Twee lawines in Les Quatre Vallées

Twee lawines in Les Quatre Vallées
De locatie van de dodelijke lawine (foto: zvg)
De locatie van de dodelijke lawine (foto: zvg)

De witte dood heeft gisteren weer toegeslagen. Dit keer in Nendaz/Verbier, de thuisbasis van Sander Kan en de locatie van de laatste Snow Safety praktijkcursus. Een 20-jarige Zweed heeft het helaas niet overleefd.

Bec des Etagnes

Zes Zwitserse rijders werden gegrepen door een lawine op de Bec des Etagnes (bij de Mont Fort in de buurt). Op 3100 meter hoogte werden ze verrast. Twee van hen waren niet volledig begraven. Van de vier die wel volledig begraven werden zijn er twee licht gewond en twee liggen er met levensbedreigende verwondingen in het ziekenhuis van Sion.

Update: Inmiddels is bekend dat één van de zwaargewonde rijders het niet heeft overleefd (met dank aan Menno Boermans).

Plan du Fou

Later op de dag was een groep van vier rijders onderweg in het gebied rond de Plan du Fou. Op 2500 meter hoogte kwam er een lawine los die een van de leden uit de groep meetrok. De 20-jarige Zweed heeft het niet overleefd. Hij droeg een lawinepieper.

Take care out there!

Deze verschikkelijke gebeurtenissen moeten ons er aan blijven herinneren dat je altijd met je hoofd moet blijven rijden. Laat je niet meevoeren in poederstress en als je twijfelt over je eigen kennis, doe jezelf een plezier, en huur een gids.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
telemikeyAuteur14 februari 2013 · 11:03

Ai!

En wat staan er al een sporen in die wand (poederkoorts?). Hoeveel mensen hebben dan net effe geluk gehad (en het wrs niet eens geweten)?

Zo zie je dus maar dat het heel lang goed kan gaan maar als je dan pech hebt. Bam!

RIP

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
henwildieproAuteur14 februari 2013 · 11:57

Begreep dat tijdens ssc de cursusgroep een bepaalde helling afkeurde, waar vervolgens andere in een lawine kwamen. Gelukkig hebben die rijders het overleefd.

Sterkte voor de nabestaanden

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Toerist
MennoBoermansAuteur14 februari 2013 · 13:18

Een van de zwaargewonden van de Bec des Etagnes lawine is vanmorgen overleden in het ziekenhuis.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2013 · 13:21

Dat is nummer 9 voor Zwitserland dit seizoen. Opvallend hoeveel freeriders (en dus niet tourskiers) dit jaar in lawines komen in Frankrijk en Zwitserland. Hun percentage in het totaal tot nu toe ligt een stuk hoger dan andere jaren. Nu moeten de echte tourmaanden nog komen, maar het is opvallend.

powfinder.com
Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 februari 2013 · 13:38

@Menno Boermans Dat is spijtig om te horen. Heftig weer…

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Beginner
SjoerdAuteur14 februari 2013 · 13:38

Bec des Etagnes: The wind slab avalanche struck a group of six riders, all of Swiss origin and aged between 15 and 55 years, as they boot packed up the Bec des Etagnes.

bron:
http://unofficialnetworks.com/4-injured-2-bec-des-etagnes-avalanche-117634/

Toerist
JaapvRAuteur14 februari 2013 · 14:04

Wat Mike zegt… ik ga maar eens wat reports nalezen, dit zijn de engste…

Gevorderd
BohdieAuteur14 februari 2013 · 15:17

Tricky ook dat e.e.a. zich, meen ik, bij lawinestufe 2 afspeelde. Zo blijkt maar weer hoe voorzichtig we allemaal moeten zijn en ons niet rijk mogen rekenen met ‘slechts’ stufe 2. Deze url: http://news.feed-reader.net/22313-lawine.html#8469895 toont ook de nieuwsberichten van de bijna-dodelijke ongelukken. Leerzaam.

Gevorderd
DutchessAuteur14 februari 2013 · 15:18

Losgekomen net onder de rots, daar waar het net effe steiler wordt onder die rots en de wand van de gulley (rinnen und mulden!) Je ziet de beginnende corniches aan de kijkers rechterkant van de lawine in de kam. Die kant van de mulde was behalve net een graadje steiler ook een lijzijde…De twee sporen die op de linkerkam blijven zijn veilig beneden gekomen, schat ik. Een verschil van een meter of vijf…

(Zie ik het goed, opa, Maarten, Menno?)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur14 februari 2013 · 15:21

En ja, poederstress, denk ik. Laten we daar gaan, daar staan nog geen sporen! Ik verzeilde in Japan in een dergelijjke situatie (qua terrein) maar was heel wat minder ernstig. Dat was poederstress + een moment van onoplettendheid. Is gebeurt binnen de paar seconden van een te wijd gezette bocht. Terwijl ik tegen mijn buddy nog geen minuut ervoor had gezegd: niet tever naar links komen hier. En bam, ik ging te ver naar links. Gewoon, een heerlijke bocht, lekker…shit, waar ben ik nu?

Zoiets stel ik me voor.

RIP

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2013 · 15:33

@Dutchess, blijft toch een beetje speculeren vanaf een foto.
Waarom dan niet eerder losgekomen onder de rotspartij linksboven? Of juist de rotspartij linksonder?

Dit is de tekst uit het lawinebericht voor de regio die dag. Lawinegevaar 2? of 3?

Danger description
Fresh and somewhat older snow drift accumulations are to be found in particular adjacent
to the ridge line and in gullies and bowls. Avalanches can in isolated cases be released by
a single winter sport participant, but they will be small in most cases. At elevated altitudes
avalanche prone locations are more prevalent and the danger is greater. The inneralpine
regions: In addition avalanches can in isolated cases be released in deep layers and
reach medium size. Careful route selection is important.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur14 februari 2013 · 16:04

En vergeet niet dat ze de berg aan het beklimmen waren, toch?

Expert
meteomorrisAuteur14 februari 2013 · 16:41

@Bodhie,
Dutchess doelt op de foto van de lawine waarin de 20-jarige Zweed is omgekomen.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur14 februari 2013 · 17:29

Aha, duidelijk. In antwoord op je vraag: Lawinegevaar 2 of 3? Ik zou zeggen voor inneralpine: 3, op basis van de tekst uit het lawinebericht.

Gevorderd
TMOZAuteur14 februari 2013 · 17:43

GVD het blijft heavy, want heb daar gisteren ook gereden!! Ofja ik ben richting backside Mt. Fort gegaan en Bec des Etagnes ligt op dezelfde kam maar ik schat 200m verder. Bij deze mijn 50 cents van de dag en helling van een real time ervaring en niet een foto ;) om te beginnen, ik heb de lawine niet live gezien, we waren er toen al voorbij gezien de lawine later in de middag naar beneden is gekomen. Wel ging de gondel twee keer bijna over de plek van de lawine.

GO’s\

  • zoals Morris zegt, lawinegevaar is niet overal in 4V eenduidig hetzelfde, daarvoor is het gebied ook te groot, maar op Mt Fort area was lawinegevaar 3 gister.\
  • de bootpack waarover de groep liep was zwaar gezet, niet van een of twee groepjes, maar zag eruit alsof er al flink wat mensen overheen waren gelopen. Ik en m’n buddy (Oli) verbaasden er ons over hoe groot de bootpack was gezien de helling technisch is en de hike flink zwaar. Vergelijkbaar met bootpack van stairways to heaven voor degene die bekend zijn in 4V. Geen extra belasting voor de helling dus.\
  • er was niet extreem veel sneeuw gevallen in de laatste dagen, ik schat zo’n 20cm maximaal\
  • we konden geen spontane lawines onderscheiden

De NO-GO’s ;\

  • er was enige invloed van wind, maar ik denk niet op de betreffende helling aangezien de bootpack er nog zo duidelijk te zien was\
  • de pow stress was duidelijk, de “standaard” route is backside, die wij deden en daar was in de ochtend meer dan genoeg poeder te vinden en toch kozen een hoop rijders al voor lastigere run ins of hikes zoals de Bec des Etagnes. Aan de andere kant, er is altijd wel poederstress rondom de Mt. Fort.

Persoonlijk is mijn mening, bad luck, wrong place at the wrong time. Gezien de omstandigheden waren Oli en ik misschien ook wel omhoog gelopen en dat knaagt wel ontzettend aan me nu. Maar goed, er zijn toch wel twee punten die ik gevaarlijk vind;\

  • Oli en ik hebben de backside gister twee keer gedaan , een keer s’ochtends en een keer om 13.30. Die tweede keer merkte ik wel ontzettend veel verschil in sneeuw die in de zon had gelegen, veel veel zwaarder dan de lichte poeder in de ochtend. En dat terwijl de temperatuur -18 was (!!!) de zon had zijn slag geslagen. Ik neem aan dat de betreffende groep al enkele runs hadden gedaan voordat ze aan hun hike startten dus die invloed moeten ze gemerkt hebben.\
  • persoonlijk vind ik het tijdstip vreemd, de hike is een uur, daarna heb je de run, maar moet je ook nog een flink stuk om het stuwmeer lac de cleuson lopen. Het ongeluk gebeurde na 14.00u dus ik was dan denk ik niet meer gegaan (misschien kan Sander hier met meer expertise en ervaring over praten)

Maar goed, de berg doet wat hij wil. Treurig voor de betrokkenen.

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Gevorderd
alexsvwAuteur14 februari 2013 · 17:55

@Morris Het was Sander ook al opgevallen dat ze Level 2 in alle exposities aangaven terwijl er wel wordt gesproken dat een enkele wintersporter een Lawine kan veroorzaken. Er was maandag ook al een Lawine veroorzaak op de Dent de Nendaz deze jongen heeft het er gelukkig zonder kleerscheuren afgebracht.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Elite
kanskiAuteur14 februari 2013 · 21:09

Allereerst de klim van de Bec des Etagnes is een zeer steile 40°+ helling. Een helling die zelden tot nooit geskied wordt en waar dit jaar nog maar 1 keer eerder een bootpack gestaan heeft. Waarschijnlijk zag hij er zo doortrapt uit aangezien de gene die 'm gezet hebben er al zo diep ingezakt zijn. Aan de andere kant waren vandaag maar weinig afdaal sporen te zien namelijk! De lawine vond plaats om 10.30u en niet na 14u!

De lawine op de Plan du Fou richting de voet van de Fou (ook wel genoemd: couloir taxi Praz)
is er dit jaar al 2x eerder uitgekomen. Het weekend dat het SSC begon is daar nog iemand uitgegraven. Die dinsdag heeft mijn SSC groep daar nog een ski van gevonden (Rossi S7) die we mee genomen hebben naar Chalet des Alpes en daar achtergelaten hebben. Afgelopen zondag ben ik daar net iets skiërs links nog afgedaald met alexsvw zijn groepje. Ik heb toen bewust gekozen om die helling te mijden aangezien ik wist dat ie er al 2 keer uitgeklapt was en op dat moment de zwakke laag weer ingesneeuwd was. De lawine kegel in de diepte was ondanks ingesneeuwd nog steeds goed zichtbaar. We hebben de helling daarnaast 1 voor 1 van safety spot naar safety spot afgedaald tot ik het veilig genoeg achte om weer te gaan riden. Volgens mij heb ik ze nog attent gemaakt op de gevaren van die helling en de lawinekegel die in de diepte lag. Correct me if I’m wrong Alex.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur14 februari 2013 · 21:11

@Dutchess: het was westen wind die draaide naar noord en dit is een west helling. Dus in dit geval was het een LOEF zijde.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur14 februari 2013 · 21:13

Deze past wel in de 8% restant van Munter eigenlijk als je de achtergronden van het gebied niet kent en tekenen als oude lawinekegels in de diepte niet goed interpreteert.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur15 februari 2013 · 07:29

Btw; is gisteren was het inderdaad zo dat het SLF een 2 uitgeven had en dat overal op de borden hier een 3 te zien was?!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
TMOZAuteur15 februari 2013 · 08:20

Tjeee Sander dan ben ik er met Oli nog met de Mt. Fort lift overheen gekomen zonder het gezien te hebben!! Thanks voor de uitleg.

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Gevorderd
basvennikAuteur15 februari 2013 · 08:26

Eigenlijk kan je het hier ook uit opmaken:
“At elevated altitudes avalanche prone locations are more prevalent and the danger is greater.”

Ik snap alleen niet dat ze dan een twee geven.

Ochtend bulletin:
http://www.slf.ch/schneeinfo/Archiv/lwdarchiv/2013/nb/en/pdf/201302130800_gk_c_en_complete.pdf

Middag bulletin:
http://www.slf.ch/schneeinfo/Archiv/lwdarchiv/2013/nb/en/pdf/201302131700_gk_c_en_complete.pdf

In beide blijven ze bij verhoogd gevaar in bepaalde situaties. (hoog alpine terrein).

Weekbericht geeft misschien meer inzicht:
http://www.slf.ch/schneeinfo/wochenbericht/2012-13/0208/index_DE

Gevorderd
TMOZAuteur15 februari 2013 · 08:52

Ben ik toch wel erg blij dat Oli een kater had, ik een slechte skiconditie en er genoeg poeder op de backside te vinden was zodat we niks lawine-gevaarlijkers zijn gaan doen…

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Gevorderd
telemikeyAuteur15 februari 2013 · 09:59

@Kanski: wat bedoel je met “8% restant van Munter eigenlijk als je de achtergronden van het gebied niet kent en tekenen als oude lawinekegels in de diepte niet goed interpreteert”?

Kun je daar iets meer over zeggen?

Op basis van de foto zou je het bovendeel als ‘felsdurchsetzt’ kunnen inschatten maar foto’s zijn soms verraderlijk. Zou je (het bovendeel van) deze helling idd als ‘felsdurchsetzt’ inschalen?

White room,Pillow lines,I rule
Elite
kanskiAuteur15 februari 2013 · 17:36

Jazeker, maar in een stufe 2 zou je een route keuze kunnen maken tot 40° met inachtneming van 50m om je heen. Dus dan zou je daar een keuze voor hebben kunnen maken als je de geschiedenis van de helling niet kent en de debris niet gezien zou hebben.

De 8% daar bedoel ik mee dat slechts 8% van de lawine ongelukken zich voordoen binnen de richtlijnen van Munter zijn elementaire reductie methode.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur15 februari 2013 · 17:38

Overigens zie je aan de linkerkant van de windlip nog de ouwe abgang van 1 van de vorige lawines.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
alexsvwAuteur15 februari 2013 · 19:30

Sander klopt we hebben het nog over taxi praz gehad en hebben de restanten van de lawine nog zien liggen. Ik vroeg me al af waar het op de Fou was aangezien wij deze berg ook nog hadden gedaan. Wij hebben zoals Sander al zei ons deel gedaan netjes 1 voor 1 en met een bewuste safety spot en onze lijn was zoals ik nu kan zien op foto’s ook minder steil als deze sectie.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Elite
kanskiAuteur16 februari 2013 · 22:09

Vandaag de lawinenabgang vanaf de andere zijde (le Fou) aanschouwd, impressive! De volledig lengte is 500m geweest tot waar deze in de vallei tot stilstand kwam. Hij heeft zich ook over een aantal cliff-banden gestort. Heel weinig kans om zo iets te overleven…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur16 februari 2013 · 22:12
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur16 februari 2013 · 22:14
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!