Speedriden in Tignes

Speedriden in Tignes

Een heel seizoen in de sneeuw zitten als saisonnier heeft vele voordelen. Heel veel dagen skiën. Met verse sneeuw altijd weten waar je de beste lijnen kunt scoren in het gebied en geen heen en weer gereis naar Nederland. Het heeft echter één groot nadeel en dat is dat je redelijk gebonden bent aan het gebied waar je zit, zeker als de sneeuw net even niet in jouw regio wil vallen. Natuurlijk is er de eerste weken nog wel wat te touren. En met een rondje door het park en techniek trainen over de buckels valt er altijd nog wel te skiën, maar op een gegeven moment begin je toch weer naar verse sneeuw te verlangen. Net als twee seizoenen geleden, mijn slechtste sneeuwseizoen tot nu toe, met als dieptepunt zes weken geen verse sneeuw. Tijd om weer eens wat nieuws te gaan proberen.

Speedriden

Toevallig kwam ik hier op het wePowder-forum een bericht tegen over een speedride-cursus hier in Tignes: vier dagen les van een gediplomeerde leraar, inclusief materiaal voor een zeer scherpe prijs. Precies iets wat ik altijd al wou proberen. Alleen bestaat speedriden niet enkel uit skiën, maar ook uit vliegen. Iets waar ik tot op dat moment echt nul ervaring mee had. Gelukkig was dat geen enkel probleem en met een beetje ski-ervaring en geen hoogte- vrees was het ook zeker mogelijk om na een paar dagen al de lucht in te gaan en na vier dagen genoeg ervaring te hebben om zelf aan de slag te gaan. Helemaal geloven deed ik het niet, maar proberen wou ik het zeker.

Rustig beginnen

Omdat je met speedriden geen tandemvluchten kunt maken, begonnen de eerste twee dagen heel rustig met vooral veel skiën met de parachute op relatief vlak terrein. Dit om vooral in het begin te wennen aan de koepel. Vanaf dag drie begon het echte werk met het vliegen. Het vliegen begon op terrein waarbij je alleen maar rechtdoor hoeft te vliegen en waar je de landing niet kan missen. Er was een instructeur op de grond die met mij in verbinding stond door middel van een walkietalkie. Het vliegen ging meteen erg lekker en na elke vlucht die ik maakte was ik net weer zo stoked, als van het maken van een dikke first track.

Ideaal als er geen verse sneeuw valt!

Nu twee seizoenen later is de stoke met speedriden nog steeds zo groot als toen. Het op steeds meer plekken skiën met de koepel en het vliegen van nieuwe cliffs en lijnen, geeft meer dan genoeg voldoening en uitdaging om me nooit meer te hoeven vervelen, als er weer eens een paar weken geen sneeuw valt. Zoals afgelopen week met twee mooie vluchten op de noord face van de Charvet en de Petit Balme.

Interesse?

Voor iedereen die dit ook wat lijkt, wordt er in Tignes in de week van 16-3 t/m 23-3 weer een cursus gegeven. Voor meer informatie kan je daarvoor Aeneas mailen: aeneask@gmail.com.

PaulLeliveld

Reacties

Gevorderd
brtAuteur24 februari 2013 · 14:25

Awesome! Ziet er gaaf uit! Wel meer in de lucht dan op het sneeuwdek, heb ik ook wel eens anders gezien in filmpjes, maar kan me voorstellen dat landen best scary is op steilere hellingen als je net begint.

Lekker muziekje ook. Alt-J is fijn :-)

Beginner
Geert-JanAuteur24 februari 2013 · 14:42

tering wat vet!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur24 februari 2013 · 15:22

wootwoot… sporen die je dus idd niet moet volgen :-)

sbs roelz
Gevorderd
BowenAuteur24 februari 2013 · 15:23

Heel vet! Moet denk ik toch maar gaan leren skiën.

Gevorderd
FolkertAuteur24 februari 2013 · 15:26

;)

Wat kost zoiets?

Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 februari 2013 · 21:18

Heel vet!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
DioAuteur25 februari 2013 · 00:03

K*k. De emmerlijst wordt langer en langer. Dank voor de inspiratie!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
3zelAuteur25 februari 2013 · 01:00

vetgeil, mijn gedacht!

knowledge is powder
Expert
PaulLeliveldAuteur25 februari 2013 · 08:14

thx iedereen voor de reacties.

@ F.D. Roscam Abbing, 380 euro voor vier dagen les inclusief de huur va de koepel.

Toerist
AnoniemAuteur26 februari 2013 · 15:57

ziet er goed uit Paul ! Zie tijdens de X-games, !

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!