::Treewells::, ::dolinen::….het zijn alpine gevaren die we de afgelopen periode besproken hebben en die niets met lawines te maken hebben. Maar er is meer. Hoewel je bij vrijwel ieder ongeval de schuld moeilijk bij de natuur kan neerleggen (de natuur is immers niet gevaarlijk, het wordt gevaarlijk omdat jij je daar begeeft), kan dat bij dit fenomeen al helemaal niet. Namelijk suckertracks.
Suckertracks dus
Suckertracks? Nou, suckertracks. Sporen van andere rijders die je eigenlijk klakkeloos achterna skiet, onder het mom van ‘er staan sporen en dus is het veilig'. Zo werkt het natuurlijk niet. Het komt vaak, heel vaak voor dat men sporen volgt en vervolgens in de problemen komt. Je hebt namelijk geen flauw idee waar je naar toe gaat. En misschien hebben de rijders die de sporen gezet hebben een ander niveau, zodat zij wel goed beneden komen, maar jij in de problemen komt.
Wildschönau
Onlangs moest er nog een groep mensen in het Wildschönau van een twaalf meter hoge ijswaterval worden gered. Of sommigen van hen, er was er al een aantal naar beneden gevallen. Punt is dat dit een aantal keer in korte tijd gebeurde. Waarom? Juist, omdat men sporen van iemand aan het volgen was, maar geen idee had waar men uitkwam.
Skibase jumping
Of wat te denken van de speedrider en skibase jumpers in Chamonix? Wat zal er gebeuren als je een van hun sporen volgt? Juist, klein probleem natuurlijk als je bovenaan een cliff van honderden meters staat.
Jouw ervaring?
Moraal van het verhaal: ga nooit achter sporen aan zonder dat je weet waar je heen gaat. Het kan je in hele vervelende situaties brengen. Zelf heb ik het in mijn jonge jaren als freerider ook wel eens gehad. Niet met vervelende gevolgen, behalve dat ik anderhalf op een poederdag kwijt was omdat ik uit een bowl moest hiken. Wat zijn jullie ervaringen?