EHBO-Kit voor freeriders

EHBO-Kit voor freeriders

Een realistische freerider houdt er rekening mee dat het ooit een keer mis gaat. Buiten de piste skiën of boarden gaat immers gepaard met een reëele kans op een ongeluk. In deze aflevering van een serie over EHBBO voor Freeriders ga ik in op de inhoud van een EHBO-kit.

Persoonlijk

Wie op internet zoekt, vindt een veelvoud aan lijstjes en meningen over de inhoud van een EHBO-kit. Er zijn net zoveel meningen over hulpverlening als er medici zijn. Mijn visie is dat een EHBO-kit persoonlijk is en dat ieder voor zichzelf een ideale inhoud moet samenstellen. Als startpunt kan je een set nemen van bijvoorbeeld Care Plus of Adventure Medical Kits en op basis van praktijkervaring, aard van de sport, mate van geïsoleerdheid, rol in de groep, duur van de trip en jaargetijde stel je zelf verder een perfecte persoonlijke kit samen. Check ook de adviezen van Walter Treibel en de ICAR (pdf).

Levensreddend

Ik focus me op éérste hulp bij ongelukken: hoe biedt je potentieel levensbedreigende (ABC) problemen het hoofd. Het verzorgen van een blaar, keelpijn, een muggebult, aambeien of ongewenste zwangerschap versta ik hier niet onder. Dat is van latere zorg. Materialen hoef je daarvoor niet perse in je rugzak bij je te hebben.

Mijn persoonlijke EHBO-kit voor dagtochten in de winter in Europa, waar redding van buitenaf waarschijnlijk is, bestaat momenteel uit:

Wondverzorging

-Hechtstrips of Wondverklever (Indermil).

-2 pleisters.

-2 wondkompressen.

-Rolletje sporttape.

-Rol plastic cellofaan (ideaal voor spalken van breuken, luxaties en verstuikingen).

-Driekante doek (perfect wondverband en als “draagring” ook inzetbaar voor patient-transport).

Onderkoeling

-Reddingsdekentje van het sterke soort (plastic wint het van aluminiumfolie).

-Thermos warme, zoete thee.

-Reserve krachtvoer (zakje Trailmix).

-Bivakzak (of beter nog: een Blizzardbag).

Medicatie

-Ibuprofen.

Overigen

-Beademingsmasker (met oog op reanimatie van lawineslachtoffer).

-Multitool.

-Mini Hoofdlampje (Petzl Elite).

-Stukje Duct tape om skistok gewikkeld.

-Opgeladen mobiele telefoon met lokale alarmnummer geprogrammeerd en apps (Rega, Mammut) geïnstalleerd.

Onderkoeling is een hot item
Onderkoeling is een hot item
Geïmproviseerde spalk van sonde en cellofaan
Geïmproviseerde spalk van sonde en cellofaan

Uitbreiding voor afgelegen gebieden

Wanneer ik naar plekken ga waar redding van buitenaf op zich laat wachten, zoals Alaska of de Himalaya maar ook bijvoorbeeld een meerdaagse gletsjertocht zoals de Haute Route, kan ik desgewenst mijn basiskit uitbreiden met onder andere:

-Een all-in-one wonddrukverband (Isreali-bandage).

-Sterkere pijnstillers.

-Hoogteziekte medicatie (Dexamethason, Nifidipine, Acetazolamide).

Alsmede een reeks aan materialen die enkel zin hebben om mee te nemen als je medisch geschoold bent en medicamenten die enkel op recept verkrijgbaar zijn.

Improviseren

Bovenstaande lijst is, ik zeg het nogmaals, mijn persoonlijke voorkeur. Ik heb deze samengesteld op basis van wat ik in de praktijk de afgelopen jaren ervaren heb. En de trend die ik waarneem is dat naar mate je praktijkervaring toeneemt, de omvang van je kit afneemt. EHBBO verlenen is vooral improviseren met de middelen die je hebt. Ik ben een skiër en heb dus altijd twee ski’s en twee stokken ter beschikking. Ook maak ik gebruik van de standaard safety-gear die ik bij me heb, zoals een schep en een sonde.

Oefenen

Uiteraard heeft het alleen zin om spullen mee te nemen als je ook weet hoe je ze kan gebruiken. Tijdens een EHBBO-cursus leer je aan de hand van realistische praktijkscenarios hoe je daadkrachtig optreedt. Last but not least: voorkomen is beter dan genezen. Wie goed voorbereid, goed getraind, goed gevoed, goed gehydrateerd, goed gemutst en goed uitgerust op pad gaat, verkleint de kans dat een EHBO-kit überhaupt nodig is.

MennoBoermans

Reacties

Gevorderd
MarkieAuteur1 maart 2013 · 17:09

Like…Kort maar krachtig. Ik heb altijd geleerd van Truus “als t niet ken zoals t mot, mot t maar zoals t ken” ;)
Inderdaad improvisatie is the key…

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
BohdieAuteur2 maart 2013 · 11:42

Even geprobeerd om in de Zwitserse iTunesstore de app iRega te kopen, leek mij wel handig, kom nog al eens in Zwitserland terecht met freeriden, maar helaas. Kon geen AppleID in Zwitserland aanmaken met een Nederlandse creditcard. Nu biedt de app van Ortovox/Bergtouren ook de mogelijkheid een emergency call te maken met de GPS-coordinaten in beeld als je de call maakt. Misschien een oplossing voor ons Nederlanders?

Gevorderd
snelle_henkieAuteur2 maart 2013 · 12:29

Interessant en goede reminder om m’n EHBO setje weer even uit te stallen en aan te vullen.
@@Menno: heb je voor die wondverklever en blizzardbag tips waar (online of in winkel) te kopen?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
boendertjuhAuteur2 maart 2013 · 15:09

Mag ik vragen waarvoor het: “Stukje Duct tape om skistok gewikkeld” voor is.

Gevorderd
pauldobAuteur2 maart 2013 · 17:01

@snelle-henkie: Blizzard bag is o.a. hier te krijgen:
http://www.gearpoint.nl/blizzard-survival-bag.html

Gevorderd
ArjenproadminAuteur2 maart 2013 · 23:51

@@Boendertjuh Dat kan in vele gevallen handig zijn. Ik heb er al twee keer provisorisch een binding mee gerepareerd, zodat je in ieder geval in het dal kan komen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
sanderandersAuteur3 maart 2013 · 08:46

@Boentertje: Je moet je bij Ducttape afvragen waar het níet handig voor is ;-)

poefpafpow
Gevorderd
pauldobAuteur3 maart 2013 · 09:25

Ik heb de ducttape om mijn thermosfles gedraaid: wordt niet zo snel nat als om je stok.

Toerist
AnoniemAuteur4 maart 2013 · 05:03

Hendige tip van de ducttape!!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!