Twee doden in Oostenrijk

Door Arjen op 7 februari 2013 · 18

De witte dood
De witte dood

Er valt momenteel veel, heel veel sneeuw in de Alpen. Dat brengt veel faceshots in de diepe poeder, maar uiteraard ook potentieel gevaar met zich mee. En uiteraard zijn lawines de meest voor de hand liggende gevaren (het heeft immers in hoog-alpine terrein ook hard gewaaid, waardoor er veel ::triebschnee:: is ontstaan), maar daarnaast zijn er andere alpine gevaren.

Lawine in Sölden

Op de Wasserkarrinne van de Gaislachkogl (3056 meter hoog) in Sölden is een 35-jarige Duitse snowboarder omgekomen. Hij trapte de lawine zelf af. De man droeg geen pieper (en/of ABS) en kon dus niet door zijn vrienden gelokaliseerd worden. Na anderhalf uur zoeken vonden zij de man die helaas al was overleden. Het was gisteren lawinegevaar drie in Sölden.

NARSID in Saalbach-Hinterglemm

In Saalbach-Hinterglemm is gisteren een 32-jarige Duiste snowboarder om het leven gekomen. Niet door een lawine, maar door een ::NARSID:: (een non-avalanche related snow immersion death). De man was de laatste in een groep van drie die op de Reiteralm in Hinterglemm aan het afdalen waren. Hij viel head-first in een greppel. Beneden kwamen z'n maten erachter dat ze hem misten. Helaas kwam de redding te laat en was hij al overleden.

Let op elkaar!

Rijd met je hoofd het komende weekend. De wind heeft voor gevaarlijke situaties gezorgd in het hooggebergte. Check het lawinebericht en maak de juiste keuzes bij het wel of niet rijden van een helling. Het is wat mij betreft volledig overbodig om te melden dat je nooit zonder ::drie-eenheid:: en de juiste kennis onderweg bent. Pas in de bossen het buddy-systeem toe. Maak partners (of drietallen) en weet van elkaar waar je rijdt. Dat kan simpelweg door met elkaar af te spreken iedere tien seconden te jodelen (of een ander opvallend geluid te maken). Je weet op deze manier dat je maatje veilig is en tegelijkertijd kan je grofweg elkaars positie bepalen.

Hebben jullie nog tips hoe je elkaar bij ::tree-runs:: goed in de gaten kan houden?

Reacties

• Daniel
    Advanced
    Daniel op 7 februari 2013 · 13:57
    Voor mij werkt omkijken heel goed
    Laat de zwaartekracht je helpen
  • Teon
    Advanced
    Teon op 7 februari 2013 · 14:15
    Dramatisch nieuws weer. Ik hou m'n hart vast voor de komende vakantie-week....

Tips voor treeruns?
    Jodelen doe ik alleen als ik een tak in mijn gezicht krijg, voor de rest af en toe een fluitje of pleziergilletje.
    Vroeger waren wij altijd onderweg met porto's, al jaren niet meer. Geen idee waarom.
    Schade. Ernussmarmalade.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 7 februari 2013 · 14:47
    Zullen we het eens over de kleur van je kleding hebben?

Ik heb het gevoel dat dat in al het geweld rondom ABS-packs etc. wel eens een beetje over het hoofd wordt gezien. Een markante combinatie van opvallende kleuren kan ervoor zorgen dat je je maatje eerder visueel oppikt in ietwat moeilijk zichtbaarheidssituaties. Wat niet betekent dat je meteen in de Smarties-kots van T-Rice hoeft te gaan rijden, maar een paar opvallende kleuren helpen m.i. wél.

Bruin, bosgroen, khaki, etc. (vooral tussen de bomen) werken in mijn ervaring helemaal niet goed, maar dat spreekt wel een beetje voor zich. Maar ook donkerblauw, grijs en zwart maken je nagenoeg onzichtbaar in white-outs, etc. Een felle rugzak kan helpen als je face-down in de sneeuw ligt en niet in staat bent je meer op te richten.

Ben ik een neuroot of houden andere mensen daar ook rekening mee?
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • coen
    Advanced
    coen op 7 februari 2013 · 15:47
    Zou graag een verdere analyse van het ongeval in Sölden zien! Die Wasserkar wordt veel gedaan daar, getuige het feit dat het slachtoffer niet over lawinemateriaal beschikte...
    Earn your turns...
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 7 februari 2013 · 15:58
    Helemaal waar @poedersletje; gister nog aan den lijve ondervonden met een groep; felle kleuren zijn ideaal in het bos! De gids was in bosgroen = minder prettig en een ander had de kleur van de mist; grijs = ook slecht zichtbaar. Ben trouwens blij dat camo uit is 😉

Ook voor de fotoexposure zijn kleuren wel zo prettig 😃
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 7 februari 2013 · 16:15
    Tuurlijk zijn felle kleuren goed. Niet alleen in het bos, maar ook in alle andere vormen van terrein (er is een reden waarom de ballonnen van ABS rood/oranje zijn).

Punt is dat je bij een goede treeruns je eigen lijn kiest, waarbij je elkaar op sommige punten misschien niet meer continue ziet (je zit natuurlijk niet telkens vlak achter elkaar). Geluid is dan een goede optie.

Ennuh, @arnodejong, kleuren doen het inderdaad zoveel beter op foto's 😃
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 7 februari 2013 · 16:56
    NARSID's komen vaker voor dan we denken/weten, ook in Europa. In SLC vorig jaar een interessante voordracht bijgewoond van Chris van Tilburg (Mt. Hood Mountain Rescue). Het zijn verradelijke knakkers die treewells en co. Zijn conclusies waren: Beschouw een NARSID als een lawineredding en handel als de bliksem, kamaradenredding is enige kans, je binding losmaken verergert de situatie, airbags hebben geen invloed op letaliteit, avalungs wel indien vooraf in mond, felle kleding helpt attentie trekken en onderkant van ski's of snowboard fel kleuren werd ook als punt genoemd.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 7 februari 2013 · 17:08
    @Menno Goede toevoegingen. Precies de ervaringen die ik in BC heb opgedaan met deze toch wel onderbelichte variant van 'de witte dood'.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 7 februari 2013 · 18:07
    wat eventueel nog een toevoeging kan zijn is een fluitje aan je ritssluiting van je jas hangen, mocht het dan nodig zijn heb je een noodsignaal dat wat verder draagt dan alleen roepen.

Verder heb ik het allemaal, felle kleding en ABS, Hellgroene onderkanten van de ski's etc, maar het aller belangrijkste blijft toch een stel goede maten en afspraken!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • TacoSpriensma
    Advanced
    TacoSpriensma op 7 februari 2013 · 18:17
    @ Coen De Wasserkar wordt inderdaad veel gedaan en helaas ook door mensen zonder de juiste ervaring, kennis en dan ook nog eens zonder de juiste spullen.
    De wand ligt direct onder de gondel en iedereen kan hem zien. Dit maakt hem erg 'toegankelijk'. Helaas zien mensen niet in dat hij niet ongevaarlijk is. Met name de couloirs aan de 'skiers' linkse kant zijn zeer stijl, worden zelden bereden (met name dit seizoen) en zijn met een Noord Westen wind een zeer duidelijke No-Go. Ook deze keer lag de bovenkant van alle couloirs (die vanaf de graat ingereden worden) vol met Trieb Schnee. Het feit van geen 3 eenheid heeft geleid tot een te betreuren dodelijk ongeluk, het feit van geen kennis van een gebied helaas tot het kiezen van de verkeerde couloirs.

Het is trouwens al de tweede lawine dit jaar waarbij mensen 'meegesleurd' zijn. Begin van de winter een 3 tal Belgen. In de nota bene 'normal abfahrt' (30-35 graden) net ff een bocht te ver naar links waarbij de hele wand links van hem vanaf de rotsen uitbreekt... gelukkig overleeft, maar vast bont en blauw...

Check je info bij een Gidsen Bureau (Freeride Center Soelden / Alpin Guide / HQ Alex Giacomelli), ook hier in Soelden hebben we er meerdere die bereid zijn om hun kennis te delen. Je kan ze natuurlijk ook boeken voor een super dag 😃
  • jpaalman
    Beginner
    jpaalman op 7 februari 2013 · 18:21
    Op veel rugzakken zit op de bovenste sluiting vaak al een fluitje?
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 7 februari 2013 · 18:37
    een fluitje? kom op mensen... dat heeft weinig zin als je met je snuffert in de poeder ligt en aan het stikken bent. Sorry voor de rauwe woorden, maar het is echt belangrijk om je bewust te zijn van de realiteit rond een NARSID. Het is een (relatief) onderkend fenomeen dat verbonden is met een absurd hoge letaliteit. Enige kans: BETROUWBARE KAMARADEN.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 7 februari 2013 · 20:59
    Ben het heel erg met Menno eens. Een fluitje heeft vrij weinig zin in het geval van een treewell (of een andere vorm van veroorzaker van een NARSID). Ik zal binnenkort hier eens dieper op ingaan.
  • famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 7 februari 2013 · 21:47
    wasserkar heeft vele (on)mogelijkheden
    2 weken geleden nog enkele goeie tips nagelopen (nog bedankt voor de waarschuwingen vooraf met dat paspoort enzo, toch coen?
    waarvan velen no go...

and treewells may even be more ugly!

may they RIP
    feel like doin' it
  • Haas
    Expert
    Haas op 7 februari 2013 · 22:30
    Rijd in de bossen met een buddy die nagenoeg dezelfde lijn rijdt en je zodoende niet uit het oog verliest. Naar elkaar roepen is ook een optie maar bij nood aan de man kan een flinke hike naar boven door vers gevallen pow al behoorlijk (te) lang duren.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 februari 2013 · 04:21
    In de bossen, waar ik meestal ben met flinke sneeuwval (en dus whiteout of bijna white out condities) rijd ik met buddies nooit lang door. Het is jammer van de poeder ervaring, maar meer dan een paar bochten zitten er niet in. Ik vind het prettig af te spreken waar we afdalen (in deze bandbreedte van ongeveer 50 meter) iedereen stopt waar de eerste staat te wachten en pas dan gaan we verder. Het gebeurt te snel en te makkelijk dat je lekker de hele helling al hebt gedaan, heerlijk was het al die poederbochten en dan sta je beneden en iemand komt maar niet opdagen. Probeer dan maar eens (binnen 15 minuten?) in diezelfde dikke poeder die honderden meters naar boven te lopen. Kansloos.

Als iemands maten er benden pas achter kwamen dat ze m misten dan stopten ze niet vaak genoeg.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 februari 2013 · 07:44
    Goh, lijkt wel de discussie over buddies opnieuw...

In de bossen rijden is nu eenmaal een risico, zeker als je 'de laatste' bent.

In het kader van voorkomen is beter dan genezen: ski-/boardstijl aanpassen:
    - niet draaien vóór een boom maar er net achter
    - blijf in controle

Damage control:
    - af en toe 'jodelen' is ook een goed plan
    - een radio kan in sommige gevallen helpen: gebrek aan antwoord betekent dat je partner in een treewell ligt (is uiteindelijk betrouwbaarder dan jodelen maar minder toegankelijk)
    - blijf iig zoveel mogelijk bij elkaar.
    - stijgvellen mee (houdt iig de opties (meer) open om terug te keren bij een vermiste partner open)
    - kortere stukken rijden

PS Ik geloof niet in 'elkaar in het zicht houden' in het bos (iig niet zo eenvoudig als het hier soms gesteld wordt). Dat zoveel mogelijk proberen is uiteraard wel een goed plan.
    White room,Pillow lines,I rule
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 8 februari 2013 · 18:56
    Ben in 2010 in canada een keer nauw betrokken geweest bij een zgn NARSID met dodelijke afloop. Was op een bluebird poederdag met een collega khyber aan het rijden (voor de kenners dat is een treerun aan de achterkant van whistler mountain) toen we een groepje mensen zagen die bezig waren iemand uit een gat te bevrijden. twee jongens hadden een board ondersteboven zien liggen en vervolgens gezien dat er nog iemand, ondersteboven, aan vast zat. op dat moment bewoog hij zijn voeten nog. het kostte uiteindelijk 6 man om hem eruit te trekken, en op dat moment was hij al buiten bewustzijn en paars aangelopen, geen ademhaling en geen (voelbare) pols. Hebben een uur (!) reanimatie toegepast tot eindelijk twee ski patrollers ons had gevonden en de onvermijdelijke conclusie trokken. na iets van een half uur, toen we nog de illusie hadden dat hij nog een kans had, ging de telefoon. Een van zn maatjes die zich, onderaan bij het pad dat terugvoert het gebied in, afvroeg waar hij bleef.

Een paar honderd meter daarboven hadden mn collega en ik elkaar nog een kwartier lopen zoeken omdat we elkaar even kwijt waren geraakt. Dat gaat idd in het bos heel snel, en als er echt iets was gebeurt met haar was ik waarschijnlijk al te laat geweest. Ik heb degene aan de telefoon nooit ontmoet, maar stel je voor dat je zelf diegene bent. Tijd is echt essentieel, en je vrienden zijn meer waard dan welke poederdag dan ook...
    (gravity) I fought the law but the law won...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro