Licht en donker in het noorden

Licht en donker in het noorden
Waar zat die binding ook alweer?
Waar zat die binding ook alweer?

Vorige keer schreef ik dat het seizoen hier in het hoge noorden wat later op gang komt, wegens gebrek aan sneeuw en zonlicht. Dankzij een gezonde P.I.E.K.-mentaliteit werden er toch in december al wat mooie lijnen gereden; gelukkig hielden de sharks zich koest. In de donkerste dagen heeft het hier in Tromsø vooral geregend, gedooid en gewaaid. Kortom, uitstekende condities om een rendier in de oven te schuiven en er lekker met z’n allen omheen te blijven zitten. Of, zoals in mijn geval, om naar de Savoie te vluchten. Prachtige dagen in Cham, Clusaz en Flumet, waarin meerdere pistevrienden het poederlicht gezien hebben. Inmiddels ben ik weer terug boven de poolcirkel, waar de afgelopen maanden helemaal niemand het licht gezien heeft…

Night-skiing

Bij mijn terugkomst half januari heeft het weer nog een weekje atypisch doorgemodderd. Regen, temperaturen in de plus, en ander koren op de molen van Al Gore et al. Bovendien was er nog vrij weinig licht. Prima condities om de studie weer op de rails te zetten, en mijn vakken zo in te delen dat ik maar één dag college per week heb (met het oog op de nabije toekomst). Zodra er een gaatje in de wolken zat en de wind ging liggen (meestal na 1400, in donker dus) besloten we wat te oefenen met nachtskiën op een topje boven het dorp. Als je zicht beperkt wordt tot de range van een goedkope hoofdlamp ontdek je ineens allerlei nieuwe geluiden: je eigen spray die knisperend achter je neerkomt, een knarsend hapje uit mijn linker edge, heel veel stilte, en af en toe een flinke berk (onee, die hoor je helaas niet aankomen…).

Prima zicht met een koplampje, een beetje lichtvervuiling en goede oren...
Prima zicht met een koplampje, een beetje lichtvervuiling en goede oren…

Pillow fight!

Fast forward naar het afgelopen weekend. Zaterdag hingen er donkere wolken boven ons eiland, en regende het flink. 100 Kilometer landinwaarts was het flink kouder (eindelijk!), en hebben ze drie sleepliften en een paar honderd lantaarnpalen tussen de bomen opgetuigd. Prima condities voor een dagje pillows hakken tegen een schappelijke Scandinavische vergoeding (zeg maar anderhalf Clusaz’tje)! Het bos was vlak en dichtbegroeid, dus af en toe verlangde ik naar een millimetertje extra (waarom staan die ARG’s nog in Amsterdam?), maar de pret was er niet minder om. Tijdens de paar uur oogverblindende schemering maakten we dikke drops, vloog de poeder van bovenaf de jas in, en leerde ik een belangrijke les (zie foto).

Les: Het kan hier wel degelijk dumpen!
Les: Het kan hier wel degelijk dumpen!

Een dag te vroeg?

Op zondag een tourtje wat dichter bij huis opgezocht. 's Middags zou het flink dichttrekken, en bij een gebrek aan maan en lichtvervuiling wilden met niet volledig op onze koplamp vertrouwen. Mijn oren waren bovendien uitgeschakeld door een dikke verkoudheid, (cadeautje van de airco op Schiphol?), dus we hadden al-met-al een krap weather-window. De sneeuw dichter bij huis was minder droog, en op plaatsen flink te grazen genomen door de harde wind, maar dat is het lot van summit-to-sea skiing. Des te groter is de grijns als je toch een stash vindt met vijf aaneengerijgde faceshots (zoals ook zondag het geval)!

Als cadeautje werden we op weg naar boven nog even getrakteerd op een uniek natuurverschijnsel. Volgens Johannes Kepler zou zoiets in deze periode onmogelijk met het blote oog waarneembaar moeten zijn, maar mijn Australische maat Colin en ik hoopten een voorsprong van 24 uur te kunnen pakken op deze antieke natuurwet, door 978 hoogtemeters omhoog te skiën. Het gebeurde allemaal vrij snel, en we wilden moedertje natuur ook niet te lang tarten, maar ik heb snel een paar foto’s gemaakt met m’n telefoon. Als iemand kan verklaren wat er op zondag 20 januari in godsnaam in de lucht hing boven Tromsø dan hoor ik het graag…

Oy mate, what's with the bright colors on those mountains?
Oy mate, what’s with the bright colors on those mountains?

What's going on in the south there?

![“Crikey, that’s just wiiiiild!”](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/2384-w640.jpg ““Crikey, that’s just wiiiiild!””)

Het blijft sneeuwen…

Toen het weatherwindow zondagmiddag dichtging werd het goed smerig weer. En koud! Zondagnacht en maandag 40cm sneeuw met windkracht 8, op zeeniveau. Tot twee keer toe de auto uitgraven, de vuilnisbak uit je handen laten waaien, de ramen van de auto aan de binnenkant krabben, dat soort werk. Vandaag windstil, maar wel af en toe een sneeuwbui. Binnenkort een update over de condities, een Scandinavisch safety-nieuwtje, en hopelijk dikke prenten van een goeie toer dit weekend!

JaapvR

Reacties

Gevorderd
JuulskiAuteur25 januari 2013 · 11:38

Lekker Jaap, heel erg vet wat je aan het doen bent! En wat een heerlijke plaatjes, keep them coming!!

Toerist
JaapvRAuteur25 januari 2013 · 12:44

Wat je zegt ben je zelf Juul!
Kijkersvraag: hoeveel (en welke) van de 6 foto’s zijn NIET met iPhone genomen?

Expert
huibAuteur25 januari 2013 · 15:50

Lekker hoor. Later dit seizoen kom ik wel een toertje mee skien.

Expert
robbieAuteur25 januari 2013 · 21:37

lekker jaap! goed bezig :-))

Gevorderd
telemikeyAuteur26 januari 2013 · 15:05

Lekker man! Goed verhaal, mooie beelden. En ook hier geldt maar weer: na regen komt zonneschijn (vrij letterlijk ook).

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
koen_djfistelAuteur26 januari 2013 · 18:15

kweetni of iemand het al gezegd heeft maar Prachtige Tekst !! Heel Plezant om lezen ! Nog vanda !

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!