LET OP: Krokus poederstress

LET OP: Krokus poederstress
Neem je verantwoordelijkheid!
Neem je verantwoordelijkheid!

Excuses dat ik even uit de lucht was. Na drie weken vol eindeloze poeder werd ik afgelopen maandag geveld door… een griep. Welkom terug in Nederland zal ik maar zeggen. Ik sta nog steeds te wiebelen op mijn benen, maar er is meer dan genoeg stof voor een update. Ik weet niet of het nu de hallucinaties zijn als gevolg van de griep en de bijbehorende torenhoge koorts danwel de berichten op wePowder waren die ik in de paar uur die ik per dag wakker was voorbij zag komen die me aan het denken hebben gezet. Hoe dan ook, de afgelopen 72 uur stonden in het teken van koorts, veel slapen en reflectie. Reflectie op datgene wat ik zag in Canada, de Maurienne en Chamonix en reflectie op de gesprekken die ik had met Japanners, Canadezen, Fransen, Italianen, Amerikanen, Zweden, Engelsen, Duitsers, Belgen en Nederlanders.

Triebschnee

Moesten we in Canada (interior BC) flink ons best doen om triebschnee te vinden, in de Alpen is dat een stuk gemakkelijker. Triebschnee, door de wind ingewaaide sneeuw, heeft als kenmerken dat de sneeuw gebonden is en zich in het algemeen slecht verbindt met de laag eronder. Indien de helling dan ook nog eens steiler is dan 30 graden, dan vormt triebschnee een groot gevaar voor ons freeriders. En bij terugkomst in Europa realiseerde ik me meer dan ooit tevoren hoeveel triebschnee er op de hellingen in de Alpen ligt. En dat is met de wisselende windrichtingen van de afgelopen tien dagen een acuut probleem geworden op alle hellingen en exposities. Houd er de komende week rekening mee dat de hellingen die niet na iedere dump volledig afgekrast worden een groot gevaar voor lawines herbergen. Zeker nu de drukte in de Alpen flink is toegenomen en er de komende dagen maar weinig verse sneeuw bij valt. Door poederstress zal er naar dergelijke hellingen uitgeweken worden. Iets wat we deze week al zagen.

Bron: ZVG
Bron: ZVG

Alpine gevaren

Voelen we ons onoverwinnelijk, leggen we teveel de nadruk op lawines of zijn we het contact met de natuur verloren? Arjen en Menno publiceerden de afgelopen week artikelen over (dodelijke) ongelukken die het gevolg waren van alpine gevaren. Zo is er de dodelijke val in Chamonix, waar een man van een rots valt in een white-out. De dodelijke head first val in een greppel in Saalbach, het zoveelste voorbeeld van een NARSID (een non-avalanche related snow immersion death) deze winter in de Alpen. Dan zijn er nog de dolinen en wordt men in La Grave inmiddels gek van de hoeveelheid gestrande toeristen die zonder het juiste materiaal boven een bergwand zijn geëindigd en door de helikopter moeten worden opgepikt, met alle kosten van dien. Allemaal voorbeelden waarin we het contact met de natuur verloren lijken te zijn. Lawines zijn gevaarlijk, maar de bergen herbergen nog meer gevaren die je het leven kunnen kosten. Bereid je goed voor en volg niet zomaar sporen. Europa kent grillige gebergtes en let wel. Het is niet de berg die jou in de problemen brengt. Jij brengt jezelf in de problemen op de berg.

White Out

Heb je onvoldoende kennis, denk dan niet dat je die afkoopt met een pieper, airbag en helm. Daar heb je niets aan in een white-out, NARSID of boven een ijswaterval. Huur voor deze momenten een berggids en laat hem/haar je de geheimen bij brengen van de bergen. Ik wens je de komende week/weken veel poeder en veiligheid toe. Tot zover mijn hallucinaties… Gelukkig loopt het heel vaak goed af.

Terugblik

Poederalert#20 bracht veel sneeuw naar de vooralpen van de Isère en Savoie (40-70 cm), de Franse zuidalpen (40-70 cm) en de Alpi de Giulia (40-90 cm). Ook viel er rijkelijk sneeuw in de Piemonte, Lombardia, Trentino en het zuiden van Karinthië met 35-65 cm. De aangekondigde noordelijke nazwieper volgde niet veel later en bracht in de noordalpen ook nog eens 20-40 cm vers. Al met al een heel goed poederalert. Grote verliezers waren de inneralpine gebieden in de Savoie en Oberwallis die slechts 5-10 cm kregen. De reports via de Powfinder app stroomden dan ook weer binnen.

Korte termijn

Vandaag domineert een hogedrukgebied het weer in de Alpen, maar niet voor lang. Een nieuwe depressie ligt klaar om vanavond sneeuw te brengen. In de Franse Alpen is dit het eerste zichtbaar. Hogere bewolking stroomt binnen en deze wordt alsmaar dikker. Het teken dat het gaat sneeuwen. Vannacht begint het met sneeuwen in de Franse Noordalpen om morgen verder uit te breiden naar de noordalpen. Omdat de aanvoerrichting noordwest is verwacht ik de meeste sneeuw in de Zwisterse Alpennordhang en Voralberg. In de stau kan hier tot 30 cm vallen. De rest van de noordalpen kan op 5-20 cm rekenen. De zuidalpen houden het droog.

Zaterdag klaart het dan alweer op in het westen, terwijl het in het oosten van de noordalpen nog licht blijft sneeuwen. Dot houdt aan tot en met zondag. Daarna wordt het zonnig in de complete Alpen en die zon weet daarna niet van wijken.

Poederadvies

  • Vrijdag: Zwitserse alpennoordhang, Voralberg

  • Zaterdag: Voralberg

  • Zondag: ga touren, overal ligt voldoende sneeuw

Lange termijn

Tot en met dinsdag in ieder geval geen sneeuw. Sneeuw van betekenis valt er in ieder geval niet tot en met volgend weekend. Geniet van de poeder die de komende twee dagen valt**.**

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
henwildieproAuteur14 februari 2013 · 13:51

Dat 1e filmpje…herkenbaar :)

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur14 februari 2013 · 14:31

Goed stuk Morris!

FUCK YEAH I AM FREE
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!