Nog eens 100 cm vers?

Nog eens 100 cm vers?
Het was diep
Het was diep

Wat wat het goed dit weekend. Poederalert#18 bracht 50-100 cm vers in de Franse Alpen, Unterwallis en de Zwitserse Alpennoordhang. In de rest van de noordalpen viel 20-50 cm vers. Gevolg was dat via Powfinder de live reports vol met poeder binnenstroomden. Het was diep en als gevolg van de dalende temperaturen werd de sneeuw steeds kouder. Poederalert#18 is een er eentje die we niet snel vergeten. Op naar poederalert#19. Gaat die wederom 100 cm vers brengen?

Storm Pille brengt poederalert#19
Storm Pille brengt poederalert#19

Korte termijn

Een nieuwe storm genaamd Pille ligt klaar op de Atlantiek om vanuit IJsland richting het Europese vasteland te trekken. Met een kerndruk van 955 hPa en een noordwestelijke stroming is het vanaf woensdagochtend weer aan. Maar voordat het zover is hebben we eerst nog de restanten van poederalert#18 te verwerken. Maandag nog de restanten van een nordstau in de noordalpen. Reken tot maandagavond nog eens op 10-30 cm vers. Daarna draait de wind weer naar noordwest en zijn op dinsdag en woensdag de Franse Alpen en het westen van Zwitserland aan de beurt. Tussen dinsdag en vrijdag valt daar tot 100 cm vers boven de 1400 meter. Meer naar het oosten 10-40 cm.

Live via powfinder

Poederadvies

  • Maandag noordstau in de noordalpen. In het westen droog.

  • Dinsdag weststau in de Franse Alpen. Treeruns zijn 's middags al top.

  • Woensdag aanhoudende weststau in de Franse Alpen en west-Zwitserland. Treeruns in fantastische condities met droge sneeuw.

  • Donderdag nog steeds weststau in de Franse Alpen en west-Zwitserland. Treeruns, treeruns, treeruns.

Na donderdag lijkt de stroming door te draaien naar noord en zijn de noordalpen aan de beurt. De aangevoerde lucht wordt daarbij steeds kouder en de sneeuw steeds kouder. In de noordstau van de vooralpen valt daar van donderdag tot en met zondag 20-60 cm vers. Lokaal zelfs 80 cm.

De eerste week van februari wordt een week om niet te missen. Het is koud, er valt veel sneeuw en de treeruns zijn in fenomenale conditie. Ik zit nu nog op de ISPO (de vakbeurs waar alle wintersportmerken aanwezig zijn) om alle nieuwtjes te checken, maar vanaf dinsdag in de westalpen. Ik heb er zin in. Na diepe poeder in Canada, diepe poeder in de Alpen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Elite
kanskiAuteur4 februari 2013 · 08:26

It’s PUCKINGGGGGG OVERHERE!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
TijmenDalAuteur4 februari 2013 · 10:18

Sander is zo enthousiast dat hij niet eens maar kan spellen! :)

Ik zou heel graag dinsdag middag naar de sneeuw rijden om vrijdag avond weer terug te gaan. 3 dagen skiën; wie gaat deze mee pakken want ik heb echt m’n fix nodig. Het is al weer veel te lang geleden!

Beginner
Pazz457Auteur4 februari 2013 · 10:21

@ Tijmen, je bedoelt morgen vertrekken? Eens kijken of ik vrij kan krijgen…

Go to heaven, ski like hell!
Beginner
FreekAuteur4 februari 2013 · 10:23

@TijmenDal “Sander is zo enthousiast dat hij niet eens maar kan spellen!”

Sander is blijkbaar niet de enige ;-)

Beginner
PowdermidgetAuteur4 februari 2013 · 10:40

@meteomorris. Ik vertrek woensdagavond voor poedertrip tot en en met zondag.Kleinwalsertal goede keuze?

Expert
paddyodenneboomAuteur4 februari 2013 · 12:57

See you there!

verslaafd aan wit goud!
Expert
meteomorrisAuteur4 februari 2013 · 13:11

@doron, goede keuze!

powfinder.com
Beginner
PowdermidgetAuteur4 februari 2013 · 14:21

@meteomorris. Dank!

Gevorderd
SlaaiklepAuteur4 februari 2013 · 14:35

@Doron

Komen Doov en ik net vandaan. Check doov’s tripreport.

Beginner
PowdermidgetAuteur4 februari 2013 · 19:42

@mountainking ga ik doen. Dank voor je tip

Gevorderd
3zelAuteur4 februari 2013 · 22:55

ik nu in val Tho, gisteren 20cm vers. Morgen geven ze na 15u megadump… ;)

knowledge is powder
Gevorderd
EmileHendrixAuteur5 februari 2013 · 00:24

[understatement] 'T bos van les Marecottes was vanochtend ook niet vies. [/understatement] :)

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
VinnieAuteur5 februari 2013 · 15:47

Emile staan nog sporen in de bos van afgelopen weekend ;)
enjoy!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!