Wat is de beste airbag?

Door dr.Gear op 28 februari 2013 · 7

Alle geuren en kleuren
Alle geuren en kleuren

Lawine airbags zijn inmiddels een niet meer te negeren trend in de backcountry. Of beter nog, airbags zijn een blijvertje. Na 20 jaar op de markt te zijn, is het product dermate geëvolueerd dat het voor het brede publiek beschikbaar is. En dr. Gear moet erkennen dat er een wereld van verschil zit tussen de tassen van toen en de tassen van nu.

Het concept van een airbag is simpel. Door het opblazen van de ballon(nen) wordt het volume van de rijder vergroot. Hoe groter het volume van de rijder, hoe groter de kans dat hij/zij uiteindelijk naar de oppervlakte van de lawine wordt geschud. En rond dit concept is een complete nieuwe markt ontstaan. In de kern zijn er drie systemen. Het systeem van ABS, het systeem van Snowpulse en het systeem van BCA. En dan is er nog het patent van Arc' Teryx waar steeds luider over wordt gefluisterd, maar waar Dr. Gear nog geen werkend exemplaar van gezien heeft. Maar Dr. Gear houdt zijn ogen open en zijn oren gespitst.

Vandaag ABS

ABS is het oudste systeem en kent in tegenstelling tot Snowpulse en BCA twee ballonnen die je naar boven brengen in het geval van een lawine. Op de ISPO presenteerde ABS de belangrijkste nieuwtjes. Lichter, meer ruimte voor andere merken en en scala aan opritsrugzakken.

Van links naar rechts, Bergans, Dakine, Haglofs, Ortovox, Salewa en The North Face
Van links naar rechts, Bergans, Dakine, Haglofs, Ortovox, Salewa en The North Face

Eigen ABS Airbag tassen van Bergans, Dakine, Haglofs, Ortovox, Salewa en The North Face

Vorig jaar introduceerden The North Face en Salewa hun eigen interpretatie van een ABS airbag rugzak. Dr. Gear was er als een van de eerste bij om de tassen te voelen, bespieden en passen en voorzag toen al een grote toekomst voor deze eigen interpretaties. De pasvorm en afwerking van The North Face en Salewa was in de demo-modellen al subliem en dat kwaliteitsniveau was terug te zien tijdens de levering van de eerste modellen aan het begin van deze winter. Dat er in de magazijnen van The North Face en Salewa geen airbag is te vinden mag het bewijs heten van hun aanpak. De ervaring van echte tassenbouwers + de know how van ABS = een succes. En dat is opgepikt door andere sterke merken. Komende winter lanceren Bergans, Dakine, Haglofs en Ortovox hun eigen interpretaties.

Bergans
Bergans

Bergans Hodlekve 15 ABS

Klein maar fijn, zo moeten ze gedacht hebben bij Bergans. Met 15 liter de kleinste tas. In de ogen van Dr. Gear te klein.

Dakine Signal 25 ABS

Tassenbouwer van formaat die duidelijk vaker in de backcountry staat. 25 liter is een logische keuze en ruim genoeg voor dagtochten. Niet voor niets was de patrol van The North Face deze winter met 24 liter al een groot succes. Dr. Gear hoopt deze nog beter aan de tand te kunnen voelen.

Haglofs
Haglofs

Haglofs Vjod 18/30 ABS

Met 18 liter net wat groter dan de Bergans en met 30 liter groter dan de Dakine en The North Face tassen. Tassen die er prima uitzien. Dr. Gear was het meeste gecharmeerd van de wePowder blauwe kleur van de tassen, maar de medewerkers waren duidelijk minder gecharmeerd van mijn actie om er direct een wePowder badge op te borduren. Het betekende bijna het einde van Dr. Gear zijn bezoek aan de ISPO. Gelukkig kon ik ze ervan overtuigen dat ik echt voor wePowder het een en ander doe en jullie graag van al het nieuws voorzie.

Ortovox ABS Free Rider
Ortovox ABS Free Rider

Ortovox ABS Free Rider 24 en 30+7

Grootste verassing op de ISPO brengt Ortovox. Voortbordurend op de RAS van Mammut komt Ortovox met de MASS, ofwel Modular Airbag Safety System (3x woordwaarde). Een hele lange naam voor, je kunt je airbagsysteem uit je tas halen en dan je rugzak als normale rugzak gebruiken. Een inventief systeem gebaseerd op een succesmodel uit de lijn van Ortovox, namelijk de Freerider. Het is overigens (voorlopig?) niet zo dat je het MASS systeem los kunt kopen.

Aluminium Bracket
Aluminium Bracket

Tweede nieuwtje is de Aluminium Bracket op je ABS trigger. Waar ABS volstaat met een simpele Velcro, kiest Ortovox voor een Aluminium Bracket. Dr. Gear kon even wat beter naar het systeem kijken en vroeg zich hardop af waarom er zo'n massieve bracket ontworpen is als oplossing voor welk probleem? Het bleef stil. Maar goed, Dr. Gear zal direct erkennen dat een beurshal niet de beste plek is om zoiets te testen. Dr. Gear zal zijn best doen om zo'n tas eens in de praktijk te testen. De tassen zijn beschikbaar in 24 en 30 liter. Deze laatste wordt ook wel de 30+7 genoemd omdat je de tas makkelijk vergroot met 7 liter extra. Dr. Gear is nog een beetje aan het zoeken wat nu marketing is in het verhaal van Ortovox en wat daadwerkelijke innovaties zijn. Is het bijvoorbeeld nu echt nodig om het airbag systeem uit je tas te kunnen halen? Maar al met al is Dr. Gear enthousiast over de innovatieve push van Ortovox.

Salewa Ride Fit
Salewa Ride Fit

Salewa Verbier 26

Bekend van vorig jaar en zich inmiddels bewezen. Een prima tas. Goed afgewerkt met een rustige zwarte kleur.Inhoud is 26 liter en borduurt voort op datgene wat ze aan feedback hebben teruggekregen. Grootste vernieuwing is de Ride Fit technology. Mooie worden om een tas te ontwerpen die beter aansluit. Zelfs als Dr. Gear een 360 uit zijn oude lichaam perst. Oh ja, geschikt om je snowboard en ski's op te monteren. Wel handig voor Dr. Gear omdat ik beide sporten beoefen.

The North Face Patrol
The North Face Patrol

The North Face Patrol 24

The North Face was al prominent aanwezig tijdens de kNOw Boundaries safety tour en inmiddels ook prominent aanwezig in de bergen, want de complete voorraad is uitverkocht zo blijkt. De Patrol is een perfect zittende tas die prima is afgewerkt. Helaas niet geschikt voor iemand die linkshandig is.

Maar waar is de alom verwachte grotere uitvoering? Er zou toch een grotere variant komen voor de tourders onder ons? Op de ABS stand geen woord hierover. Op The North Face stand kreeg Dr. Gear na enig aandringen te horen dat daar nog aan gesleuteld wordt en dat het doel is deze nog voor winter '13-'14 te lanceren. Vind je de Patrol te klein maar ben je wel fan van de tas, dan is er dus goed nieuws. The North Face komt nog met een grotere tas.

Wat is jullie favoriet van deze selectie?

In mijn volgende artikelen ga ik verder in op de rest van de ABS-collectie, de tassen van Snowpulse en Mammut, BCA en een exoot. Dr. Gear is benieuwd naar jullie favorieten uit bovenstaande airbags. Dan heeft Dr. Gear nog meer argumenten om een of meerdere tassen verder aan de tand te voelen.

Dr. Gear komt volgende keer terug met een overzicht van alle merken die een opritsrugzak voor ABS leveren.

Reacties

• Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 28 februari 2013 · 10:24
    Interessant item weer, Dr Gear! Thanks! Zit er over te denken mijn lightweight opritsrugzak van ABS (15 lt wit) weg te doen. Te klein inderdaad, zeker als je ook als je soms een spiegelreflexcamera mee naar boven 'sleept'. Enne, hoe zit het met de splitboards die in 3 (!!!!) delen uiteen gaan? Ik hoorde ervan via een andere (Duitstalige) ISPO-bezoeker; ik heb 'm toch niet verkeerd begrepen? Ben benieuwd.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 februari 2013 · 11:14
    Wanted: Flexibel systeem waar ook een grote tas op kan (50 Liter oid, tent + veel eten en gear). Danwel heel klein te strappen voor dagelijks rijden, danwel met een aparte dagzak.

Grootste tot nu toe is volgens mij Tour 45L van Snowpulse, maar die is dus niet 'convertable' naar iets kleiners. Zo'n grote tas lijkt me perfect voor RAS, maar waarschijnlijk is de markt te klein. Misschien toch maar een oude backpakc te grazen nemen met naald en draad, zo lastig is RAS niet te implementeren....

Andere optie: Zoveel shit op je tas knopen dat je geen airbag meer nodig hebt...
  • Doekej
    Advanced
    Doekej op 28 februari 2013 · 14:09
    Ik ben toch wel erg benieuwd naar de orthovox! Ben al Fam. Van de rugzakken die z nu heb en, dia erg nieuwschierig naar de functies die ze hierin hebben gekregen, en hopelijk met het zelfde zitcomfort!
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 28 februari 2013 · 14:13
    Mooi artikel en leuke voorbode. Ben ook wel benieuwd naar de opties om je ski's op de tas te binden. Ik zou me kunnen voorstellen dat de "A-constructie" (met de ski's aan de zijkant) in de weg zit voor de airbags ?

En ik ben ook wel benieuwd of er veel verschil in de prijzen zit..
    The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
  • sanno
    Tourist
    sanno op 28 februari 2013 · 15:29
    mystery range blijft een mystery, misschien weet dr. Gear er meer over?
    Toerisski
  • kanski
    Elite
    kanski op 28 februari 2013 · 19:24
    Ben zeer te spreken over de Dakine Altitude 40. Met name over de verschillende draagsystemen voor ski's en boards. So easy aan de zijkant voor ski's en breedte van de ski's maakt niet uit. Ook diagonaal te bevestigen. Veel compartimenten, apart safety vak voor sonde, schop en steel. Groot genoeg om helm in de pack te stoppen maar ook helm draag netje voor buiten op de tas.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ebbo
    Advanced
    ebbo op 28 februari 2013 · 22:37
    Ik was in eerste instantie het meest geïnteresseerd in een variabel systeem van ABS, maar bedacht me later dat je in werkelijkheid toch niet vaak de kleinere versies zou gebruiken en je dus 9 van de 10 keer toch aan zo'n 25-30 liter zit.
    Mede door de eenvoudige mogelijkheden van bijvullen (een duikflesje en een adapter zijn genoeg) heb ik uiteindelijk gekozen voor de BCA Float 36. Omdat het systeem op perslucht en niet met een ontsteking werkt is het ook minder problematisch in het vliegtuig (handbagage). Bovendien kan je hem af en toe eens expres af laten gaan, gewoon om alles nog eens te testen en het opbergen (=wegproppen) van een lege airbag te oefenen. Dan is dat allemaal in ieder geval routine wanneer het erop aankomt.
    Diagonale bevestiging, extern helm-draagnetje, apart zacht gevoerd goggle-compartiment, ijzersterke ritsen, metalen buckles, het ding lijkt wel onverwoestbaar. Zeer sterk en in detail prachtig afgewerkt, en ook als hij niet vol zit is het geen rammel-ding.
    Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nog geen andere geprobeerd heb. Hij mag dan minder hip zijn, ik ben toch benieuwd wat jij ervan vindt, dr Gear...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro