FWQ in Fieberbrunn

FWQ in Fieberbrunn
Foto van de face met de 'zoning', hier moet je binnen blijven tijdens de run
Foto van de face met de ‘zoning’, hier moet je binnen blijven tijdens de run

Op 19 Januari was het Freeride World Qualifier tijd. Deze keer Fieberbrunn en wel op de Face van de dames die in de FWT starten, de ‘Herrgottrinne’ op de Wildseeloder. Een hele uitdagende berg met veel mogelijkheden.

Fit en gemotiveerd

Ik ben hoog gemotiveerd en top fit aan de start gegaan. Helaas had ik in mijn voorbereiding wel behoorlijke pech…binnen drie dagen twee paar ski’s die onbruikbaar werden… nummer drie was absoluut niet mijn favoriet (dat mocht blijken). Dus hoog gemotiveerd, top fit, maar onzeker over mijn materiaal. Hierdoor was het voor mij duidelijk dat ik geen al te gekke dingen kon gaan doen en heb mijn line daarop iets aangepast.

Hoe werkt het?

Zo’n contest loopt als volgt af. Om 7.00 registratie, 7.45 - 8.15 riders meeting waarin alle regels wat betreft de veiligheid, de judging, diskwalificatie enz. en de verdere afloop van het programma wordt besproken. Na deze meeting kan je als rider de face bekijken om nogmaals de sneeuwcondities, afsprongen, landingen en natuurlijk de voorgenomen line in te schatten en definitief te bepalen.

De face in realiteit op de dag voor de contest
De face in realiteit op de dag voor de contest

Veel tijd is er voor mij als dame meestal niet om de facecheck ‘s ochtends te doen. Vandaar dat ik op de dag voor de wedstrijd probeer om de face te bekijken en te bestuderen. De vrouwen starten tijdens de FWQ wedstrijden eigenlijk altijd als eerste. Van de facecheck tot aan de start hebben we vaak nog een beste afstand af te leggen… met meerdere liften en bijna zonder uitzondering een hike naar de top die tussen de twintig minuten tot twee uur kan duren.

Eenmaal boven

Boven aangekomen is het dan weer omschakelen naar de wedstrijd, de face, mijn Line. Snel een powerbar en wat te drinken om daarna mijn materiaal nogmaals te controleren en me te concentreren. Vanaf nummer één tot de voorlaatste wordt iedereen toegejuicht door de andere deelnemers, de lines worden met elkaar besproken de spanning wordt gedeeld.

Genieten!

Ik sta daar bovenaan intussen zo te genieten dat mijn zenuwen me eigenlijk geen parten meer spelen. Alles heeft zo zijn afloop en voor je het weet hoor alleen nog maar : 3, 2, 1, Number 10 Berber Semmelink Dropping in… een vaag gejoel van de andere deelnemers en dan alleen nog mijn eigen ademhaling, de vaart-wind en mijn ski’s die door de sneeuw glijden. Ik persoonlijk heb tijdens mijn rijden ‘functionerings’- gesprekken met mezelf. Dit uit zich in: ‘Jawoi’ … ‘links ummi Berber’ … ‘Ja, Joehoe’ … ‘Drie bomen, drie bomen’… ‘eeeenn Hoppa‘ … of ik fluit ook wel eens liedjes :) En dan komt de stem van de live presentatie dichterbij, de Finish Poort van Swatch wordt groter en groter… Alles alweer achter de rug.

Deze keer ging het tot het midden zoals gewoonlijk, tja bekijk dit video’tje maar eens… :)

Mijn binding ging uit en de oranje ballon rees volledig zelfstandig uit de sneeuw… Bij verlies van materiaal ben je gediskwalificeerd. Ditmaal dus geen resultaat…

Scheurtje in m’n binnenband

Bij deze val heb ik helaas ook een scheurtje in mijn binnenband van mijn linkerknie opgelopen en moet nu rust houden…

Helaas kan ik hierdoor in de a.s. vier weken niet aan de wedstrijden meedoen die ik op mijn agenda had staan.

I’ll be back!

But I’ll be back. Ik hoop voor de FWQ in Stubai - Oostenrijk, op 23 februari weer fit te zijn. I’ll let you know. Ik kan nu in ieder geval met een gerust hart en ten alle tijden Irian via de livestream tijdens zijn optreden in de FWT volgen :), lucky me)

Facecheck
Facecheck
BSSKI.ch

Reacties

Expert
HaasAuteur22 januari 2013 · 10:30

Goed verhaal Berber!
Mooi om te lezen dat je weer gemotiveerd bent om terug te komen en niet bij de pakken (sneeuw) neer gaat zitten. Ik heb een beetje een deja vu. Irian was tijdens z’n blessure-off ook vol gefocused op de comeback.
Ik hoop dat je knie rapido hersteld zodat je weer mee kan knallen.

Ik doe hierbij een oproep aan fabrikanten / importeurs / weldoeners om je van top of the bill materiaal te voorzien zodat dit soort situaties niet meer voor hoeven te komen.

Wel handig trouwens zo’n abs met automatische trigger. :-)

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2013 · 10:35

@Berber, solide lijn!!!

powfinder.com
Gevorderd
3zelAuteur22 januari 2013 · 11:21

chapeau, vette lijn idd. Veel succes met het herstel… en het bedwingen van de stoke ;)

knowledge is powder
Gevorderd
skiesterAuteur22 januari 2013 · 12:24

jeetje balen zeg! Nou op naar de come back en ditmaal zonder materiaal pech!!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
MarcDAuteur22 januari 2013 · 13:18

Sterkte met het herstel.
Afgelopen weekend die wand en de hike (:O) van dichtbij mogen bekijken. Impressive hoe jullie daar vanaf knallen.

Elite
ErwinAuteur22 januari 2013 · 13:51

Lekkere run Berber! Nu even helemaal beter worden en dan gewoon lekker heel blijven, want ik hoop dat je nog even heel hard gaat rocken!!

Toerist
AnoniemAuteur22 januari 2013 · 14:08

Petje af. Zijn er toevallig mee filmpjes van andere rijders?

Expert
BSSKI.chAuteur22 januari 2013 · 14:56

Hier een Helmcam. run… helaas geen hele run. Verder heb ik nog niets gevonden.

Vandaag gaat het al errug goed met mijn knie. De zwelling is terug gegaan en mijn knie voelt stabiel. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik binnenkort weer op mijn skies sta.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga mijn stoke nog even in bedwang houden bij de open haard… LG

Expert
BSSKI.chAuteur22 januari 2013 · 15:00

oh hier de run van Alex Hoffmann die werd gediskwalificeerd omdat hij buiten de zoning kwam in het laatste gedeelte van zijn line.

Expert
HaasAuteur22 januari 2013 · 18:51

@ Neorej jij zou mee kunnen rijden in die FWQ’s!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
BSSKI.chAuteur22 januari 2013 · 20:29

Amber tweede bij de dames op board!

Gevorderd
BowenAuteur22 januari 2013 · 21:34

Materiaal pech, dat is wel echt balen! Volgende keer hopelijk beter materiaal!

Toerist
AnoniemAuteur22 januari 2013 · 22:26

@Haas, dank dank. Misschien … Heb trouwens die hang 2 weken geleden geïnspecteerd. Wel geinig daar :)

Elite
kanskiAuteur23 januari 2013 · 08:16

Hé Berber… dat gaat best goed komen met jou! Top om te horen hoe je praat met jezelf! Dat herken ik wel als ik moeilijke faces rij. En goed om te vertellen dat er geen heli’s bij te pas komen om je boven neer te zetten. Velen denken dat het een heli ride is naar de start.
Lekker geskied.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
HaagjeAuteur23 januari 2013 · 09:13

Jammer dat zoiets je een tijdje uitschakelt. Succes met de comeback!

Elite
kanskiAuteur23 januari 2013 · 10:10

Berber, kan je misschien ook vertellen wat jij zoal aan hebt als beschermende kleding. Dat is ook een vraag die me vaak gesteld wordt. In de zin van crash pants, of de full/upper body armour. Wat is verplicht etc…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur23 januari 2013 · 11:27

Mooi om te lezen, deze inside verhalen.

Wel balen dat je materiaal je in de steek liet. Het eerste deel zag er in mijn beginners ogen erg goed uit! Goed herstel!

Peter

Beginner
Geert-JanAuteur23 januari 2013 · 18:32

leuk verhaal! sterkte met de revalidatie en heel veel succes in Stubai!

Expert
BSSKI.chAuteur23 januari 2013 · 22:09

Graag Kanski!
Uiteraard zijn er meerdere regels wat betreft de veiligheid: Safety First is ook FWT motto. Zelfs mijn Knie-Doctore ziet deze vorm van skien als ‘gekkenwerk’… Dit is niet verwonderlijk aangezien er pas langzaam meer media aandacht voor het Freeriden is ontstaan, het een relatief kleine en onbekende wereld van deze ‘gekken’ is en er dus ook nog weinig kennis is bij de toeschouwer over wie deze riders eigenlijk zijn en wat wij eigenlijk doen. Er is met de FWT al veel bereikt de laatste jaren, ook de FWT organisatie heeft moeten leren en moeten anticiperen op het gedrag van de toeschouwer en die van de riders.
Hieruit is een heel safety concept ontstaan, die toestaat dat er een goede ‘Show’ wordt getoond door de riders, die het publiek ‘Wow’ laten roepen maar tevens het publiek niet afschrikt!
Het niet zuiver landen van een grote cliffdrop is een duidelijk fout! Deze veel te grote drops worden met puntenaftrek bestraft… zelfs een handje in de sneeuw kan een hoge waardering in de weg staan. Hierdoor wordt de rider gedwongen om een Line te kiezen die hij/zij ook gecontroleerd en zeker kan riden. Het wordt een ‘spel op de berg’ en geen waaghalzerij.
Plicht op de berg: Pieps, schep, sonde, helm en een rugprotector
(rugzak met geïntegreerde protector mag Niet)
Bij een aantal qualifiers en de meeste Tourstopps word een klimharnas voorgeschreven. Dit is meestal bij wedstrijden die door steile afgronden, vereiste faces, hoge lawine gevaar etc. worden bemoeilijkt. De reddingsdienst kan een rider bijv. direct aan het touw onder de aanwezige Heli vasthangen.
De rider mag zelf alle andere safety mogelijkheden kiezen. Ik persoonlijk heb geen extra bescherming direct op mijn lichaam. Wel draag ik altijd mijn ABS (die me blijkbaar ook bij mijn crashes opvangt :D )

De organisatie investeert ook in hoogst mogelijke zekerheid door de te rijden Face vaak dagenlang te blokkeren voor skiers/boarders zodat er zo min mogelijk oude sporen in de sneeuw staan. Meerdere facechecks en sneeuwprofielen waarbij ze alles controleren wat op afstand niet ontdekt kan worden gedaan. Steile faces met veel sneeuw of evt. instabiele, worden meerdere malen getraverseerd en goed belast.
Om het rondom safety concept afteronden: Er zijn minimaal 2 Nood Artsen, 1 Heli, een handvol bergredders en vele Skiboys (die dudes die ons onze verloren stokken, skies etc. verzamelen en brengen :) ) aanwezig.
Het startgeld is tevens voor een speciale ongevallen verzekering geldig tijdens de wedstrijd.

Ik voel me er dus wel goed bij :D

Gevorderd
koen_djfistelAuteur26 januari 2013 · 17:44

enjoy je herstel ; kom je (soms( sterker uit !

sbs roelz
Beginner
hotnotsgotAuteur7 februari 2013 · 21:00

Heej

net je verhaal met spanning gelezen!

Ik heb me ook voor een FWQ ingeschreven (Morgins 16-17 feb), maar heb zoiets nog nooit gedaan, weet niet wat te verwachten, geen idee van het niveau vd helling, vd dames etc…
met andere woorden: ik word nu al zenuwachtig als ik eraan denk!

Vrienden hebben me overtuigd om eens mee te doen, en hoppa, ineens was ik ingeschreven.
Heb je tips voor me? ALLES is welkom :-)

Dream it. Wish it. Do it.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!