Op naar de Lyngen Alps

Op naar de Lyngen Alps

Nederland kleurt oranje en maakt zich op voor een mooi feestje, Koninginnedag 2012. Op datzelfde tijdstip neem ik een zeer verfrissende duik in een ijskoud Noors fjord. Bibberend van de kou doe ik snel wat warms aan en geniet van het onwaarschijnlijk mooie uitzicht. Om mij heen rijzen de besneeuwde Lyngen Alps steil uit de ijsblauwe fjorden omhoog. Na een dag toeren tussen de rendieren geniet ik van de volmaakte stilte hier op 300 kilometer boven de poolcirkel.

Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de magie van de Lyngen Alpen tijdens een vijfdaagse trip. Deze bijzondere plek maakte zoveel indruk, dat ik samen met mijn vaste ski buddy Caroline graag terug wilde. Afgelopen voorjaar pakten we het grootster aan: bijna een hele maand toeren op deze afgelegen plek met als guests of honor Robbie, onze Nederlandse “lokale gids” bij ons, Molly Baker, een pro-rijder voor Atomic en een filmcrew die we een paar jaar geleden in Mt. Baker hebben ontmoet. We trokken per ski, zeilboot en auto door de Lyngen Alpen en verkenden de verschillende streken. Aangezien beelden vaak meer zeggen dan woorden, hier vast een kleine impressie!

What comes up…

…must ski down

Do it yourself?

Na thuiskomst kreeg ik veel vragen van mensen hoe ze zelf zo’n trip zouden kunnen organiseren. In plaats van een sfeerverslag te posten, geef ik een aantal tips om zelf zo’n fantastisch Arctisch avontuur te beleven.

Earn your turns!

Qua skiën doet Lyngen niet onder voor Alaska. Je moet alleen wel topfit zijn, aangezien er geen liften zijn, maar dat is natuurlijk part of the fun! Per dag skieden we zo’n 1100 hoogtemeters in wisselende sneeuwcondities, van poeder tot firn en bruch harsch. We reden grote open kommen en couloirs van 40 graden en zagen in de verte zelfs de Barentszee liggen. De toppen liggen tussen de 800-1600 meter en doordat je op zeeniveau begint met toeren, heb je in tegenstelling tot in de Alpen, waar de bergen veel hoger zijn, geen last van de ijle lucht. Je raakt dus veel minder snel buiten adem. Afhankelijk van je conditie ben je zo’n vier uur per dag aan klimmen voor een lange afdaling. Het draait echter niet alleen om de afdaling, de klim is net zo prachtig en telkens weer een unieke ervaring. Het eerste uur van de klim is meestal een beetje afzien, alles doet nog pijn van de vorige dagen en je vraagt je af waar je aan begonnen bent. Zodra je boven de boomgrens bent, is het alleen maar genieten. Het water om je heen geeft energie om door te gaan en het perspectief van boven op het water is bijzonder.

Gids vs zelf?

Om een idee te krijgen van het terrein in de Lyngen Alps kun je het beste een Noors gidsje kopen van Fri Flyt geschreven door Espen Nordahl: Toppturer i Troms, In dit gidsje worden allerlei tochten beschreven en vind je kleine hoogtekaarten. Je krijgt zo een goed beeld van de moeilijkheden van het terrein. Ondanks het feit dat het boekje in het Noors is, kun je als Nederlander er genoeg van begrijpen, kopen dus!

Via de website van de Lyngen Lodge kun je slechts af en toe een lawinebulletin vinden. Het is daarom een goed idee om een gids te huren. Je bent immers ver weg van de bewoonde wereld en afgelopen voorjaar is er dodelijk lawine geweest, waarbij zes mensen om het leven kwamen. Via de site van de Magic Mountain Lodge kun je een gids huren. Dit dien je op tijd te regelen, aangezien hun twee gidsen zeer populair zijn!

Accommodatie

Als je naast skiën ook van zeilen houdt, dan kun je via Boreal Yachting een fantastische ski & zeilweek beleven. Noord Noorwegen voldoet aan alle wensen voor een fantastische zeilweek: beschutte fjorden van waaruit steile rotswanden opstijgen, een stabiele wind, de wijde open zee, de prachtige besneeuwde bergen en de mogelijkheid om je eigen maaltje te vangen vanaf het dek.

Aan deze speciale ervaring hangt wel een prijskaartje, maar dat is het wat ons betreft meer dan waard!

The Arctic Ice, een Delphia 47-footer
The Arctic Ice, een Delphia 47-footer

Verblijf je liever aan wal, dan kun je via deze site een duidelijk overzicht vinden

Het huren van een gemeubileerd vissershuisje aan het fjord is een betaalbare optie. Door naar verschillende huisjes (“hytte”) te rijden, krijg je meer van de Lyngen Alpen te zien. Onderstaande huisjes bevielen ons het best!

- Havnnes Handelssted ligt op 126 kilometer ten noordoosten van Tromsø op het eiland Uløya, waar kuddes wilde rendieren gewoon voor de deur lopen en je in ruime traditionele Noorse huisjes uit de 19e eeuw verblijft

- Lauklines ligt op 35 kilometer ten westen van Tromsø. Rijdend hiernaartoe passeer je witte zandstranden kun je vast mooie couloirtjes spotten. Deze mooie nieuwe huisjes liggen direct aan het Kattfjord en met de auto sta je binnen een half uurtje onderaan een aantal klassieke toppen.

- Lyngen Havfiske ligt op 100 kilometer ten noordoosten van Tromsø, in het noordelijkste puntje van de Lyngen Alps. Vanuit hier kun je de steilste lijnen van de omgeving skiën of je terugtrekken in de jacuzzi om daarna een duikje in het fjord te nemen.

- Manndalen Sjøbuer ligt op 160 kilometer ten westen van Tromsø. Deze schattige, rode vissershuisjes zijn lekker basic, maar hebben wel elk hun eigen mini sauna. Vanaf de houten steiger kun je lekker barbecueën met uitzicht op een haventje.

Gear

Je drie-eenheid (pieper, schep, sonde) is zoals bij elke poedertrip een absolute must. Aangezien je elke dag langer aan het klimmen bent dan aan het dalen, doe je er goed aan lichte toerski’s mee te nemen. Mijn Rocker 2’s met Marker Baron binding bleven dan ook thuis en ik reed op een setje dat 1,5 kilogram lichter was. Het verschil was direct merkbaar, terwijl mijn conditie na een winter skiën en toeren al dik in orde was. Naast een lichte set-up, kun je qua kleding het beste veel dunne lagen meenemen aangezien temperatuurverschillen enorm uiteen kunnen lopen.

Overige activiteiten

Na vele lange toerdagen, is een rustdag geen overbodige luxe om de benen even rust te geven.

Je kunt bijvoorbeeld gaan vissen of nog beter, een Husky sledetocht maken. Als een echte poolreiziger, net als Roald Amundsen 200 jaar geleden, kun jij terecht bij het Villmarkssenter net buiten Tromsø. Je kunt hier ook in een traditionele Sami tent overnachten.

Voor overige activiteiten kun je kijken op de website van het Noorse toerismebureau.

When to go?

Wij waren er van half april tot half mei. De eerste anderhalve week scheen de zon 24/7, maar daarna was het helaas te warm en heeft het zelfs geregend. Zelf zou ik april adviseren en hoe langer je gaat, hoe groter de kans op zon! Als je vroeg in het seizoen komt, namelijk in de maanden december tot en met maart dan heb je de meeste kans om de noorderlichten (Aurora Borealis) te zien. De beste poeder scoor je in maart en voor de beste combi tussen firn en poeder kom je halverwege april. Kom je na half mei, dan maak je de middernachtzon mee. De middernachtzon komt alleen voor ten noorden van de poolcirkel. De zon komt dan ‘s nachts niet onder de horizon en dat zorgt voor hele bijzondere panorama’s. Je kunt dan ook midden in de nacht gaan toeren en genieten van schitterende oranjeroze luchten.

Hoe kom je er?

Vlieg met bijvoorbeeld SAS en/of KLM via Oslo naar Tromsø (vanaf 250 euro). Afhankelijk van je overstaptijd in Oslo doe je er zo’n vijf uur over. Een auto kun je huren op de airport via bijvoorbeeld Avis.

Of je gaat gewoon met de ferry..
Of je gaat gewoon met de ferry…

Je kunt een hoop geld besparen door je al eigen eten en drank mee te nemen vanuit Nederland, zodat je ter plekke zo min mogelijk kosten maakt. Dan zijn de grote kostenposten het ticket, de auto en je onderdak. Mocht je nog vragen hebben, please shout! En tegenwoordig heeft wePowder naast Robbie nog een ‘lokale’ Nederlander ter plekke namelijk Jaapvr wellicht ook als local guide wil dienen in ruil voor boodschappen en drank, toch Jaap?

Juulski

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur8 februari 2013 · 10:15

Wat ziet dat er allemaal geweldig uit zeg!

Gevorderd
AlexSkiAuteur8 februari 2013 · 10:31

Koninginnedag 2012?? 2013 bedoel je denk ik :-)

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
AnoniemAuteur8 februari 2013 · 10:32

Onwaarschijnlijk mooi (verslag)!!

Gevorderd
telemikeyAuteur8 februari 2013 · 10:33

Onwaarschijnlijk mooi en prachtig op beeld gezet! Lijkt me een trip die je minimaal zoveel voor ‘alles er omheen’ doet dan sec het skien…

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
AlexSkiAuteur8 februari 2013 · 10:35

Is een verslag van een trip van vorig jaar. Never mind, ben nog niet wakker :-P

Mooie pics en verhaal, BTW.

When life gets too complicated.... SKI
Expert
OrcieAuteur8 februari 2013 · 10:56

Leuk verslag!

Gevorderd
FreeArnoAuteur8 februari 2013 · 10:56

Wow! Thanks for sharing!

Dromen zijn er om te realiseren
Toerist
AnoniemAuteur8 februari 2013 · 11:29

top verslag!

Gevorderd
Mitchel.Auteur8 februari 2013 · 11:47

Geweldig!!

Skiing is Freedom!
Expert
MickeydeHaasAuteur8 februari 2013 · 12:48

Mooi verslag! Ik ga de 1e week Juni in Lyngen een ski/klim cursus doen. Erg stoke verhogend verslag!

One step at a time.
Toerist
JaapvRAuteur9 februari 2013 · 16:49

“Jaapvr wellicht ook als local guide wil dienen in ruil voor boodschappen en drank, toch Jaap?”

Dat spreekt natuurlijk voor zich!

Daarnaast bestaat het risico dat je, als je zo’n zeiltrip boekt met Boreal, alsnog met mij opgescheept zit, aangezien ik bijklus als schipper / instructeur op hun trips :).

De Noorse lawineberichten komen dit jaar via een nieuw kanaal: www.varsom.no. Keurig per regio, netjes in beeld gebracht met pictogrammen en tekst, maar NB: de input-data en regio’s zijn een stuk grover dan in de Alpen, dus houd je ogen en brein goed open!

@Mike: het ‘alles er omheen’ is idd goed voor elkaar hier, maar het skien is er niks minder om! Het weekend is nog niet halfverwege of ik heb er al drie couloir van 40+ opzitten…

Toerist
famvermeentAuteur11 februari 2013 · 16:39

fijn dat je het toch nog hebt willen delen, bedankt!

feel like doin' it
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!