Freeriden in La Plagne

Freeriden in La Plagne
Bonjour mes amis de neige
Bonjour mes amis de neige

Vandaag las ik het bericht van Sander Kan. Het is inderdaad al half januari. De tijd vliegt. De weken zijn echt voorbij gevlogen. Werken, skiën, slapen. Waarvan vooral veel van het eerste. De tijd is gelukkig daar dat het werk weer wat meer routine begint te worden. De balans komt weer meer in het seizoen = meer skitijd.

Bon, waar waren we. Laten we het eens chonologisch uiteenzetten door middel van een ouderwetse diashow. Cola en chips gereed?

Veel sneeuw!

Het wintersprookje vond zijn aanvang met veel sneeuw. De favoriete gletsjer was nog dicht alleen waren er ook nog tal van andere geinige opties. Bijvoorbeeld een premier descent van dit seizoen in de Sablier Couloir. Avontuurlijke bijkomstigheid is het weghakken van de corniche. Daarna mag je over een heel smal paadje zo de bredere Sablier (zandloper) in. Leuk!

Sablier corniche wegmaaien
Sablier corniche wegmaaien
Drop in Sablier
Drop in Sablier

“Sablier = vertrek Roche De mio naar Invers restaurant. Daarboven traverseren en naar de rechter zijde gaan. Op de hoogste top van deze graat bij een van de ‘falaises’ bordjes is de entree. Vanaf de Coches zijde. Zittende in de Bijolin is deze flank mooi zichtbaar. Eindpunt is de Bauches stoeltjeslift”

Het is boffen dit jaar. Via, jawel, wePowder werd ik gecontacteerd door Tim Vanhoutteghem. Belg, fervent alpinist en gestationeerd in La Plagne. Door zijn nachtreceptie werk matchen we mooi qua skiuren. Leuke pré is dat Tim ook niet bang is van fikse schuine hellingen met rotsen en sneeuw. Een kleine prent.

(Hier zijn Peppi en Kokki aan het filmen met een camera zonder SD kaart…)

![“Ja, hij doet het” ](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/2156-w640.jpg "“Ja, hij doet het” ")

![“Gaaf, vanaf de top wordt ik ook gefilmd!” (zonder sd…)](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/2166-w640.jpg ““Gaaf, vanaf de top wordt ik ook gefilmd!” (zonder sd…)”)

“Cable: Achterkant Roche de de Mio station omhoog lopen. Pisteurskabel volgen. Verschillende varianten. Eindpunt is het middenstation van de Gletcher cabine of de Chalet de Bellecote lift”

wePowder? Voordat je het weet heb je Roel aan de lijn. Lekker nachtbraken over de Autobahn en de volgende dag paraat samen met Mark en Robert. Juist. Op zoek naar instant poeder. Wat plannen bekokstoofd voor een La Plagne tweedaagse.

Dag 1. Friolin, een Cable en een Face Nord (Noordkant Friolin)

Roel is naast een goede skier ook fotograaf
Roel is naast een goede skier ook fotograaf

“Friolin: Gletcher op. Traversee lift. Rochu traverseren. Verschillende varianten. Het is de flank die goed zichtbaar is vanaf de Inversens en Biolin stoeltjeslift”

“Face Nord (noordkant Friolin): Gletcher, Traversee lift, piste rochu traverseren. De entree van de Petit Face Nord is nu zichtbaar. De graat op klimmen. Links Friolin, rechts Face Nord. Aan het einde vande Friolin naar rechts. Eindpunt is Pont Baudin / Nancroix (restaurant Fer a Cheval). Met de bus naar de start van de Lonzagne 73 en zo naar de Vanoise. de bus rijdt ieder half uur”

Dag 2. Een mooie tour naar een van de mooiere plekken in La Plagne. Gros Glacier. Een interessante entree. De rappelgear bleef in de zak. Daarna een wit poederveld. De combinatie van nieuwe gezichten, een mooie approach en een aardige afdaling zorgden voor een bijzonder mooie dag.

Over de Bellecôte kam, skins en sneeuwschoenen prepareren
Over de Bellecôte kam, skins en sneeuwschoenen prepareren
Skinnen op de Bellecôte
Skinnen op de Bellecôte
Technische entree
Technische entree

![“Hier naar links en dan 1800 meter naar beneden”](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/2162-w640.jpg ““Hier naar links en dan 1800 meter naar beneden””)

“Gros Glacier = touren: Kan over bij de Bellecote na de Glacier stoeltjelift. Touren naar links en dan met een rappel een ‘no fall couloir in’. Daarna naar links. Groot poederveld. Richting Nancroix, restaurant Fer a Cheval. Daarna de bus retour Vanoise. Goed zichtbaar vanaf de Arcs zijde. Bijvoorbeeld op de top van de Peisey lift of aan de top van de Transarc”

Mijn liefde kwam op bezoek. ‘mevrouw Wittelijnen’ zoals Roel, Mark en Robert haar noemden. Dit bezoek viel samen met de wePowder tweedaagse. Samen zijn we er in ieder geval ook nog even op uit geweest. Een sprong in het diepe ergens in Champagny.

Bon voyage
Bon voyage

“Champagny sidecountry, rechts van Rossa lift”

Inmiddels liep de tijd weer verder en werd het droger weer. Een constante blik heb ik altijd naar de spines die te vinden zijn daar in Champagny. Vanaf de Roche de Mio kun je ze mooi spotten. Spines rijden en weer terug skinnen. Das een ideale middagcombo.

Posen met je donder
Posen met je donder
Skiën met je donder
Skiën met je donder

"Spines Champagny: Roche de Mio. Over de graat bij piste Mio blijven volgen aan de linkerkant tot aan het kruis. Links La veliere en rechts een zonflank retour naar lift Rossa. De spines zijn zichtbaar vanaf de gletcher en vanaf de Roche de mio, ingang Cable. Skin retour of afdalen naar Champagny le Haut. Taxi Dunand haalt je op: 0611405253 "

Als afsluiter wil ik je deze niet onthouden. Gortdroge poeder vraagt om smerig hard doorheen te lijnen. Blijft lekker.

Toettoet
Toettoet

"Noordwand bij de Traversee lift: Traveresen onder de Traversee lift. Verschillende opties.

Aja. Voor een wekelijkse sneeuwprent meld je aan bij de FB van wittelijnen.com \\ Koen Bakkers. Via het ‘Zuckerberg’ (Oud Hollands voor poederberg) medium post ik snapshots van mijn winteravonturen. Zo voor de computerpoederneus; opsnuiven die wittelijnen.

wittelijnen

Reacties

Toerist
JaapvRAuteur15 januari 2013 · 12:29

stoooooked! dank vanaf een regenachtige poolcirkel… Ook bedankt voor de korte overview van brutelijnen in Plagne; wat heb ik al die Husk-weken toch veel gemist… Tijd voor een OudHollands spreukwoordenboek, met foto’s: “Gortdroge poeder vraagt om smerig hard doorheen te lijnen.” is een juweeltje!

Gevorderd
MarkieAuteur15 januari 2013 · 16:21

“Waren twee fantastische dagen” Erg mooie lijnen heb je daar Mr weiße linien!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
koen_djfistelAuteur15 januari 2013 · 18:39

opsnuiven die wittelijnen… mag ik ook eens ???

sbs roelz
Gevorderd
RoelaanoAuteur15 januari 2013 · 20:30

@Mark, En dan ook nog je Glijbewijs I en II gehaald!

Expert
DexterAuteur15 januari 2013 · 20:57

Damn! Ziet er fucking vet uit mannen!

www.mrtnproductions.com
Gevorderd
MarkieAuteur15 januari 2013 · 21:01

@Roelaano :P en unlimited slaap plezier in de camper… Was echt mijn tripje dit!

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Toerist
wittelijnenAuteur15 januari 2013 · 21:26

@ Markie: Merci’kes!
@ DJFistel: Prima hoor. Een volgende tweedaagse is zo weer gepland.

FB.com/koenbakkers.skier
Expert
TimVAuteur15 januari 2013 · 23:47

@ koen : dat er nog veel lijnen samen mogen volgen… ;)
en euhm, voorzie volgende keer maar je SD-kaartje als’k daar nog eens sta te balanceren… ;)

Gevorderd
robbertAuteur17 januari 2013 · 10:13

Was een top trip. Technisch instapje gelukkig aan de goede kant genomen;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!