Diepe poeder in Japan

Diepe poeder in Japan
Lekker diep dus!
Lekker diep dus!

Japan stond al jaren op mijn wish lists, eigenlijk sinds het zien van de skifilm Signatures. De schitterende beelden van skiërs tussen kronkelende berkentakken waaraan grote hoeveelheden sneeuw vastkleven, zijn me altijd bijgebleven.

Net als het feit dat je 's avonds (in het donker!) POEDER kunt skiën in Niseko.

Voorafgaand aan de trip was ik benieuwd of alle positieve verhalen uit Japan niet met een korrel zout genomen moesten worden. Ik kan alleen maar op mijn eigen ervaring afgaan en die was EPIC. De eerste drie weken van onze trip sneeuwde het elke dag! Het ski seizoen in Japan is namelijk relatief kort en loopt van half december tot eind maart, waarbij de meeste sneeuw valt in januari en begin februari. Dat betekent dat er in deze 3,5 maand gemiddeld 15 sneeuw valt. Dat leidt dus tot veel grote dumps en de hele maand januari skieden Caroline en ik diepe, lichte blower pow en kregen zelfs op traverses nog faceshots, aten we kilo’s rijst en noedels en ook de karaoke werd niet overgeslagen. In Hakuba ontmoetten we andere wePowderaars Nicky, Raz, Bodo en Dutchess, waarmee we op toer gingen in het hooggebergte. Hieronder volgen een aantal highlights van deze bijzondere reis, met afsluitend een overzichtje van onze exacte trip, mocht je zelf die kant op willen.

Playground of the gods: Daisetsuzan National Park

De benaming van de inheemse Japanse bevolking voor het grootste natuurpark van Japan is zeer treffend “the playground of the gods”, de sneeuw is hier inderdaad goddelijk! Daisetsuzan ligt in het midden van het Noord-eiland Hokkaido en hier kom je in tegenstelling to Niseko bijna geen Aussies tegen. Deze regio is een stuk minder toeristisch en nog off the beaten track. Een bezoek aan Tokachidake en Asahidake kunnen niet ontbreken tijdens je Japan trip, mocht je ten minste ooit op een actieve vulkaan willen skiën. Op een heldere dag kun je de rook uit de kraters omhoog zien komen en zelfs de krater inskiën! Tijdens ons verblijf dumpte het helaas (?) als een dolle, waardoor we de vulkanen niet hebben kunnen zien. Maar ach als het dit soort plaatjes oplevert, dan…. kun je niet veel anders dan stoked zijn, toch?

In Tokachidake toerden we omhoog door de sparrenbossen met gigantische bomen die meer dan 700 jaar oud zijn. Het was die dag bitterkoud met temperaturen van -20 en een Siberisch windje. Volgens Chuck, onze gids, was er maar 1 optie om weer warm te worden, namelijk een bezoek aan een onsen, een natuurlijke warmwaterbron gevuld met geiserwater. Onsens vind je overal in Japan, maar Chuck had iets speciaals voor ons in petto, een ‘wilde’ outdoor onsen, midden in de natuur omgeven door reusachtige, besneeuwde sparren. Eenmaal zittend in dit bad van rond de 45 graden met uiteraard een koude Asahi in de hand vertelde Chuck ons wat meer over de onsen: “About 100 years ago this onsen used to be a indoor bathhouse, but it got destroyed by lava when the volcano erupted. Strangely enough, the natural water stopped flowing from the earth until in the seventies a new eruption brought the water back. Japanese believe that onsens have healing powers because of the minerals it contains.” Healing powers of niet, na een bad van twee uur voelde mijn eerst vermoeide beentjes weer als nieuw!

Een andere actieve vulkaan in Daisetsuzan waar je kunt skiën is Asahidake en het goede nieuws is dat er een lift is! Deze gondel wordt voornamelijk zomers door wandelaars gebruikt. Gelukkig komt 's winters de gondel elke twintig minuten en word je 500 hoogtemeters hoger afgezet, dat scheelt toch zeker ruim een uur vellen! Asahidake is dus officieel geen skigebied, er gaat alleen een lift en er is geen ski patrol aanwezig. Je bent vrij om zelf te bepalen waar je naar beneden skiet, maar pas op want “no slope, no ski”

“Lost in translation?”

Helaas konden we ook hier de vulkaan niet zien, maar in de back bowl, die wij “Mi-so Deep” doopten, scoorden we over the head faceshots en skieden we de lichtste en droogste poeder van ons leven! Hierbij het bewijs:

Vuurtje?

Op het grootste eiland van Japan Honshu ligt het skidorp Nozawa Onsen, waar je je in de smalle kronkelende straatjes met oude tempels en tientallen openbare onsens in het ‘echte’ Japan waant. Voor de 25- en 42-jarige mannen uit het dorp is 15 januari een belangrijke dag. Na jaren te hebben toegekeken hoe hun dorpsgenoten de hoofdrol vervulden bij het dorpsfeest, zijn zij aan de beurt. Een paar dagen voor het vuurfestival bouwen de mannen samen een 18 meter hoog houten schrijn, een stevig houten bouwwerk wat uiteindelijk in de fik gestoken zal worden. De ochtend van de 15e beginnen de mannen met het drinken van liters sake. 's Avonds klimmen de 42-jarigen helemaal starnakel boven op het houten bouwwerk. Volgens de traditie worden ze gevangen gehouden door de 25-jarigen die het bouwwerk bewaken voor de rest van het dorp die ze probeert te bevrijden door de houtstapel met fakkels in de fik te steken. In het begin gaat het er braafjes aan toe en doen de kinderen een poging om ze te bevrijden, daarna is het serieus. Een kampvuur wordt gebruikt om de fakkels aan te steken en hiermee gaan de dorpelingen elkaar te lijf en proberen ze het schrijn in brand de steken terwijl de 25-jarigen het met man en macht verdedigen. Er worden rake klappen uitgedeeld met de fakkels. Na een paar uur klimmen de oudjes over een ladder van de houtstapel en wordt het hele bouwwerk in de fik gestoken. Mocht je je er nog niet zoveel bij voor kunnen stellen, hier wat bewegend beeld (vanaf 4:50):

Dutch day in hAKuba

Als je dikke lijnen wilt rijden in Japan, moet je in Hakuba zijn. De vergelijking met Alaska is snel gemaakt vanwege de dikke spine lines. Dat vond Jeremy Jones ook aangezien hij na “Deeper” in Alaska gefilmd te hebben voor “Further” naar Hakuba kwam.

In het Evergreen Outdoor Center ontmoeten we wePowderaars Raz, Bodo, Dutchess en Nicky voor onze Dutch day. Dave, de eigenaar van Evergreen is onze zeer ervaren gids. Hij werkte jarenlang als ski patroller in Hakuba Cortina (best tree skiing in Hakuba!), geeft lawinecursussen en adviseert Japanse skigebieden hoe om te gaan met de toename van backcountry skiërs. Bovenaan de bovenste lift van Happo-One plakken we onze vellen onder en in de snijdende wind hoor ik Dave nog net roepen: “Happo doesn’t suck, it blows!” Na een uurtje toeren staan we bovenaan South bowl, een grote open kom. De poeder is vandaag niet superdiep, maar we rijden 1000 hoogtemeters vers en zijn in goed gezelschap. 's Middag duiken we ook nog de North Bowl in, waar nog meer onverspoord terrein op ons wacht. De grootste verassing blijkt echter bij de pick-up te zijn, waar we wilde makaken in de bomen zien slingeren!

Monkey business

Mocht je niet toevallig wilde apen zijn tegengekomen, dan kun je altijd een bezoekje brengen aan de Jigokudani (Hell’s Valley). Hier leven zo’n 160 apen die elke dag vanuit de bergen afdalen naar de onsens. Lui liggen de apen te genieten van hun heerlijke warme bad.

Mocht je zelf een trip naar Japan willen plannen, dan vind je hier een praktische handleiding van onze trip:

Hokkaido

  • Ook al sneeuwt het bijna non-stop in Niseko duik niet te vroeg de kroeg in! In plaats van sake weg te tikken, kun je tot 21:00 uur nacht skiën en het zicht is zelfs beter dan overdag. Als je op zoek bent naar luxe accommodatie, check dan Niseko Boutiques of The Niseko Company.

  • In Rusutsu kun je net naast de lift de beste tree runs van heel Japan skiën. Het berkenbos heeft veel weg van een winterse jungle en goed nieuws voor de boarders, er zijn hier geen lange traverses!

  • Tomamu is het koudste resort in Japan en dat zorgt voor hele droge poeder en temperaturen van rond de -20 graden Gelukkig kun je na het skiën opwarmen in de outdoor onsen van het hotel.

  • Kamui Links is een klein, onontdekt gebiedje met een vooruitstrevende backcountry policy. Je moet jezelf wel even aanmelden bij de ski patrol, voordat je de mellow tree runs in kunt duiken.

  • Furano heeft de afgelopen jaren hun backcountry beleid versoepeld en is zeker een bezoekje waard. Vanuit hier heb je perfect uitzicht op de actieve vulkanen in het Daisetsuzan Nationale Park. Een goede optie voor accommodatie zijn de Tsuru Appartements op vijf minuten loopafstand van de lift.

  • Toeren in the Daisetsuzan National Park is een absolute must. Hokkaido Powder Guides gidsen je in Tokachidake naar de kommen onverspoorde poeder. De dag sluit je het beste af met een Asahi in de natuurlijke outdoor onsen, Fukiage Onsen, die omringd wordt door gigantische besneeuwde sparren.

  • Kamihoro-so is een traditioneel Japans hotel met futons als bed. Je slaapt hier voor $60 per nacht inclusief een Japans ontbijt (rijst, noedels, rauwe vis) en diner. Of je neemt de gondel in Asahidake en je duikt de back bowl in die wij omgedoopt hebben to “Mi-so Deep”.

Honshu

  • Nozawa Onsen is beroemd vanwege de vele openbare onsens en het authentieke Dosojin Matsuri vuurfestival op 15 januari. Alleen al het skigebied is reden genoeg om naar Nozawa te komen. De runs zijn er lang en steil en je hoeft ze met bijna niemand te delen! Om 's ochtends gegarandeerd first tracks te hebben, slaap in een comfortabele hut op de berg, Paradise Chalet.

  • Nooit geweten, maar blijkbaar bestaat er toch zoiets als te veel sneeuw! Vier meter hoge sneeuwbanken zijn in Myoko niets bijzonders, net als een dump van 60 cm… Op een doordeweekse poederdag kun je het beste naar Seki Onsen en skiers rechts het bos in duiken. Best karaoke in town vind je in het Hotel Refre-Akakura.

  • Hakuba, ofwel hAKuba lijkt op Alaska met overal spine lines en steile couloirs. Dat is precies de reden waarom Jeremy Jones zijn laatste film Furhter hier grotendeels filmde. De gidsen van Evergreen Outdoor Center nemen je mee het hooggebergte van Happo One in, de bossen van Cortina of een van de acht andere omliggende gebieden.

  • Shirouma-so is een geweldig Japans hotel waar we het lekkerste Japanse ontbijt aten van onze trip. Voor 70 euro heb je al een tweepersoonskamer in dit award winning World Luxury Hotel.

  • De Morino Lodge is de perfecte plek om aan de bar te socializen met andere skiërs. Of je overtuigt de eigenaren Matt en Craig hun secret powder stashes met je te delen. Na tien jaar kennen ze Hakuba op hun duimpje.

  • Slaap je liever in een appartement, dan zijn de Gakuto Villas een goede optie. Deze moderne, Westerse appartementen bevinden zich op loopafstand van de skilift in Happo-One.

Hope to see guys you out there next year, because we will be back!

Arigota gozaimas & thank you. Sayonara!

Julie-san

Check zeker ook de edit van Dutchess van haar Japan trip:

Foto’s: Caroline van 't Hoff, skier: Julie Nieuwenhuys

Juulski

Reacties

Beginner
ghovensAuteur28 februari 2013 · 12:11

Supervet, ik ga nu echt beginnen met sparen denk ik!

On a cold day, nothing's gonna stop us. On a cold day, you can see forever.
Gevorderd
DutchessAuteur28 februari 2013 · 12:38

Tof, tof, supertof! Ik wil weer terug! En nu wordt het nog moeilijker: volgend jaar weer Honshu, of Hokkaido? Honshu…Hokkaido…Nee, Honshu…nee, Hokkaido…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
HaasAuteur28 februari 2013 · 15:08

damn, ik krijg het er warm van!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
Pazz457Auteur28 februari 2013 · 19:29

Lekker hoor!

Nog een vraagje, hoe zijn jullie gevlogen? naar Sapporo of naar Tokio? En hoe hebben jullie de binnenlandse reis gedaan? Hokkaido Honsu?

Thanks!

Go to heaven, ski like hell!
Beginner
Pazz457Auteur28 februari 2013 · 19:32

van Hokkaido naar Honshu (of terug) bedoel ik :)

Go to heaven, ski like hell!
Gevorderd
Guy.Auteur28 februari 2013 · 21:12

Nice, Japan 2014!

Gevorderd
lennart75Auteur28 februari 2013 · 21:16

Klinkt super gaaf! Staat hoog op mijn verlanglijstje :)

Gevorderd
johnbreedAuteur28 februari 2013 · 22:25

tjezusmina wat geweldig!!..hmmmmmmm ik ook ik ook

Gevorderd
HamskiAuteur28 februari 2013 · 22:43

Errug gaaf, geweldig!!

Gevorderd
JuulskiAuteur1 maart 2013 · 02:29

@ Pazz, we zijn heen naar Osaka gevolgen en vanaf daar door naar Sapporo. Op Hokkaido hebben we alles met de bus gedaan, was erg goed te doen! En toen Sapporo-Tokyo gevolgen en op Honshu de Chuo Taxi genomen, die brengen je van deur tot deur, vaak nauwelijks duurder dan een bus (wel paar dagen van te voren reserveren). Nagano Snowshuttle is een betaalbare busmaatschappij

Gevorderd
NickyAuteur1 maart 2013 · 10:42

It was a pleasure riding with you! Superdagje Alpine in Hakuba op Dutchies-day en alle andere diepe poederdagen :). Japan is de ultieme freeride bestemming! (En dan krijg je de onsens er nog als bonus bij ;).

Beginner
HanzoAuteur1 maart 2013 · 11:50

@juulski echt geweldig verslag, zit met koffietje op de bank te genieten. Subarashii, doomo!

Gevorderd
JuulskiAuteur2 maart 2013 · 00:03

Thanks Hanzo and everyone else! Als je ooit de kans hebt, do it!! En Nicky, volgend jaar weer toch?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur2 maart 2013 · 21:18

zoooo super … dat japan … (na)genieten !!!

sbs roelz
Toerist
sannoAuteur3 maart 2013 · 16:07

Liever sneeuw dan miso!
erg gaaf zeg!

uitzicht vanaf Furano (als het niet dumpt)
http://www.freeskier.nl/wepow/furano_uitzicht.jpg

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Expert
martijnmvfAuteur14 september 2013 · 19:17

Super verhaal. Wij willen begin feb. Gaan. Hebben jullie ook tips voor onderdak?

Gevorderd
ArjenproadminAuteur14 september 2015 · 10:21

Dat skiën in het donker in Niseko is echt te gek. We hebben niet zulke mooie foto’s, maar ondanks de relatief harde wind was dit echt fantastisch. Het is ook geen nachtskiën zoals in Europa. Een groot deel van de berg is open met veel en grote lichtmasten. Je kunt dus ook nog eens prima terrein skiën!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
wanobiAuteur17 september 2015 · 21:08

@juulski…gave verslagen…Nu wordt alleen de keuze waar we naar toe willen gaan in Japan groter ! Maar tegelijk ook een stuk moeilijker. Even op de vrouw af, als je 2 weken de tijd hebt en je moet kiezen voor Honshu of Hokkaido, waar zou jij als ervaren Japanganger heen gaan. Keuze gebaseerd op hoeveelheid poeder en drukte (?)

Gevorderd
DutchessAuteur18 september 2015 · 08:45

hokkaido.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
JuulskiAuteur20 september 2015 · 14:29

@@wanobi ik zou denk ik juist voor Honshu gaan… Interessanter terrein (langere lijnen, steiler, groter terrein, alpiene lijnen), zeker rondom Hakuba en ik heb zelf een grote zwak ook voor Nozawa Onsen, vet terrein en heel leuk typisch Japans dorpje.

Maar das mijn mening, overigens ben ik ook groot fan van Hokkaido!

Gevorderd
wanobiAuteur22 september 2015 · 21:35

Thanx @@juulski en @@dutchess Blijft kiezen uit 2 goede opties. Het interessantere terrein spreekt me meer aan, maar ja hoe groot is het risico dat je “mindere” sneeuw hebt… man wat lastig : ) #keuzestress #luxeprobleem

Toerist
teunvanbeekAuteur2 december 2015 · 22:28

@@juulski - ik zit in jan 10 dgn in hokkaido. Wat aan t twijfel over basecamps, wil graag zo flexibel mogelijk zij (huren daar ook en auto). Gaan sowieso 4 dgn naar niseko om vanuit daar verschillende spots aan te doen. Daarna willen we meer richting furano regio. Zitten te twijfelen of furano of asahikawa een betere basecamp is om de interessante regio daar te ontdekken. Heb je wellicht nog advies?

live your dreams... don't dream your life
Gevorderd
JuulskiAuteur3 december 2015 · 11:18

@@teunvanbeek, wanneer ga je? Bedoel je asahidake, want asahikawa ben ik in ieder geval niet geweest ;-) Furano ligt wel lekker centraal, in de buurt heb je paar kleine resorts: Kamui link & Tomamu, en uiteraard Tokachidake voor het toeren en asahidake niet te ver weg.

Ik zou voor Furano opteren

Gevorderd
VinnieAuteur3 december 2015 · 13:37

@@teunvanbeek ik zou dan voor Furano kiezen, je hebt dan alles op een uur tot anderhalf uur.

Asahikawa is dichter bij Kamui, maar weer verder weg van Asahidake en de rest.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Toerist
sannoAuteur3 december 2015 · 13:57

@teunvenbeek

Je kan vliegen vanaf Tokio naar Asahikawa ipv Sapporo. Scheelt weer wat heen en weer gerijd.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Toerist
MennoBoermansAuteur3 december 2015 · 17:00

Lekker @@juulski ! Tot in de Japow!
Komende januari wordt mijn 10e keer Japan en ik krijg er gewoon geen genoeg van!

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Toerist
teunvanbeekAuteur3 december 2015 · 23:22

Mooie namen allemaal om door elkaar te halen. :-). Bedoelde toch wel asahikawa, maar begrijp dat furano de voorkeur geniet… Ook n goede tip wb vliegen. Thx!!

live your dreams... don't dream your life
Gevorderd
MimosaAuteur4 december 2015 · 23:47

Januari naar Hokkaido, heb er zo’n zin in! :D

Powder makes me happy!
Toerist
teunvanbeekAuteur5 december 2015 · 12:15

@@juulski -(en voor alle anderen) ik ga trouwens 8-18 jan.

Mochten er nog mensen in dezelfde periode zitten, misschien leuk om te meeten/samen gidsen huren?

live your dreams... don't dream your life
Beginner
powderpedroAuteur23 september 2016 · 09:41

Wij zijn op zoek naar gids(en) voor onze trip naar Hokkaido eind januari 2017. Heeft er iemand namen/adressen? groeten, Powder Pedro

PP
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!