Het lawine ongeval van Friso in Lech

Het lawine ongeval van Friso in Lech
Foto: Alpinpolizei
Foto: Alpinpolizei

Het is alweer een jaar geleden dat prins Friso in een lawine kwam. Onlangs publiceerden de gezamenlijke Oostenrijkse lawinediensten hun terugblik op winter '11-'12. Een uitgebreid rapport waarin ter illustratie een aantal ongevallen er zijn uitgelicht. Zo ook het ongeval met prins Friso. (Bron onderstaande: Saisonbericht der Österreichischen Lawinenwarndienste 2011/12)

Am 17. Februar 2012, gegen 12:00 Uhr fuhren zwei befreundete Alpin-Schifahrer bei guten Sicht- und Wetterverhältnissen vom Bergrestaurant „Balmenalpe“ vorerst auf der geöffneten Schiroute 44 ab. Nach ca. 200 m verließen sie die Schiroute Richtung Westen ins freie Schigelände um dort über das sogenannte „Chlosamähdle“ ins Zugertobel abzufahren.

Foto: Alpinpolizei

Im Steilhang löste sich sodann ein Schneebrett und riss beide Schifahrer mit. Jener Wintersportler, welcher zuerst im Hang war, löste sofort seinen Airbag aus und konnte in weiterer Folge aus der Lawine ausfahren. Die zweite Person wurde von der Lawine erfasst, stürzte zuerst über eine Felsstufe ab, wurde sodann etwa 500 m bis auf die am Talgrund verlaufende Schiroute Nr. 48 (Zugertobel) mitgerissen und dort ca. 40 cm tief verschüttet.

Foto: Alpinpolizei

Der Verunfallte wurde durch die sofort alarmierten Rettungskräfte mittels Lawinenverschüttetensuchgerät geortet und konnte in der Folge rasch ausgegraben werden. Er trug lebensgefährliche Verletzungen davon,von welchen er sich bis heute nicht erholt hat. Die Schiroute im Zugertobel wurde über die gesamte Breite und über eine Länge von ca. 10 m etwa 80 cm hoch verschüttet. Glücklicherweise befand sich zum Zeitpunkt des Lawinenabgangs sonst niemand in diesem Bereich.

Kurzanalyse

Nach längerer Schönwetterperiode mit tiefen Temperaturen und folglich ungünstiger Altschneeoberfläche gab es im ganzen Land und speziell in der Arlbergregion ergiebige Neuschneefälle mit Windeinfluss. Der Unfalltag war der erste schöne Tag nach den Schneefällen und die kritische Neuschneemenge war erreicht, so dass mit der Befahrung der gewählten, wenig frequentierten Abfahrtsroute ein recht hohes Risiko eingegangen wurde.

Feiten over de lawine

_höhe [m]: 2000

Hangneigung [°]: 35-40

Hangexposition: W

Lawinenlange[m]: 520

Lawinenbreite [m]: 20

Anrisshöhe [cm]: 30-50

Gefahrenstufe: 4

Beteiligte: 2

Verletzte: 1

Tote: –_

Aftermath

Nu, een jaar later is de situatie van de Prins ongewijzigd en bevindt Friso zich nog steeds in een coma. Een zeer gepassioneerd skiër met een liefde voor verse sneeuw is nog steeds in levensgevaar en de tijd is vooralsnog niet met hem. Laten we hem en zijn familie het allerbeste toewensen en hopen op het onmogelijke.

Een bekende gids zei ooit eens; Wintersport op de piste is een funsport, wintersport buiten de pistes een risicosport. Iets wat je je terdege moet beseffen als je off-piste gaat. Velen van ons doen er dagelijks alles aan doen om de risico’s tot een minimum te beperken. Toch is de grens tussen fout en vrijheid soms maar een kleine.

Lawinetechnisch is het niet lastig om vast te stellen wat er mis ging. De combinatie van een zwakke laag (rijp), te veel verse sneeuw zodat de kritische neuschneemenge was bereikt, de eerste mooie dag na sneeuwval en een weinig befahren hang zorgden voor een verhoogd risico.

Het is gissen wat er mis ging in de beslissingsmethodiek. Daartoe kan een scala aan scenario’s over opgeschreven worden. Interessant voor ramptoeristen en sensatiezoekers, maar het helpt ons freeriders geen steek verder. Laten wij als freeriders het oordelen, veroordelen en vooral gespeculeer achterwege laten. Ook nu we een jaar verder zijn. Beter is het om te reflecteren.

Bergbewustzijn is reflecteren

Dagelijks zien we duizenden mensen off-piste gaan. Ook op hellingen die volgens de theorie een lawine zouden moeten opleveren, maar die dag niet loskomen. Zie dit niet als bewijs dat het wel kan. Het kan niet! Juist door continue je grenzen stapje bij stapje te verleggen en niet gecorrigeerd te worden door de berg geeft je een vals gevoel van zekerheid. Reflecteer dagelijks op je handelingen en wees eerlijk naar je zelf. Waar zat ik op of over de grens?Ik ben benieuwd (en wees eerlijk), tot welke reflecties heeft het ongeluk met Friso bij jou geleid?

Nog meer nadruk op veiligheid

wePowder maakt een stormachtige groei door waarbij dit jaar de bezoekcijfers zijn verdubbeld. Dat betekent ten opzichte van afgelopen jaar heel veel nieuwe gezichten en met de groei die het freeriden op dit moment doormaakt zullen dat er nog veel meer worden. Dat betekent hier op wePowder veel nieuwe en vaak ook bekende vragen en soms ook ondoordachte uitspraken. Ik wil jullie vragen met zijn allen scherp te blijven en te blijven reflecteren. Op je eigen gedrag en het gedrag van anderen. Want met zijn allen maken we de boel net wat veiliger en aangenamer.

Al vanaf het prille begin van wePowder hameren wij op safety buiten de pistes en ik durf te stellen velen van jullie (inmiddels) ook. Toch kunnen zaken altijd beter. Mocht je suggesties hebben, nu of later, om het het safetybewustzijn verder te verhogen, deel deze dan actief met ons.

Dat deze winter je nog veel mooie en veilige poeder lijnen mag brengen!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 februari 2013 · 22:52

word morris, word !!!

sbs roelz
Gevorderd
wanobiAuteur16 februari 2013 · 23:16

mooi en respectvol gesproken !! respect, dat is het mooie aan deze site, geen geouwehoer, maar veel respect voor elkaar, van beginner tot expert, van toerist tot gevorderd…laat dat zo blijven. cheers

Gevorderd
TijmenDalAuteur17 februari 2013 · 10:51

Goed artikel.
Ik begrijp alleen niet dat de local/gids waarmee Friso was ook maar één stap buiten de piste heeft gedaan…

Gevorderd
OscarVAuteur17 februari 2013 · 11:54

Goed stuk Morris, mooi geschreven.

Duidelijk is wel, dat Friso en zijn compaan alle veiligheidsregels met voeten getreden hebben. Zie ook de steilte van de hang hierboven, het was die dag stufe 4…
Laat dat inderdaad een les zijn voor een ieder.

@TijmenDal
De local was de eigenaar van het hotel Post in Lech, waar Friso verbleef. Het is inderdaad onbegrijpelijk dat ze deze helling hebben betreden.
Ik was die dag ook op pad in Arlberg, met twee berggidsen van Arlberg Alpin uit Stuben. Hellingen van deze steilte hebben we echter niet gereden. Daarbij hebben we zeer omzichtig gereden met veel afstand van elkaar etc.

You don't stop playing because you grow old, you grow old because you stop playing
Gevorderd
TijmenDalAuteur17 februari 2013 · 14:42

@Oscar Alles tot 25 is met veel kennis misschien te betreden (afhankelijk van het omliggende terein etc), maar dat is ook allemaal al risky…

Toerist
AnoniemAuteur18 februari 2013 · 07:01

In aanvulling op het stuk over ongeval friso, is de beschrijving van hajo Smit ook leerzaam:
http://www.wintersportweerman.nl/2012/03/15/4384/reconstructie-vermoedelijke-toedracht-lawineongeluk-lech/

Expert
meteomorrisAuteur18 februari 2013 · 10:18

@Jochem, pure speculatie en daar schreef ik al over: ‘Het is gissen wat er mis ging in de beslissingsmethodiek. Daartoe kan een scala aan scenario’s over opgeschreven worden. Interessant voor ramptoeristen en sensatiezoekers, maar het helpt ons freeriders geen steek verder. Laten wij als freeriders het oordelen, veroordelen en vooral gespeculeer achterwege laten. Ook nu we een jaar verder zijn. Beter is het om te reflecteren.’

powfinder.com
Gevorderd
ConstantAuteur18 februari 2013 · 15:36

Heldere en feitelijke omschrijving van dit drama.

Denk aan het grote verdriet dat de nabestaanden zullen hebben, dat is wat we met z’n allen moeten zeggen tegen beoefenaars van gevaarlijke stunts. Een verre neef van me is verongelukt bij zijn zoveelste gevaarlijke stunt, het kan niet goed blijven gaan.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
TeonAuteur19 februari 2013 · 13:54

En toch vind ik het interessant waarom ze die helling dat toch ingegaan zijn.
Zoals Morris al schrijft:
Reflecteer dagelijks op je handelingen en wees eerlijk naar je zelf. Waar zat ik op of over de grens?
Iedereen is wel eens beneden gekomen en achterom gekeken en gedacht; dat was op het randje. Neem de tijd om de helling te bekijken en pak je Snowsafety-spiekbriefje erbij. Afgezien van alle voorbereidingen is dat laatste moment (go/no-go) natuurlijk het belangrijkste.

Schade. Ernussmarmalade.
Gevorderd
OpaproAuteur21 februari 2013 · 17:59

Morris, ik hou van je! ;)

Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!