Minder winst, meer freeriden?

Minder winst, meer freeriden?
Manitoba Mountain in Alaska
Manitoba Mountain in Alaska

Een cool project in Alaska. The Manitoba Mountain Ski Area Restoration Project wil van Manitoba Mountain in Chugach National Forest een duurzaam skigebied maken.

Gesloten sinds 1960

Klein probleem is dat het gebied al sinds 1960 gesloten is. Wat dan weer wel goed is, is dat het gebied niet commercieel geexploiteerd gaat worden, maar er echt alleen voor het skien en boarden komt, volgens de filosofie van de Mountain Riders Alliance. ‘Groots in het rijden en klein in de infrastructuur.’ Drie sleepliften zouden het terrein moeten ontsluiten. In totaal meer dan 10.000 acres.

Duurzaam

Naast het feit dat er een ‘core-skigebied’ ontwikkeld wordt komt de duurzaamheid ook op andere fronten naar voren. Partnerships met lokale bedrijfjes, wat nieuwe banen die ontstaan en uiteraard alles zo milievriendelijk mogelijk.

One small surface lift can get you to the best staging point, after which you may climb further under your own steam. In essence, these microbreweries of the ski world are saying, “Screw profit. All we want to do is drop the biggest lines out there for the least amount of money.”

Hoe zit het in de Alpen?

Dit is best wel een interessante discussie. Want zouden veel gebieden in de Alpen het ook niet op deze manier aan moeten gaan pakken? In Noord-Amerika zijn Shames, Mt. Cain, Bridger Bowl en Silverton gebieden die op deze manier met de sport omgaan. Het zou voor de sport waarschijnlijk heel goed zijn. Terug naar de basis, zonder alle bullshit er omheen. En dan kan je nog eens met zulke grappige namen voor runs op de proppen komen ;).

Maar nu voor de Alpen!

Wat denken jullie? En welke kleine gebieden in de Alpen zouden ervoor in aanmerking komen?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
FreeAuteur14 februari 2013 · 17:24

Ja! Dat moet in de alpen ook gebeuren. Zou perfect zijn voor alle freeriders. Zijn daar al mensen mee bezig? Het grootste probleem zal uiteraard de ontsluiting zijn en dan met name het opbrengen van de kosten van de liften. Maar als je een goed businessmodel kan neerzetten waarbij je minimaal zelfbedruipend kan blijven dan zou dat fantastisch zijn. Zijn er geen enthousiastelingen hier die hier eens wat dieper over willen nadenken en met lokale lifteigenaren willen gaan praten (bijvoorbeeld in de gebieden die nu juist sluiten). Lijkt mij echt supercool om een initiatief op te zetten.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 februari 2013 · 17:33

@Free De kosten voor de liften worden geminimaliseerd door enkel met ‘surface lifts’ oftewel sleepliften te werken.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
The_OAuteur14 februari 2013 · 18:34

Zeer goede ontwikkeling. Het idee van enkel gebruik sleepliften - waar dan ook in de wereld - spreekt mij zeer aan. Afgezien van de kosten, businessmodel etc. ben je met sleepliften fysiek actiever en is letterlijk directe binding met omgeving. Van stoeltjesliften en gondola’s wordt je een “lui verken”…

And Also The Trees
Toerist
letitsnowAuteur14 februari 2013 · 19:02

precies waar ik dit weekend in andelsbuch aan dacht! kleinschalig, opa&oma die de enige skihut runnen, echt wintersport gevoel, vriendelijke mensen etc etc en de huidige stoeltjeslift in Andelsbuch door een sleeplift vervangen is een hele verbetering!

Gevorderd
NielsAuteur14 februari 2013 · 19:05

Whah!! Radical Meadows is zo vet! Vorig jaar hele dikke lijnen gereden!

Maar is dit niet een beetje wat alle minigebiedjes al doen, alleen dan vaak zonder het verhaal erbij? De een bewust, de ander onbewust en niet allemaal met freeriders als main doelgroep. Maar kosten laaghouden, basis voorzieningen en een nichemarkt is wel de rode draad.

Overigens wel de favoriten!

Gevorderd
OsiruSAuteur14 februari 2013 · 19:35

lijkt wel la grave

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Gevorderd
49Auteur14 februari 2013 · 21:13

“En welke kleine gebieden in de Alpen zouden ervoor in aanmerking komen?”:

Arolla, VS, CH

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Guy.Auteur14 februari 2013 · 23:17

Ik zeg: Vals!

Toerist
AnoniemAuteur14 februari 2013 · 23:26

Eens met Niels, de huidige kleine gebiedjes doen dit al, maar eerder uit noodzaak omdat het gebied gewoon geen massa’s trekt.

@Free: ik heb wel van verliesgevende gebieden gehoord maar ken geen gebieden die echt keihard sluiten in de Alpen? Heb je voorbeelden?

Voor bestaande gebieden lijkt het me geen optie om te downsizen in de vorm van liften sluiten om weer klein en puur te zijn. De lokale bevolking is vaak te afhankelijk. Daarnaast worden er geen nieuwe gebieden ontsloten vanwege de natuurbescherming, behalve dan bij skigebieden die genoeg lobby kracht hebben (Ischgl bijvoorbeeld met het nieuwe project).

Gevorderd
telemikeyAuteur15 februari 2013 · 09:52

@Jesper:\

  • Super Saint Bernard\
  • Hungerberg/ Oberwald\
  • Winterhorn/ Hospental (Andermatt)

To name but a few…

White room,Pillow lines,I rule
Beginner
FreeAuteur15 februari 2013 · 14:37

@Jesper en TM
exact, ik hoorde van de sluiting van die gebieden hier op wp.

@Arjen
Ff een paar aannames, correct me indien nodig:

sleepliften zijn natuurlijk ideaal tav kosten besparing (denk ik) maar probleem is dat meeste (ook kleine) gebieden toch afhankelijk zijn van ontsluiting door stoeltjes of kabine liften om in gebied te komen (denk ik). Gebieden zijn immers niet voor niets meer rendabel.

Dan is de vraag of het mogelijk is om een goedkoper alternatief te creëren voor die bestaande dure oplossingen. Dat vergt hoe dan ook een investering die moet worden terugverdiend. Mijn aanname is dat daar de grootste uitdaging ligt.

Al mensen enthousiast geraakt om eens te brainstormen??

Toerist
AnoniemAuteur15 februari 2013 · 20:16

@Telemikey: Thanks! Leuk om eens op te googlen!

Beginner
DennnnisAuteur15 februari 2013 · 21:41

als boarder prefereer ik toch een stoeltje of lekker traverseren, jongens…
De hele dag in zo’n zure lift hangen, noem mij maar lui ;)
nice zo’n berg met double black diamonds

sneeuw!!!!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur16 februari 2013 · 22:07

@Free Klopt, soms kan het niet zonder sleeplift. Maar ook daar zijn creatieve oplossingen mogelijk, zie het voorbeeld van Haldigrat. Een sleeplift heeft qua kosten natuurlijk altijd de voorkeur, ook omdat een stoel of een gondel aan meer veiligheidseisen moeten voldoen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
ArjenproadminAuteur16 februari 2013 · 22:09

San Bernardino is nog een voorbeeld van een gebied dat inmiddels gesloten is. Ook Champex-Lac is dit seizoen niet open. Weliswaar door een brand in het topstation van de stoeltjeslift, maar dat was in september. Er was geen geld om het voor de start van de winter al up and running te krijgen.

Ook in La Grave is het een publiek geheim dat het daar op financieel gebied ook geen luilekkerland is (maar goed, daar is een sleeplift dan weer niet echt een optie).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
AnoniemAuteur9 april 2013 · 21:20

Net weer terug uit mega gebied La Plagne. Wel veel skigebied, maar drukte doet me tegelijkertijd weer terug verlangen naar kleine gebieden a la de Nieuw-Zeelandse clubfields.
Dus…is er al een brainstorm begonnen of op gang, want ik meld me graag aan om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!