Dr. Gear = Held op sokken

Door dr.Gear op 25 februari 2013 · 11

Merino wool
Merino wool

Als Dr. Gear zich opmaakt voor een tripje naar de sneeuw doorloopt hij voor vertrek altijd nog even snel een checklist. Dat gaat als volgt (from the bottom to the top):. Ski's en/of board, schoenen, sokken, underwear, broek, paar layertjes, shell, goggles helm, muts, actioncam en ready to go.

Sokken?!

He.. wacht eens even... Sokken...??? Had Dr. Gear daar laatst niet een paar Icebreaker merino sokken toegestopt gekregen om deze in het veld te testen? Jazeker. In de rustiek eikenhouten kledingkast van Dr. Gear liggen de Icebreaker sokken nog in de verpakking op de bovenste plank. Niet veel later ligt de verpakking eraf, heeft Dr. Gear de sokken snel even aangepiept, ze vervolgens weer uitgetrokken, in een bolletje gevouwen en in z'n reistas gegooid.

Het testexemplaar
Het testexemplaar

Ruim tien uur later zit Dr. Gear in Haute Nendaz aan de vooravond van een mooie dag hoogalpien skiën met één van neerlands beste skigidsen Sander Kan alias Kanski. Het is dan al te laat voor een bezoekje aan de cactus, de lokale bar waar het bier in bloemen vazen over de toog gaat.

Subtiel en flexibel

's ochtends valt Dr. Gear nog ff letterlijk met z'n neus in de boter van het ontbijtje dat door Kanski word gemaakt. Daarna is het aankleden voor een dagje knallen. Dr. Gear hult zich tijdens al jaren in Merino underwear maar tot nu toe nog niet in een Merino sok. Een première dus: De sokken worden aangetrokken. Het valt Dr. Gear direct op dat de sokken overall een prettige elasticiteit bezitten. Dat treft, want dat heeft Dr. Gear ook. Subtiel en flexibel in elke situatie. Maar dat geheel terzijde. De boots gaan aan en 'weg' is de sok. Dr. Gear heeft de hele dag lekker warme voeten maar het lijkt wel of de voet ook droger blijft.

Na een dag fantastisch skiën in de backcountry van Nendaz en een paar mooie couloirs op de mont gele is het tijd voor het moment suprême: de boots gaan uit. Het is bijna niet te geloven maar waar. De sok is licht vochtig maar stinkt nauwelijks. Een fenomeen dat Dr. Gear van z'n Merino underwear al kende, maar niet had gehoopt te bereiken toen hij de sokken aantrok.

Geiten aan het balkon

Om de voeten van Dr. Gear in een wat breder perspectief te zien moeten we terug naar de winter van 2005/2006. Na een dag geweldig rijden in een klein gebiedje in de Alpen hangt Dr. Gear z'n sokken buiten over de rand van het balkon. Dit omdat Dr. Gear het beste voor heeft met z'n reisgenoten en hoewel ieder orgaan bij die reisgenoten minder ontwikkeld is als die van Dr. Gear (het reukorgaan inclusief) zijn de sokken van Dr. Gear over het algemeen gewoon ranzig. De volgende ochtend werden we vroeg wakker. Een groep geiten stond mekkerend aan het balkon. Stuk voor stuk probeerden ze de sokken van Dr. Gear te pakken te krijgen. Vanaf dat moment is Dr. Gear op zoek naar sokken die wel mans genoeg zijn voor zijn voeten.

Terug naar de test

Om de test in de volgende versnelling te zetten trekt Dr. Gear de sokken weer aan en stapt in z'n dansschoenen. De avond is dan nog jong, de sokken nog fris en het welverdiende biertje ook. Na een avondje lekker dansen met de ook nog steeds razend frisse Sander Kan zou een synthetisch setje sokken rijp zijn voor de kookwas. Niet de Icebreaker Merino Sok. Dr. Gear is om. Geen andere dan een Merino sok komt nog aan z'n voeten.

Dr. Gear is niet de enige
Dr. Gear is niet de enige

's Ochtends werd Dr. Gear wakker en zag bovenstaande dame naast zich liggen. Ze had de sokken aangetrokken. Dr. Gear had al het vermoeden dat ze hem de avond daarvoor daarom zo aan het aanstaren was. Merinowool is namelijk één van de fijnste wolsoorten on the planet. Door de fijne structuur van de wol kriebelt de wol niet aan de huid zoals 'normale' wol dat doet. Van nature is de vacht van het Merino schaap voorzien van een soort antibacteriële laag waardoor bacteriën nauwelijks kans zien zich in de wol te vestigen. Hierdoor stinkt Merino kleding beduidend minder dan synthetische kleding, zodat je Merino kledingstukken dagen achtereen kunt dragen zonder het te wassen. Vergeet dan niet om jezelf wel te wassen, want de Merino gaat weliswaar niet stinken. Jij wel ;)

Reacties

• freek
    Beginner
    freek op 25 februari 2013 · 14:15
    "De sok is licht vochtig maar stinkt nauwelijks. Een fenomeen dat Dr. Gear van z'n Merino underwear al kende, maar niet had gehoopt te bereiken toen hij de sokken aantrok."

Ehm, dat is toch waar je juist wel op hoopt? 😉

Had Dr. Gear overigens ski- of snowboardboots aan?
  • Constant
    Beginner
    Constant op 25 februari 2013 · 15:28
    Leuk, ik heb ook goede ervaring met Icebreaker skisokken. De hele dag warme voeten!

Ik merk trouwens veel verschil tussen de topmerken op merinowol-gebied (Icebreaker, Smartwool, Patagonia, etc.) en andere kledingmerken. Echte merinowol prikt niet, ook niet als je een hele dun huid hebt zoals ik. Maar bij sommige "merinowol" producten zit er toch nog een stekeligheid in. Ik heb een sterk vermoeden dat niet alle merinowol ook daadwerkelijk van het merino-schaap afkomstig is, ik vermoed dat soms scheerwol wordt verkocht als merinowol. Voor mij reden om een voorkeur te hebben voor de bekende merinowol merken.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 februari 2013 · 15:47
    Hahahahaha, je had toch gedouched?! En axe op gespoten! Die vrouw was op het axe effect afgekomen neem ik aan! Als dat niet het geval is en het lag echt aan die sokken dan ga ik ze dragen 😉
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 25 februari 2013 · 16:00
    Merinowol, eenmaal gedragen wil je nooit meer anders!
    WeRookie
  • Haas
    Expert
    Haas op 25 februari 2013 · 16:37
    @kanski ik was er dus bij toen dr. Gear die meid versierde... met z'n sokken dus! Zij had van die ingekorte dunne sneaker sokjes en (je raad het al) koude voeten. Toen Dr. Gear, gentleman als ie van huis uit is, z'n sokken aan haar uitleende was het snel gepiept.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 25 februari 2013 · 17:02
    Die moet ik ook hebben 😃
  • PieterGroen
    Advanced
    PieterGroen op 25 februari 2013 · 17:19
    Voor mij ook niets anders meer dan Merino thermo / onderkleding.

Ik heb jaaaaaaaren thermo ondergoed van o.a. Craft / Helly / en andere fabrikanten gebruikt, maar zelfs na een korte training, konden die gelijk de kook-was in.

Correct me if I'm wrong, maar ik heb begrepen dat de 'kunstmatige' vezels die gebruikt worden in thermo kleding 'hol' zijn, waardoor bacterien zich in de vezels verzamelen. Merino wol (of andere wol) schijnt niet 'hol' te zijn wat in combinatie met de natuurlijke antibacteriele laag zorgt dat de kleding niet (of iig heel stuk minder stinkt) dan de kunstmatige onderkleding.

Tijdens meerdaagse tourtochten scheelt het toch een paar setjes onderkleding en in de hut wordt het ook aangenamer...

Icebreaker is wel wat duurder maar gaat minstens zo lang mee, zit lekkerder, stinkt minder en reguleert het vocht op je lichaam beter dan kunststoffen. Het houdt mij iig warmer in de sneeuw (winter) en op het water (rest van het jaar).

Succes!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 26 februari 2013 · 01:10
    @haas die de Gier heb sokken van kanijnewol. Hep jij bijna van nature! Laat je niet gek make.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 26 februari 2013 · 09:41
    This one made my day! Lol
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 26 februari 2013 · 23:06
    Het goede nieuws is dat merinowol ook in eigen land gedragen mag worden 😃 Ik moest in de vrieskou op pad in mijn nette pak, dus ik heb mijn merinowollen lange onderbroek onder de nette broek gedaan. Heerlijk! 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 februari 2013 · 14:18
    @Constant... lol..
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro