Me & My Quiver (3)

Me & My Quiver (3)
De quiver van FreeArno!
De quiver van FreeArno!

Voor freeriders is hun gear meer dan alleen maar een paar ski’s of een board. Vaak is het een verlengstuk van je lichaam, of, meer filosofisch gezegd, het verlengstuk van de ziel. Omdat je materiaal je de vrijheid van het freeriden

verschaft. En daarmee heeft iedere ski of ieder board een verhaal. Want je hebt er misschien wel lijnen op gereden die je nooit meer zult vergeten. Deze keer de snowboards van FreeArno! - Arno Reijm.

1) Burton Baron 1.72 - najaar 2000

Na voor het eerst op een gehuurd snowboard te hebben gestaan, op 18 jarige leeftijd tijdens mijn CIOS opleiding, was ik verkocht. 4 jaar later en heel wat veel te smalle huur boards met gruwelijke toe drag verder, was het tijd voor mijn eerste eigen board. Met mijn lengte en schoenmaat (48,5 soft boots) was ik op zoek naar een wide board. Eurofun in Zevenhuizen hielp me op weg met deze plank. De Burton Baron is 26.8 cm in de waist en dat is precies goed. Ik heb heel wat trips gereden op dit board. Het board is lang, stijf en onvergefelijk. Ik heb hem sinds 2009 niet meer gereden.

2) Libtech Skunk Ape 1.65 - najaar 2009

Ik wilde op zoek naar een wat speelser board en las voor het eerst over Rocker. Toen een goede vriend en ik hoorde dat het project waar we op werkten een december stop zou hebben, gingen we op zoek naar een plek om te boarden. Aangezien er in de Alpen nog (te) weinig sneeuw was gevallen, boekten we een trip naar Whistler. Er was daar reeds tegen 5 meter gevallen, gunstige dollar koers, betaalbaar ticket en accommodatie gevonden. In Whistler vrijwel elke dag 30 cm vers en dus op zoek naar mijn speelsere board dat ook wel wat meer float in de poeder mocht hebben! In Whistler een Libtech Skunk Ape van 1.65 gevonden. Ietwat aan de korte kant voor mijn lengte, maar wel breed genoeg. Rocker tussen de voeten, camber onder de voet. Bleek een heerlijke plank te zijn! Draait ongelofelijk makkelijk, voor mij voldoende grip op iets hardere pistes en heeft goede float voor in de poeder, al mag dat op diepe dagen met mijn 1.98 en tegen de 100 kilo wat meer zijn. Daar kwam ik achter toen de lift naar Spanky’s Ladder open ging na dagen stil gestaan te hebben. DIEP!

3) Nitro Slash 1.71 - najaar 2010

Zoals gezegd, voor de diepere dagen meer float gewenst. Een maat van mij rijdt een Burton Fish en is enthousiast. Voor mijn schoenmaat en lengte geen optie dus ik ga opzoek naar een pure poeder “surf” plank. Al snel gevonden met de Nitro Slash, zeker als blijkt dat Duijvestein Zoetermeer een demo model heeft staan voor weinig. Wederom een 26.8cm waist. Een “Gulfwing”. Camber achterin de plank en een grote golf voorin die er voor zorgt dat de plank altijd omhoog wil. In diepe poeder, op wijde onverspoorde hellingen, op cruise snelheid een lekkere plank. Voor steile hellingen, iets hardere en/of verspoorde hellingen, harde pistes of korte draaiwerk geen prijs winnaar. Vooral tijdens Lawine I in voorjaar 2011 bleek dat dit voor mij een te beperkte plank was om bijvoorbeeld een tour te maken waarbij je te maken krijgt met veel soorten terrein en sneeuw condities.

4) Libtech Skunk Ape 1.72 – najaar 2012

Waarom iets veranderen wat goed is. Never change a winning team. Enz. Ik rij nog bijna alles op de Libtech Skunk Ape van 1.65 en het model van dit jaar is nog lelijker dan de oude ;-) Een prima moment om de 1.72 aan te schaffen. Deze

zal me ivm de lengte meer float geven. Een uitdaging om in de Nederlandsche winkel te vinden, dus besteld via de blauwe tomaat. Tussen Kerst en O&N 3 dagen gereden in Chamonix. Op de piste merk ik de lengte ivm meer grip. Offpiste heeft hij meer float, alhoewel ik nog geen kniediepe poeder ben tegen gekomen dit seizoen. Dat ligt volledig aan mijn hinderlijke tijd gebrek en niet aan Meteo Morris zijn PA’s. Eind volgende week op pad naar Nendaz voor wat inrijden en Lawine 2! Volop zin in met dit board!

De LibTech!
De LibTech!
Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
OsiruSAuteur21 januari 2013 · 20:32

Die Lib Techs zijn echt lelijk, zo lelijk dat ze gewoon mooi worden!
Wat ik nog wel mis, wat zijn je bindingen?

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Gevorderd
OsiruSAuteur21 januari 2013 · 20:54

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar je ervaringen zometeen, lijkt mij een erg leuke plank.

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Gevorderd
FreeArnoAuteur22 januari 2013 · 09:24

Oef… bindingen… betrapt! ;-)
Even vloeken in de kerk dan maar: Flow bindingen.

Moet me binnenkort even verdiepen in nieuwe bindingen want de huidige zijn aan vervanging toe. Ik heb eerder Burton Cartel bindingen gehad en daar was ik niet zo blij mee omdat:
-De strap die voor de neus van mn schoen langs moet, schoot steeds over de neus heen. Ongetwijfeld vanwege mijn grote voeten en dus niet perfecte pasvorm.
-High back was te hoog en daardoor kreeg ik enorme last van mijn kuiten. Nu met lagere high back bijna geen last van.

Iemand tips voor bindingen voor grote maten met een niet al te hoge high back?

Iemand al ervaring met de Now bindings?
http://business.transworld.net/83017/features/now-founder-jf-pelchat-on-skate-truck-inspired-binding-brand/

Dromen zijn er om te realiseren
Toerist
AnoniemAuteur28 januari 2013 · 15:03

Leuke boards, ben zelf ook op zoek naar een Skunk Ape maar zijn eigenlijk niet te krijgen in NL. Nu heb ik ook een oud Burton board, de Skunk Ape lijkt mij een heerlijke opvolger.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!