20-40 cm vers in de Piemonte!

20-40 cm vers in de Piemonte!
Sauze d'Oulx vanochtend

Onderstaande satellietfoto laat goed zien wat er op dit moment gaande is in de Alpen. In een groot deel van de Alpen is het al zonnig en zijn goed de besneeuwde bergen waar te nemen. Een teken dat ze in de volle zon liggen. Ook zie je de hardnekkige bewolking ten noorden van de Alpen en de restbewolking in Carinthia waar nog wat vlokken uitvallen. Interessanter voor ons freeriders is het gebied waar de blauwe pijl naartoe wijst. Met een oostelijke stroming wordt er via de Po-vlakte vochtige lucht aangevoerd. Deze wordt gedwongen te stijgen (stau) waardoor het daar steving aan het sneeuwen is. Wil je de komende dagen kakelverse poeder, dan moet je richting de Zuidalpen West (ofwel de PIemonte).

Sneeuw in de Piemonte
Sneeuw in de Piemonte

Grote verschillen

Mooie woorden natuurlijk van me, maar niets is zo spreken als beelden. Want het is zonnig in de west- en noordalpen.

Zon in Verbier
Zon in Verbier
Zon in Gerlos
Zon in Gerlos
Zon in Ischgl
Zon in Ischgl
Zon in La Plagne
Zon in La Plagne

En waar de zon de overhand heeft is er een klein gebied dat moedig weerstand biedt tegen de opkomende warmte. In de Piemonte sneeuwt het vandaag en inmiddels is er al 20-40 cm gevallen. Gister kondigde ik de sneeuwal al aan en vandaag is deze werkelijkheid.

Sneeuw in Claviere

Sneeuw in Sauze d’Oulx

Sneeuw in Prali

Wees er snel bij

Maar waar ik gister ook op hamerde is de warmte die er aan komt. De afgelopen weken zijn we verwend met koude temperaturen en cold smoke blower pow. Vanaf vandaag gaat die ideale wereld veranderen. De wereld is sinds die tijd niet verandert en dus herhaal ik nog maar even mijn poederadvies.

Poederadvies, hoe te werk te gaan?

Kies allereerst voor één van de vier regio’s waar de afgelopen dagen sneeuw viel. Te denken valt aan de zuidalpen west, zuidalpen centraal, zuidalpen oostof noordalpen oost. Ga daarna wat elementen van het gebied aanvinken (beboste omgeving, secret etc…) en er rollen wat suggesties uit. Kom je er dan nog niet uit, stel dan hieronder je vraag. Ik help je graag bij je keuzes. Wil je kakelverse sneeuw, kies dan voor de zuidalpen west. De enige regio die de afgelopen 24 uur verse sneeuw heeft gezien (20-40 cm) en waar het nu nog sneeuwt.

Het heeft gedumpt in de Piemonte

Lange termijn

Gister deed ik je uitvoerig mijn lange termijn analyse uit de doeken. Lees die nogmaals hier. Hieronder de conclusies. De week van 2-9 maart wordt warm. Vooral in de west- en noordalpen is dat direct merkbaar. Met een naar zuidwest draaiende bovenstroming is de grootste kans op sneeuw in de zuidweststau gebieden. (Franse zuidalpen, Piemonte, zuidkant Monte Rosa). Mogelijk later ook in de Engadin en de inneralpine gebieden rond de Italiaans/Oostenrijkse hoofdkam. Maar enkel dan als de fronten tot daar kunnen komen. Wat er na de zuidweststau gebeurt (periode na 10 maart) is nog onzeker. Er zijn modellen die een noordweststau berekenen, maar er zijn ook modellen die hogedruk zien terugkeren. Hoogst onzeker dus, maar de noordweststau geeft hoop op een terugkeer van de winter na 11 maart.

Conclusies voor de week 2-9 maart.

Komend weekend de grootste kans op poeder in de vier regio’s. Wel steeds meer zoeken. Vanaf dinsdag(avond) stijgende sneeuwkansen in de Piemonte en Franse zuidalpen. Sneeuwgrens door neerslag daar tijdelijk lager, later weer stijgend richting de 1500-1800 meter. Noordalpen föhn en droog, mogelijk einde week wat nattigheid, Vooral dan in de hoofdkam. Franse noordalpen, idem aan de noordalpen.

Mocht je naar aanleiding van dit verhaal vragen hebben, schroom niet om ze te stellen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Grim3Auteur28 februari 2013 · 12:51

Wij vertrekken deze avond (neen morris, niet naar noorwegen!) en plannen effectief richting de recentste sneeuwval te gaan rijden. Gezien de aankomende warmte zoeken we vooral hoogte/lariksen en/of noordelijk geörienteerde flanken. Hoopten naar de Valais te gaan maar begrijpen nu dat we het blijkbaar zuidelijker moeten gaan zoeken…

Morris, moest je deze avond meerijden, waarheen zou je ons sturen? (sttt… vertel het stil ;-) )

Toerist
AnoniemAuteur28 februari 2013 · 13:17

Hoi Morris,

Vertrekken morgenochtend richting Fiesch! Ben benieuwd wat je bevindingen zijn voor die regio!

Hoor graag!

Gevorderd
Grim3Auteur28 februari 2013 · 13:23

@Simoni: Foto’s zijn niet zichtbaar! Wij overwegen Montgenèvre en als ik de webcams bekijk veronderstel ik op jouw foto’s dezelfde wolken te zien ;-)

Gevorderd
SteefAuteur28 februari 2013 · 13:44

@Grim, ff op die fotos klikken,…dan openen ze in een nieuw venster…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2013 · 13:47

@Surfen15, Fiesch heeft maar weinig verse sneeuw opgepikt de laatste dagen. De komende dagen ook geen sneeuw in het vooruitzicht. Dat wordt hiken. De zuidhellingen van Fiesch helpen dan ook niet echt. Mogelijk een dagje richting de Simplon? Daar is de afgelopen dagen wel vers gevallen.

@Grim, bij een retour d’est pikken Sestriere en Sauze d’Oulx al snel het dubbele op van Montgenevre. Het beste rijd je via de Frejustunnel die kant op. Scheelt je al snel 1 a 2 uur rijden.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2013 · 13:49

@Grim, je snapt waar je ik naartoe zou gaan…
Het gebied tussen de Mt. Motta en Pragelato (de noordhellingen van Sestriere) biedt mooie lariksen, een aantal verscholen couloirs en cliffs. Have fun!

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur28 februari 2013 · 14:13

Thanks Morris!

Ahja, by the way, HELD!

Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2013 · 14:28

@Grim… dank!
En nu snel die kant op, want voor je het weet is de poeder getracked.

powfinder.com
Gevorderd
basvennikAuteur28 februari 2013 · 16:27

@Morris
Even een test of “mentionen” ook in reactie op blogposts werkt

Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2013 · 16:33

@basvennik, test terug.

powfinder.com
Gevorderd
JurgenB1Auteur28 februari 2013 · 16:40

Statusreport Abarra Dolomieten.
0 gr op 2100 m. Bewolkt, morgen en zaterdag zon en temp op 2000 m -2 tot plus 3. Niet meer de beste regio voor verse poeder lijkt het.

Beginner
KendoAuteur28 februari 2013 · 21:22

Damm Morris… Je houd het spannend…;-)

We staan gesteld om vanaf 7 maart “te knallen waar ze vallen”… Spannend “waar” dit gaat worden, en of er “wat” gaat vallen… Fingers crossed ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
meteomorrisAuteur28 februari 2013 · 21:41

@Kendo, dat wordt het zuid(west)en.
Ik houd u op de hoogte.

powfinder.com
Gevorderd
rsantifortAuteur2 maart 2013 · 00:25

Morris, draai nog even aan de knoppen van je weer model. Klosters komt eraan 12 maart - 17 maart Lawine 1 Snow en Safety Center. Met de goed omstandigheden van Haute Nendaz en Klosters eerder hopen we ook in maart met ons neus in de poeder te belanden :)

Als er nog mensen zijn die mee willen rijden op 12 maart, laat me even weten.

May the Powder be with you! Robin.
Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2013 · 09:01

@@rsantifort, zondag weer een update. Komende week in ieder geval Fohn en erg warm in Davos-Klosters. Over wat er na 11 maart gebeurt zijn de modellen nog in dubio. ECWMF zegt vanochtend kou en sneeuw. Hoofdrun GFS zegt heel even sneeuw uit noord en daarna weer Fohn en zuidstau, terwijl de controlerun voor sneeuw uit noordwest kiest. Het kan nog alle kanten op. Morgen uitgebreide analyse.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!