Sneeuw in het zuiden, fohn in het noorden

Sneeuw in het zuiden, fohn in het noorden

In de nacht van vrijdag op zaterdag is het begonnen met sneeuwen in de Franse zuidalpen en inmiddels breidt de sneeuwval zich uit naar de rest van de zuidalpen. Gevolg van sneeuw in het zuiden is fohn in het noorden en dat komt treffend tot uitdrukking in deze reports via de powfinder app.

Sneeuw en stau in het zuiden

Föhn in het noorden

Zo groot kunnen de verschillen dus zijn. Het is vaak slechts een kwestie van 2 tot 3 uur rijden en je rijdt poeder in plaats van slush.

Poeder komende week? Zuidalpen!

Poederalert#16 zet door. Nu de straalstroom ten zuiden van de Alpen is komen te liggen zijn de zuidalpen aan zet. En dat betekent kortgezegd, (wat) sneeuw in de zuidalpen, droogte in de noordalpen.

Jetstream ten zuiden van de Alpen
Jetstream ten zuiden van de Alpen

Korte termijn

De dag is vandaag warm begonnen in de noordalpen met een nulgradenniveau rond de 1700-2100 meter. In het zuiden sneeuwt het hoewel de eerste opklaringen zich aandienen in de Franse zuidalpen. Vanmiddag intensiveert de sneeuwval juist in de oostelijke gebieden van de zuidalpen. Vooral in de Dolomieten en Karntischer Alpen groeit het sneeuwdek dan aanzienlijk. In de nacht van zondag op maandag stroomt er ten westen weer koudere lucht binnen en valt er in de Franse noordalpen 2-7 cm verse sneeuw.

Na het weekend

Het Genua-laag ontwikkelt zich verder als een Adria-laag en zorgt dan voor sneeuw in het oosten van de Alpen. Ofwel de storm trekt naar het oosten. De meeste sneeuw dan nog steeds aan de zuidkant van de alpenhoofdkam. Woensdag mogelijk een nieuw front vanuit het zuidwesten met sneeuw in de Franse zuidalpen en zuidelijke Piemonte. En zo blijft het de komende dagen een komen en gaan van sneeuwfronten in de zuidalpen. Omdat de exacte koersen de komende dagen nog kunnen verschuiven zal ik de komende dagen frequente updates geven.

Maar voor poeder moet je in ieder geval de komende dagen in de zuidalpen zijn. Er is hier al veel gevallen, er valt nog veel bij en het is er koud gebleven. Poederalert#16 houdt daarmee stand tot ver volgende week. Je kunt met een gerust hart richting de zuidalpen de komende 6 dagen. Mogelijk dat de sneeuwval van woensdag aanstaande zelfs tot poederalert#17 zal leiden.

Vanaf de 27e verandering?

ECMWF en GFS zijn redelijk standvastig over de komende week en ook over de lange termijn zijn ze het eens. Volgend weekend gaat er iets gebeuren. Wordt dat dan pure weststau? Gaan we weer voor een zuidweststau en fohn in het noorden? Of kan de winter vanuit het noorden terugkomen? Voorlopig houden ze het op 2 scenario’s. GFS gokt in zijn hoofdrun op een pure weststau, hoewel een goede 30% van de modellen in de neiging van het ECMWF neigt… en dan weer 2. zuidweststau. De tijd gaat het ons leren.

Poederadvies

De komende week is in ieder geval voor het zuiden. Af en toe zul je moeten zoeken, maar de gebieden zijn hier minder bekend en overlopen en poeder scoor je er nog relatief makkelijk.

Check hier de wePowder Freeride Guide voor:

  1. Franse Zuidalpen

  2. Westelijke Piemonte en Aosta

  3. Zuidelijke Alpen Centraal

  4. Zuidelijke Alpen Oost

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2013 · 14:30

Hm… een lastige voor de powderchase van komend weekend… ben benieuwd of (en zo ja, wat) er uit de bus rolt. Tripje naar het zuiden zie ik best zitten.

Gevorderd
WiebeAuteur20 januari 2013 · 14:54

Volgend weekend weststau zou mij in Sainte Foy erg gelukkig maken!

Gevorderd
NielsAuteur20 januari 2013 · 17:10

Steken net de Brenner over, in het noorden 7 graden warmer en groene weides, in de Dolomieten sinds 12u flinke sneeuw.

Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2013 · 17:31

@Niels… ik hoor dat dit overal het geval is bij de doorsteken door de Alpenhoofdkam.
Maurienne +8 graden… De scheiding tussen noord en zuid is markant!

powfinder.com
Gevorderd
TeonAuteur20 januari 2013 · 17:37

Vrijdag: Nassfeld: 100 mtr vers
Zaterdag: Mölltaler Gletscher: stevige wind geweest, met zoeken nog 30 cm vers
Zondag: St. Jakob im Defreggental, geen wind en sinds zaterdagavond al dump. Heel de dag gesneeuwd en morgen weer. Dikke pillows rijden!

Schade. Ernussmarmalade.
Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2013 · 18:00

@Teon, dank.

Mölltaler Gletscher is hoofdkam. Die hebben altijd last van wind. Zeker hartje winter. Ik heb daar nog bij stil gestaan tijdens mijn kNOw Boundaries lezingen. Volgend jaar ga ik daar uitgebreide cursussen over geven zodat je nog beter (en veiliger) poeder scoort.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur20 januari 2013 · 21:29

Aloha Morris
wij zijn dinsdag in ziuid salzburgland., Wat denk je van Heiligenblut op wo/do of beter toch verder zuid in italie?

Thanks

Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2013 · 21:41

@Peter, wij zijn hartje winter niet zo’n fan van Heiligenblut.
We geven het maar 2 van de 5 vlokken: http://wepowder.nl/playgrounds/heiligenblut

Waarom… en ik citeer uit onze metro essentials voor Heiligenblut
‘Hartje winter waait het hier vaak en regelmatig ook hard waardoor eventuele verse sneeuw regelmatig wegwaait.’ Zie ook: http://wepowder.nl/playgrounds/heiligenblut/conditions

Ik zou het Defereggental, Nassfeld of een resort in de Dolomieten checken.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!