Valfréjus: mijn (her)ontdekking

Valfréjus: mijn (her)ontdekking

Valfréjus, ik was er al 8 jaar niet meer geweest. Een klein resort diep verscholen in de Maurienne Vallei. Een gebied waar ik freeride technisch ben opgevoed door de lokale berggidsen, ik van de bergen op mijn donder kreeg en wat ik inmiddels ken als mijn broekzak. Maar in de 12 jaar dat ik daar kwam heb ik ook dagen met slechte sneeuw gehad, heb ik het verval van de cabine liften meegemaakt en afscheid moeten nemen van goede vrienden. En dan kriebelt het om weer verder te gaan. De Maurienne kende geen geheimen meer voor mij en het werd tijd om voort te gaan.

Maar toevallig belandde ik daar begin februari weer. Juist op het moment dat de vlokken besloten eindeloos te vallen en het er heerlijk rustig was. Regelmatig kom ik weer in gebieden die ik jaren geleden daarvoor al eens bezocht had en een hernieuwd bezoek zorgt altijd voor een bijzondere vorm van kriebels in mijn maag die het midden houdt tussen een examen afleggen en een oude liefde weer een zien. Is het er nog? Het gevoel dat er ooit was, maar in de jaren gedoofd.

Het dorp is groter geworden, de kwaliteit van de bebouwing verbeterd en dat wat er aan toegevoegd is heeft zeker charme gebracht. Dan zijn er de liften die met de komst van de nieuwe cabinelift zeker voor meer kwaliteit zorgen, maar gelukkig is er dan ook nog de eindeloos langzame col lift. Allemaal mooi natuurlijk, maar dat zijn niet de dingen die het gevoel brengen.

Flink groter geworden
Flink groter geworden

Hele fijne freeride routes in Valfrejus

Maar mijn liefde die ik ooit koesterde was terecht. Op papier slechts 50 kilometer op piste, in de werkelijkheid een arsenaal aan off-piste mogelijkheden en meestal helemaal niet druk. Couloir Yellowstone bleek ouderwets goed, de Couloirs le Seuil van ongekende kwaliteit de Bois Brulee bovenin vol met pillows en ga zo maar door. Het was een waar genot om de freeride routes van Valfrejus weer eens te mogen rijden. Een (her)ontdekking die me weer eens deed beseffen hoe veel er nog te doen is. Een ontdekking die ik graag met je deel.

Wat was jouw (her)ontdekking van winter '12-'13?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
sanderandersAuteur4 maart 2013 · 09:20

Wat een voltreffer was het om daar járen geleden toevallig een seizoen te mogen wonen!

We hebben daar, jong en onervaren dat we waren toch ook samen een aantal poederdagen samen mogen rijden Maurice!

Weet je die ochtend op de Punta Bagna nog, dat we zo’n beetje alle couloirs van de Punta Bagna als eerste reden en daarmee de gepoederstresste massa 6 afdalingen achter elkaar te vlug af waren? Stoked was ik!

Maar mee eens, Valfrejus heeft heel veel in zich. En zelfs als je denkt dat het verspoord is, kan je het De Pente en het Couiloir de Millitaires, Le Vallon Perdu, Le Petit Vallon en Le Grand Vallon altijd nog doen…

Ik deel deze liefde Morris!

poefpafpow
Gevorderd
basvennikAuteur4 maart 2013 · 09:21

Voor de mensen die er geen gewoonte maken om op de linkjes te klikken:

DOEN!

Be stoked :D

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2013 · 09:56

@@basvennik Ha ha… cool he die Google Earth knop. Dan krijg je een beter beeld van de routes
@@sanderanders Was zeker te gek. Klik hier even op (http://wepowder.nl/playgrounds/valfrejus/routes) en kijk of je alle routes nog herkent. Vooral niet vergeten op de Google Earth knop te klikken ;)

powfinder.com
Gevorderd
MarcoAuteur4 maart 2013 · 10:15

Wow! Dit is gewoon een dikke teaser voor die routes… Even snel gekeken en ziet er mooi uit! :-)

Geen herontdekking maar een ontdekking: Omgeving tussen Annecy en Chamonix. Daar kan je bij een weststau goed spelen! Seythenex en La Giettaz! Secrets, niet duur, goede sneeuw, rustig… Nooit zo enthousiast geweest over Frankrijk, maar dat is nu wel duidelijk aan het veranderen!

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2013 · 10:30

@@marco LOL… als je de tijd hebt, ga er eens goed voor zitten. Dit is nog beta-beta, maar je krijgt een idee. Alle feedback is welkom. De volgende gebieden zijn ook al te bekijken; Tschiertschen, Bonneval sur Arc, Splugen, Kleinwalsertal, La Norma.

En Frankrijk… Ik snap wat je bedoelt. Ben je al eens in de Franse zuidalpen geweest?

powfinder.com
Gevorderd
sanderandersAuteur4 maart 2013 · 11:03

@@meteomorris Echt een hele mooie feature met veel potentie, ga ik vanavond uitgebreid checken!

Eerste gedachte is: “Hé! Niet verklappen!”

De juiste gedachte is natuurlijk: Share the stoke en help de kleine resorts de winters door door te delen wat de pareltjes zijn…goed bezig!

poefpafpow
Gevorderd
micheldommelAuteur4 maart 2013 · 11:34

Helemaal goed deze nieuwe feature! Beetje het principe van freeridemap.Hopelijk wordt er op een juiste manier mee om gegaan door (beginnende) freeriders.

Dit seizoen Portes du Soleil ontdekt. En dan met name de kleine gebiedjes aan de zwitserse kant. bv Morgins.
Na een dikke dump stonden we te twijfelen of we hier omhoog zouden gaan. (of nog 1 dorp verder rijden?) De vriendelijke meneer aan de kassa zag ons twijfelen, mede omdat er slechts 1 lift open was en zei; anders loop maar door en probeer het even 1 keer. Nou dat hebben we geweten, na die ene run, de hele dag met zn 2-en door het bos gescheurd. Dit soort mooie dingen maken een trip bijzonder!

Nassfeld was trouwens ook een mooie ontdekking voor ons. Helemaal niemand gaat daar van de piste af! Heerlijk een hele dag alleen onze eigen sporen tegengekomen. Magisch!

Gevorderd
SteefAuteur4 maart 2013 · 11:36

Thanks mannen! Vette aanvulling dit! Hier ga ik heel wat tijd mee zoet zijn ben ik bang…:)

Ook hier een mooie ontdekking dit jaar. Stond al een tijdje op mn lijstje maar nu eindelijk eens kunnen bezoeken: Andelsbuch. Klein maar oh zo fijn tijdens een dump!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
koen_djfistelAuteur4 maart 2013 · 11:40

Couloir des Militaires ; dat was zowat m’n eerste deftige, échte freeride-ervaring ; seizoensopening ; als ne gek voor 2 dagen naar ginderver ; maar wat een ervaring … Eerste lijnen van dat seizoen door dat couloir getrokken. Er moet daar nog ergens ne foto van zijn …

sbs roelz
Gevorderd
ArjenproadminAuteur4 maart 2013 · 11:44

@@Steef en @@micheldommel Goed om te horen! Die nieuwe ontdekkingen doen we het voor. Andelsbuch, Nassfeld…allemaal gebieden die niet zo snel voor de hand liggen. Ik zou zeggen: blijf de vinkjes ‘secret’ en ‘familie’ gebruiken bij de bestemmingen. :)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
MarcoAuteur4 maart 2013 · 11:53

@@meteomorris Zuidalpen nog niet geweest. Als de sneeuwgrens dit weekend goed is, daar misschien heen voor drie dagen, donderdag weg, zondagnacht terug (Grootste Twijfel: Afstand en is dit de moeite waard)

Ondertussen ga ik vanavond eens ontdekken welke routes er al in staan!

Gevorderd
pulverdudeAuteur4 maart 2013 · 12:04

Komend weekend hoop ik e.e.a. te gaan ontdekken in de Zuidwest alpen, als de weerkaarten ons nog die kans op wijzen (we wachten vol spanning op de volgende update ;-)

Ziet erg goed uit die Lines 2.0! (het is alleen “steil” ipv “stijl” ;-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Beginner
dorfkeAuteur4 maart 2013 · 13:56

Morris heb jij een aanbeveling voor gidsen daar in het gebied. Wij gaan daar eerste week april naartoe en zijn ng op zoek naar een gids.

Expert
ieismAuteur4 maart 2013 · 13:59

Hee, allemaal kleurtjes! Leuk, nieuwe dingetjes om mee te spelen… )

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
atlasemielAuteur4 maart 2013 · 14:22

@ Morris,

Kan er niet in die Map nog een laagje bij met de te verwachtte dumps met diktes en stabiliteit…:-)

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2013 · 15:08

@@dorfke\

Wil je meer zien in de Maurienne vallei, dan is www.mauriennehorspiste.com een hele goede tip. Dan ontdek je alle geheimen van de Maurienne.

@@atlasemiel, lol. Hoewel… Er komt meer aan.

powfinder.com
Gevorderd
OsiruSAuteur4 maart 2013 · 16:24

Leuk om te zien, maar toen ik er was zag ik het allemaal nog niet zo!
Mijn allereerste wintersport ever was in Valfrejus, en toen was ik al blij als ik op de ski’s bleef staan bij het afdalen van de pistes ;)
Toen snel op uitgekeken door de weinige pistes, nooit bij stilgestaan dat ik ooit freerider zou worden en mijzelf flink zou kunnen verlekkeren op de mogelijkheden die er allemaal zijn :)

Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
Gevorderd
sanderandersAuteur4 maart 2013 · 19:05

@@meteomorris Wordt het Couloir des Millitaires ook wel het Couloir d’Arrondaz genoemd?

poefpafpow
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2013 · 19:38

@@sanderanders Yep. De oude naam is Couloir des Millitaires, maar tegenwoordig is Couloir d’Arrondaz gangbaarder.

powfinder.com
Gevorderd
sanderandersAuteur4 maart 2013 · 19:43

@ meteomorris Dat klopt de puzzel weer. Wanneer gaan we? Wanneer gaat het sneeuwen? ;-)

poefpafpow
Toerist
famvermeentAuteur4 maart 2013 · 21:07

now we’re talking!
een nuance tussen klimmen en afdalen
(in valfrejus mooie offpistes gedaan zonder een meter te hoeven hiken)

feel like doin' it
Beginner
DennnnisAuteur5 maart 2013 · 19:31

Hi Morris!
prachtig dit, komt er ook nog een functie om lijnen af te vinken in je profiel ;)
PS ik ben je een biertje, of eigenlijk wat biertjes verschuldigd! wat een top weekend in Sestriere! Edit volgt nog, maar eerst weer ff bijwerken.

sneeuw!!!!
Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2013 · 21:13

@Dennnnis, je wens staat genoteerd. En dat biertje houd ik je aan. ;)

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!