Lawine airbag geruchten

Door dr.Gear op 23 januari 2013 · 10

Waar komt Mammut mee op de proppen?
Waar komt Mammut mee op de proppen?

De ISPO (de vakbeurs voor alles wat met wintersportmateriaal te maken heeft) komt er aan en langzaam sijpelen de gear blogs vol met geruchten. Gaan we nog ::airbag:: nieuwtjes zien op de ISPO? Of blijft het bij geruchten? Dr. Gear is er even voor gaan zitten.

Lawine airbag geruchten

De airbag is by far het best verkopende safety artikel op de markt op dit moment en geen enkel merk wil de boot missen. Want delawine airbag heeft zijn nut inmiddels bewezen. Het klinkt allemaal zo simpel, maar hoe trek je een lawine airbag? Nuttige tips van Arthur en Haas. Zelfs voor een oude rot als dr. Gear.

Het principe is simpel
Het principe is simpel

Ach, waar was dr. Gear ook alweer? Juist, de geruchten.

Black Diamond Airbag?

Een hardnekkig gerucht is de komst van een Black Diamond Airbag. Black Diamond Equipment heeft al tijden de Avalung in het programma, maar heeft ingezien dat de airbag een groter succes is. Commercieel in ieder geval dan en het is duidelijk dat Black Diamond een speler van betekenis wil worden. Met de aankoop van Pieps en POC is het duidelijk waar Black Diamond zich naartoe beweegt. Een sterkere positie op de backcountry markt in al zijn facetten.

En een volwaardige lawine airbag hoort daarbij. Vorig jaar deed het gerucht al de ronde, maar tot op heden zijn er geen prototypes publiekelijk gepresenteerd. Zou Black Diamond werken aan een integratie van airbag en Avalung?

Het einde van de Avalung?
Het einde van de Avalung?

The North Face tour Airbag?

Met de komst van deTNF patrol 24 Airbag heeft The North Face een duidelijk statement gemaakt. De proven technolgy van ABS gecombineerd met de historie en vaardigheid van TNF in het bouwen van goede rugzakken. De patrol 24 is daar de eerste proeve van. Een prima dagrugzak, maar te klein voor langere en meerdaagse tochten. Het wachten is dus op een grotere ABS pack van TNF. Gaan we die op de ISPO zien?

BCA en K2?

K2 kocht onlangs BCA en onderstreept daarmee nogmaals waar de markt naartoe gaat. De aanlooptijd naar de ISPO is waarschijnlijk te kort om daadwerkelijke innovaties te mogen verwachten, maar wie weet. Hoewel Dr. Gear persoonlijk denkt dat K2 wat extra maanden de tijd zal nemen. BCA heeft met de tracker 2 en tracker 3 de markt al te vaak laten wachten na mooie woorden en dat is ze niet in dank afgenomen. Dr. Gear houdt zijn oren gespitst.

Wat doen Mammut/Snowpulse en ABS?

Het lijkt me sterk dat ik iets gemist heb, maar uiteindelijk is Dr. Gear ook maar een mens. Welke merken zullen de safety markt nog meer gaan betreden? Welke innovaties hopen jullie te zien in safety land?

Reacties

• kanski
    Elite
    kanski op 23 januari 2013 · 10:31
    Zelf heb ik de Dakine Altitude 40 aangeschaft voor op mijn ABS vario pack en moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • midi
    Beginner
    midi op 23 januari 2013 · 10:39
    Volgens het TGR forum werkt Arcteryx aan een airbag rugzak die met een elektrische fan opgeblazen wordt in combinatie met een accu. Waarschijnlijk nog niet komend seizoen op de markt maar pas 2015. Voordelen zouden moeten zitten in afname gewicht en meerdere malen activeren op 1 acculading. Dit zijn echter nog geruchten dus het blijft speculeren. Zie: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/254872-2013-2014-Gea...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 23 januari 2013 · 10:54
    Ik wil een grotere RAS-bag! ...
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 23 januari 2013 · 12:47
    Salomon komt met een ABS opritser van 20 liter op de markt, en ik moet zeggen dat ik het tot nu toe echt een perfecte rugzak vind! Er past genoeg in, de straps zijn goed weg te werken / met elkaar te verbinden en het skidraagsysteem is super snel en degelijk, ook voor echt brede bakken.
  • Flant
    Beginner
    Flant op 23 januari 2013 · 13:57
    Ortovox komt met een rugzak waar de ABS en de rugbeschermer uit kan.
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 23 januari 2013 · 14:06
    Heb een Mammut RAS Pro 35 gekocht en ben erg tevreden over het draagcomfort en gebruikersgemak.
    @JaapvR Nog groter dan de 45 liter?
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 23 januari 2013 · 19:46
    @kanski: ik heb zelf de Altitude 25 onlangs gekocht. een top tas!

Slechts een verbeterpuntje: als de tas op de ABS geritst is dan is er geen mogelijkheid om de camelbak erin te hangen: het lusje + vakje zit in het achterpand van de 'normale' tas. Hoe zit dit bij de 40L ?

On topic: interessant om te zien wat Black Diamond gaat doen, dit kan echte innovatie opleveren.
    Go to heaven, ski like hell!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 januari 2013 · 19:54
    Jones heeft ook een zak. Een best wel grote. 😃

Zie hier: http://wepowder.nl/forum/topic/70258
    splitfest.nl
  • Nils@Circus
    Advanced
    Nils@Circus op 24 januari 2013 · 12:46
    Ortovox komt met een airbag! Zij maken erg fijne rugzakken en ben benieuwd naar hoe deze zit.

http://www.ortovox.com/3598-ortovox-presents-avalanche-airbags.html...
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 29 januari 2013 · 23:00
    Hier ook een altitude 25 Liter. Ik vind het ook een top-tas. Had al een dakine heli nogwat, waar ik erg tevreden mee was en deze dakine opritser is strak, ruim en de bandjes werken goed en zijn goed weg te werken.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro