013 · 09:57

Risico-acceptatie is vaak lager bij vrouwen.

Beginner
Merel!Auteur15 januari 2013 · 19:15

Achja, waarom kitesurfen er minder vrouwen, kom je minder vrouwen op een mountainbike tegen etc etc… Vrouwen hebben meer angst I guess.
Of gewoon pure desinteresse! Niet de behoefte om jezelf te pushen, nemen liever ff uitgebreide pauze in het zonnetje met een lekkere warme choco.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!