Verse sneeuw in de zuidelijke Piemonte

Verse sneeuw in de zuidelijke Piemonte
Het pareltje in het zuiden
Het pareltje in het zuiden

Zo, wat was de FWT stop gister in Courmauer weer spannend zeg. Iedere keer als Irian naar beneden knalt klopt mijn hart in mijn keel. Van de zenuwen. Een meer dan verdiende 10e plek voor Irian. Minstens net zo spannend is het traject van een kleine en venijnige storm in de Golf van Genua.

Actueel

Ik zit op dit moment op Schiphol te wachten op mijn vlucht naar Canada om een week lang poeder te rijden in British Columbia. Eerst 2 dagen met de heli rond Revelstoke en daarna 5 dagen met de heli vanuit de Gothic Lodge. Tijd voor een snelle update voor de Alpen.

Condities in de zuidalpen zijn fantastisch op dit moment. Gortdroge poeder is er gevallen in de Franse zuidalpen en ook in de rest vande zuidalpen viel veel sneeuw. Rond St. Moritz (wat we rekenen tot de zuidalpen) viel ook een goede 30-50 cm de afgelopen dagen. En omdat het gemiddeld minder druk is in de zuidelijke gebieden is er nog hele goede poeder te vinden.

Korte termijn

Vandaag passeert dus een actief Genua-laag. En dus het moment voor een retour d’est. Dit laag met de naam Hansgeorg passeert ten zuiden van de Alpen en brengt sneeuw richting de Italiaanse Piemonte. Met name in de meest zuidelijke gebieden (Limone Piemonte) sneeuwt het nu al flink.

Limone Piemonte in de verse sneeuw
Limone Piemonte in de verse sneeuw

Deze storm is maar van korte duur, maar ik verwacht in de Piemonte 10-50 cm vers vandaag. 10 cm in het noorden en tot 50 cm in het zuiden van de Piemonte. Donderdag klaart het alweer op en is het zonnig in het westen.

En daarna?

Vrijdag zorgt Hansgeorg nog voor wat sneeuw in het uiterste oosten. Steiermark, Salzburgerland en de Alpe di Giulie zullen hier wat centimeters van oppakken. Zaterdag en zondag verlopen zonnig, maar in Frankrijk is op zondag al de komst van een nieuw front te zien.

Maandag en dinsdag volgt er dan wat sneeuw in het westen en noordwesten van de Alpen, waarna warmere lucht de Alpen kan binnenstromen. Omdat er tegelijkertijd hogedruk boven de Alpen komt te liggen, zou dit wel eens de eerste echte hogedruk blokkade van deze winter kunnen worden. Hartje winter betekent dat inversie-weer, ofwel zon op de toppen en koude lucht in de dalen en het signaal dat we kunnen gaan touren. Pas in februari mogen we dan weer op neerslag van betekenis rekenen.

Poederadvies

In de zuidalpen is nog steeds veel vers te vinden en in de zuidelijke Piemonte komt daar nog een lading vers bij. Tot en met zondag scoor je de beste poeder in de zuidalpen (waaronder de Pareltjes in de Franse zuidalpen). Voor kakelverse poeder rijd je richting Limone Piemonte.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
JanusiusAuteur23 januari 2013 · 11:44

I like where this is going. PowChasen in het zuiden, stoked!

Beginner
WhistlerAuteur23 januari 2013 · 13:08

Hi Morris,
PA#15 in OT was een groot succes; approx. 50-75 cm. Nog bedankt voor de goede forecast.
Genieten jullie maar lekker in Canada; have fun :-)!

Gevorderd
RobinNAuteur23 januari 2013 · 14:12

Slecht nieuws voor de mensen die naar Nendaz gaan voor SSC cursussen. Schitterende vergezichten is natuurlijk leuk, maar een beetje verse puf ook :p

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
skiesterAuteur23 januari 2013 · 15:23

Veel plezier aan de andere kant van de plas, Morris!

En vwb Nendaz, na 2 trips met veel sneeuwval maar 1. teveel sneeuw en L4 en geen zicht dus vrijwel niets te doen en 2. te warm en geen zicht dus niets te doen, ben ik wel toe aan een tripje waar ik ook de bergen daadwerelijk kan zien!. Die poeder vinden we wel, want als we vorig jaar in Klosters in maart met 20 graden in het dal en vrijwel geen verse sneeuw we nog poeder hebben kunnen vinden dan lukt dat volgende week ook wel!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RobinNAuteur23 januari 2013 · 16:24

True true. Vorig jaar was mooi :-)

Waar het wit is, is een weg.
Gevorderd
EasyAuteur25 januari 2013 · 21:08

Maak je geen zorgen RobinN, met een beetje geluk valt er zondag tot maandag nog wat sneeuw. En in les 4 vallees kun je lang goede sneeuw vinden als je weet waar je moet zoeken (daar hebben we kanski voor).

Built for Speed
Gevorderd
brtAuteur26 januari 2013 · 21:54

Ik herinner me de hikes rond Mt Fort van 2 jaar terug nog goed, Easy :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!