Heel veel sneeuw voor de west- en noordalpen

Heel veel sneeuw voor de west- en noordalpen
It's on like Donky Kong!!
It’s on like Donky Kong!!

Terwijl het afzien is in de Alpen, zit ik al dagen in de diepste poeder ooit in British Columbia. De wePowder heliweek is diep! Dag in dag uit maken we zo’n 9000 onverspoorde hoogtemeters in de diepste poeder ooit om de dag af te toppen met een Kokanee biertje in de jacuzzi. Heel erg verdiend na een dag hard werken met eindeloze faceshots, dikke pillows, steile drops en hele diepe poeder… Begin maar te sparen, want volgend jaar gaan we weer!

Ondertussen was het warm in de Alpen. De sneeuwval grens schommelde de afgelopen dagen rond de 2100 meter en via de powfinder reports werden temperaturen tot 11 graden gemeld. Het was even afzien. Maar er zit verandering in de lucht. Precies op het moment dat ik weer in Europa land komt de winter weer terug. En hoe!

Korte termijn

Nog even doorbijten! Hoewel het al wat kouder wordt, is de grote sneeuwval pas voor vrijdagavond tot en met zondagochtend gepland. Maar let wel, enkel voor de west- en noordalpen! Donderdag en vrijdag daardoor nog zonnig in de inneralpine gebieden, terwijl het boven de 1800 meter nog wat sneeuwt in de vooralpen.

Poederalert#18

Vrijdagavond slaat het weer dan daadwerkelijk om. Tijd voor poederalert#18. Hoewel er donderdag en vrijdag wat zwakke koufronten passeren, is het zaterdag echt aan. Een laag weet vanuit de noordzee af te zakken richting de Alpen en brengt koude arctische lucht tot aan de middellandse zee. De combinatie van koude en vochtige lucht gaat een intense stau op gang brengen.

Eindelijk noordweststau
Eindelijk noordweststau

Zaterdag betekent dat treeruns, treeruns en treeruns. Naarmate de dag vordert wordt het sneeuwdek dieper in de west- en noordalpen terwijl de westelijke tot noordwestelijke wind flink in kracht toeneemt. Houd er rekening mee dat het lawinegevaar in de loop van de zaterdag explosief gaat stijgen. De combinatie van veel verse sneeuw en een stormachtige wind zal met name boven de boomgrens voor een accuut lawinegevaar zorgen.

Zondag zien we nog wat vlokken, het blijft koud en in de loop van de dag volgt dan deel 2 van poederalert#18. Hoewel de details nog niet helemaal duidelijk zijn, heeft het er alle schijn van dat het tot ver in de volgende week blijft sneeuwen vanuit het noordwesten en we op weg gaan naar een faceshot-galore periode. Ik heb er zin in. Net terug uit Canada mag ik me gaan onderdompelen in heupdiepe Europese poeder. Yiehaaaaaa…

Ik heb er zin in!
Ik heb er zin in!

Poederadvies

Zaterdag ga je voor de treeruns in het noordwesten van de Alpen. Vooral de gebieden die al een flinke basislaag hebben gaan goed worden. Zondag kies je voor een combinatie van bomen en open terrein. Maandag….

Vrijdag volgt er nog een update vanuit Calgary net voordat we het vliegtuig instappen en geven we je de hints voor maandag en verder. Start your engines, wax up of wat dan ook. Met de blauwe vogel gaan wij de sneeuw vanuit het westen jullie kant op duwen. Ik heb er zin in.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur31 januari 2013 · 08:58

Kijk, dat zijn de berichten!

BTW: engine is running…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
pulverdudeAuteur31 januari 2013 · 09:56

Dat wordt feest volgende week! Vanaf zaterdag zitten we een week in het Bregenzerwald :-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
TijmenDalAuteur31 januari 2013 · 10:18

Damnit! Waarom ben ik gaan werken bij Carl Denig! Kan me moeilijke de eerste dag meteen al ziek melden… :(

Beginner
KendoAuteur31 januari 2013 · 10:24

He Pulverdude, wat een toeval;-), ik zit ook in het Bregenzerwald ;-)…lijntje rijden?

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
RPAuteur31 januari 2013 · 10:28

Denk dat we dinsdag richting de bomen in Montafon of zoiets gaan…

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur31 januari 2013 · 10:33

Vanaf zaterdag aanwezig in Val d’Anniviers - Grimentz. Looking forward !!

Gevorderd
doovAuteur31 januari 2013 · 10:46

Go Go Go. Jippie!

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Beginner
David2Auteur31 januari 2013 · 12:10

Vanaf Zaterdag aanwezig in Chamonix met Ripstar
Laat de pow maar komen

Toerist
AnoniemAuteur31 januari 2013 · 12:44

Engine running! Waar vanavond heen te rijden?!

Toerist
AnoniemAuteur31 januari 2013 · 12:52

Iemand tips voor adelboden?

Gevorderd
pulverdudeAuteur31 januari 2013 · 13:03

@ Kendo: goed plan! :-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
ffKnallenAuteur31 januari 2013 · 15:17

Haha geweldig, na PA 9 mag ik nu weer deel gaan nemen aan PA 18 en beide zijn / zullen diep zijn!!

Misschien met PA 27 nogmaals richting de Alpen trekken…ook die moet diep worden ;-)

Gevorderd
doovAuteur31 januari 2013 · 17:04

Vergeet 36 niet

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Beginner
PowdermidgetAuteur1 februari 2013 · 07:10

##pa18 gaat voor mij dit weekend aan me voorbij helaas. Woensdagavond kan ik pas weg, weersverwachtingen blijven hele week gunstig. Vraag. Wie gaat woensdagavond of donderdag en vindt het leuk als een wepowderaar aansluit? Ook handig voor delen kosten auto en acco. Of voor wie dit weekend voor hele week gaan, wie vindt het leuk als een wepowderaar aansluit om samen lijntjes te trekken?

Gevorderd
AlpineAvengerAuteur1 februari 2013 · 08:57

Yes! Was ook heel hard nodig! Nu regen hier in Samoens FR, maar vanaf morgen naar Verbier, CH voor Powder power!

No Friends On A Powder Day
Toerist
AnoniemAuteur1 februari 2013 · 12:52

Nog poederaars vanaf woensdag in (de buurt van) Solden te vinden? Ga voor het eerst die kant op en huur waarschijnlijk een betaalde vriend zodat ik niet zelf de weg hoef te zoeken maar alle tips zijn welkom…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!