Woensdag start PoederAlert#23

Woensdag start PoederAlert#23
Foto: Pulverdude

Een zeer actief lagedrukgebied trekt dinsdag via de Pyreneeën richting de Golf van Genua om daar 48 uur lang een geweldige zuidstau op gang te brengen. En dat is dinsdag al goed merkbaar. Voor de noordalpen van Zwitserland en Oostenrijk geldt een waarschuwing voor stormachtige winden als gevolg van de opstekende zuidföhn.

Genua-laag in ontwikkeling
Genua-laag in ontwikkeling

Gevolg is dat de temperatuur in de noordalpen nog verder stijgt, waardoor het nulgradenniveau rond de 2400 meter komt te liggen. Vooral in de typische ::föhndalen:: leidt tot het versnelt smelten van de sneeuw. Een föhn als deze is een echte sneeuwvreter en in de dalen komt het gras dan ook weer tevoorschijn.

Sneeuw in het zuiden

Paradoxaal genoeg is de tegenhanger van een zuidföhn in de noordalpen, de zogenaamde zuidstau in de zuidalpen. Zuidstau zie je in alle gebergten maar kan in de Alpen bijzonder krachtig zijn. Dit komt enerzijds vanwege de vorm van het massief en anderzijds vanwege de nabijheid van veel vocht. De alpenhoofdkam staat namelijk haaks op alle fronten vanuit het zuiden. Omdat het gebergte hier in enkele kilometers een goede 2500 meter stijgt komt het hier tot een enorme stuwing en dus tot neerslag.

Extra invloed van de zee

Dit wordt nog eens versterkt door de nabijheid van de Middellandse Zee. Het water is hier relatief warm, waardoor koude bovenlucht extra vocht meeneemt en daarmee de intensiteit van de neerslag verder versterkt. Sta dan ook niet gek te kijken als hier binnen 24 tot 48 uur één tot anderhalve meter verse sneeuw naar beneden dondert.

Links van de bergkam de stau, rechts de föhn
Links van de bergkam de stau, rechts de föhn

Sneeuwgrens bij aanvang zakkend richting de 1000 meter

Dinsdagavond en woensdagochtend ligt de sneeuwgrens rond de 1000 meter aan de voet van de Pelvoux en in de Italiaanse Piemonte. In de loop van de woensdag en donderdag stijgt de sneeuwgrens dan richting de 1400-1600 meter, terwijl het nulgradenniveau dan rond de 1800-2000 meter ligt. Boven de 2000 meter verwacht ik tussen dinsdagavond en donderdagavond 50-70 cm vers. Tussen de 1300 en 1900 meter valt dan steeds vaker natte sneeuw.

Een echte zuidstau

Poederadvies

Woensdag: treeruns in Franse Zuidalpen en de Italiaanse Piemonte, sneeuw wordt zwaarder in de loop van de dag

Donderdag: complete zuidelijke Alpen hebben sneeuw gehad. Meeste sneeuw (50-90 cm vers) is te vinden in de westelijke en zuidelijke Piemonte, hier klaart het in de ochtend al op en wordt het bluebird + poeder. In de zuidalpen centraal en zuidalpen oost sneeuwt het dan nog lekker door. Reken daar vrijdag 20-50 cm vers.

Vrijdag: wisselend weerbeeld met nu en dan zon, maar ook een enkel sneeuwvlokje en regendruppeltje in de west- en zuidalpen. Met een sneeuwgrens rond de 1700-2000 meter is het dan een matige dag. In de noordalpen ook niet veel soeps omdat de Föhn daar dan flink heeft huisgehouden.

Zaterdag en zondag weststau

Tussen zaterdag en zondag passeert een nieuw front. Op zaterdag eerst sneeuw in het zuidwesten, maar met het ruimen van de wind in de nacht van zaterdag op zondag ook sneeuw in de Franse noordalpen en later de rest van de noordalpen. De sneeuwgrens ligt met 1500-1700 meter aanvankelijk aan de hoge kant, maar daalt in de loop van de dag/nacht richting de 1200 meter. De zondagochtend kan daardoor mooi worden in de Franse Alpen. Het front is dan gepasseerd en met zon ligt er boven de 1800 meter een mooi laagje vers.

Week 10-17 maart winters?

Eerder schreef ik, ‘Na 10 maart keert de kou weer terug en stijgen de kansen op substantiële sneeuwval in de noordalpen.’ En deze trend zet door. Na 11 maart doet de temperatuur een flinke stap terug en wel een goede 15 graden, waarbij we zeker sneeuw gaan zien in de noordstau van de Alpen. Exacte details later deze week, maar de winter komt volop terug.

Heb je vragen, (bestemming, verwachting korte en lange termijn) schroom niet om ze te stellen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AndriesAuteur5 maart 2013 · 11:58

Tips voor de Pyreneën komend weekend Morris?

Toerist
AnoniemAuteur5 maart 2013 · 11:59

Ik zit vanaf zaterdag in Trois Vallees. Hoe zijn de voorspellingen voor volgende week daar?

Beginner
KendoAuteur5 maart 2013 · 12:00

@Morris … nice, dat je de foto die ik van Pulverdude heb genomen in dit topic plaats, Hoop dat dit net zo’s PA# gaat worden als die van de foto ;-)

graag je tips en advies…we kunnen vrijdagmorgen onderaan de lift staan…waar zou jij staan?
Vrijdag\

  • Limone Piemonte? lijkt me geen succes meer…te warm ondertussen\
  • Prali? pakt dit meer sneeuw dan Pragelato/Sestriere?
    Zaterdag/Zondag\
  • Blijven hangen in Sestriere/Sauze d’Oulx?
    Maandag/Dinsdag\
  • Les 2 Alpes pakt volgens Bergfex aardig sneeuw. Is dit de beste regio voor maandag/ dinsdag of toch noordelijker?

hoop dat je wat goede tips hebt…en wij moeten nog maar even kijken of we toch niet een dagje eerder onder aan de lift kunnen staan ;-)

Kendo

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Toerist
PaulBAuteur5 maart 2013 · 12:01

Thanks Morris, kan dus met een beetje geluk volgende week nog wat vers verwachten in Serfaus (lekker met de family)… Fingers crossed…!!!

Gevorderd
vlokfeestAuteur5 maart 2013 · 12:03

Kijk! Gaat er toch wat bij komen in de Dolemiten! Vrijdag ondanks de “matige dag” toch voldoende om een gids te huren voor Arabba / Marmolade?

Toerist
AnoniemAuteur5 maart 2013 · 12:06

Beste Morris,

Wij vertrekken donderdagnacht uit Belgie om tot en met maandag te gaan boarden.
Wat zou je dan aanraden? Momenteel zat ik met Ovronnaz in mijn hoofd, is dat een goede keuze? Een alternatief dat we voor ogen hadden is Montgenèvre.
Tips zijn welkom om er een mooi weekend van te maken.

Alvast bedankt, en een dikke merci voor alles wat wepowder doet.
Groeten
Jan

Beginner
KathelijnAuteur5 maart 2013 · 12:22

Hi Morris,
Wat verwacht je voor Chamonix op de lange termijn? (ga een weekje van 16 tot 23 maart.)
Thanks!

Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2013 · 12:47

@@andries81 Pyreneën komend weekend erg warm, maar met een zuidelijke stroming beste kansen in Baqueira Beret of Andorra. Sneeuwgrens rond de 1800 meter.

@@pvwilgen… zaterdag sneeuw en dalende sneeuwgrens. Zondag(ochtend) lijkt mooi te gaan worden. Verse sneeuw en de zon die er door komt.

@@Kendo, onder voorbehoud
Vrijdagmorgen: serre chevalier/puy st. vincent
Zaterdag: idem
Zondag: Alpe d’Huez misschien, of toch in Serre blijven

Situatie maandag-woensdag is nog verre van stabiel om goed te voorspellen. Het wordt kouder en er volgt sneeuw, maar de aanvoerrichting voor west- en zuidalpen is nog moeilijk te bepalen.

@@josvboxtel, leg aan de gids uit wat je wilt doen. Dan kun je nog altijd besluiten om te cancelen. Voorlopig meer kans op zon dan op neerslag voor vrijdag bij jou.

@@Jeanroux, zie datgene wat ik aan Kendo schrijf. Montgenevre is net als Serre prima optie voor dat weekend.

@@Kathelijn, Chamonix krijgt zondag wat sneeuw uit een koufront. Daarna kouder. Lange termijn zegt kouder en sneeuw, maar exacte details nog te onduidelijk.

powfinder.com
Toerist
KarstAuteur5 maart 2013 · 12:58

Zondag-maandag noordalpen west / chablais(PDS / marécottes / ).

volgende week davos-klosters.

wordt het “bingo”?!

Smile! Your ridin' pow!!!
Beginner
MiggelAuteur5 maart 2013 · 13:02

Hey Morris, bedankt voor de update.
Vrijdag nacht willen we voor een week richting de Alpen. We hoeven niet elke dag vers te rijden en willen het liefst wel in een gebied blijven (pendelen tussen gebiedjes is prima, maar geen roadtrip).

Eerste weekend heb ik al rekening gehouden op zon en piste knallen, maar waar zou je ons heen sturen om ons na het weekend de meeste kans op het mee pakken van een dump te geven?

What goes around comes around
Gevorderd
MarcoAuteur5 maart 2013 · 13:14

Lastig, lastig. Is dit poederalert de moeite om donderdagavond te vertrekken en voor drie dagen naar het zuiden af te reizen? Zondag weer terug.
Of kan ik beter een weekend later gaan in de hoop dat er dan een goede dump komt (hopelijk dichter bij huis).

Kortom: is dit weekend de moeite? Of beter volgend weekend? (kan helaas maar 1 keer een dag vrij nemen, kan eventueel volgend weekend wel alleen zaterdag en zondag gaan)

Beginner
jasper1976Auteur5 maart 2013 · 13:14

Hoi Morris!!!

Zaterdag 9 t/m 12 lawine cursus I in Davos/Kloster… gaan we daar de föhn krijgen en later de sneeuw er weer in? Wat is jouw beeld?

thanks! Jasper

Toerist
baselhorstAuteur5 maart 2013 · 13:19

Hey Morris, Ik wil graag met een groep uitwijken vanuit St. Anton voor woensdag, donderdag en vrijdag. Wat denk je van Alagna?

Groetjes,

Bas Elhorst

Expert
meteomorrisAuteur5 maart 2013 · 13:36

@@Miggel, de modellen zijn het nog niet eens na dinsdag. GFS zegt sneeuw in het zuiden (veel), ECMWF zegt sneeuw voor noordwesten vanaf dinsdag. Ik zou wachten tot donderdag met finaal besluit.

@@Marco, als je voor Serre Che en omgeving kiest, dan waarschijnlijk de moeite waard. Anders skippen. Ik zou wachten tot donderdag met finaal besluit.

@@jasper1976 Onder voorbehoud, echte fohn is zaterdag al voorbij. Wisselvallig met wat sneeuwvlokken en zon. Nog aan de warme kant. Echte koude lucht pas vanaf maandag/dinsdag. Dan ook sneeuw uit het noorden.

@@obibas2 Alagna is prima. Wel veel hellingen met ‘zuid’ er in. Zon is al sterk. Is de westelijke piemonte te ver rijden?

powfinder.com
Beginner
MiggelAuteur5 maart 2013 · 13:46

@meteo morris, spannend nog dus. Wachten op donderdag it is! Ik hoop dat ik de rest van de groep in toom kan houden.

What goes around comes around
Toerist
baselhorstAuteur5 maart 2013 · 13:47

@morris, ik ben het nog aan het checken of ze zover willen rijden, ik laat het je nog even weten

Beginner
KendoAuteur5 maart 2013 · 16:27

@@meteomorris dank voor je advies…nog wel een vraagje ;-)

wat maakt dat je meer stuurt op westkant van de montgenevre (Serre Che) en niet de oostkant (Sestriere) of valt dat allemaal redelijk het zelfde uit?

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
pulverdudeAuteur5 maart 2013 · 16:29

@@meteomorris, mooie foto in je bericht :-), sweet memories!

N.a.v. je reactie @@Kendo: waarom denk je voor vrijdag/zaterdag eerder aan de Franse kant dan aan de Italiaanse kant (Sestriere e.o.)? Ik denk dat we vr/za/zo dan naar Puy SV en Serre gaan en zondagavond verkassen op basis van de nieuwe verwachting.

Let the riding do the talking and you've said enough
Beginner
KendoAuteur5 maart 2013 · 16:35

@@meteomorris …je begrijpt wel met wie ik wegga :-)
@@pulverdude … same thoughts ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
MarcoAuteur5 maart 2013 · 16:36

THanks voor de tips. Even afwachten dus!
Is nog vroeg zat… :-)

Toerist
AnoniemAuteur5 maart 2013 · 17:18

@ Meteomorris: aankomende donderdag-dinsdag zitten wij in Raggal Vorlarlberg, alleen maar papsneeuw en zon. Of kunnen we in die regio nog wat poeder verwachten/vinden?

Dank.

Gr,

Gijs

Expert
ollieAuteur5 maart 2013 · 17:20

@@Marco haha, precies, tijd zat… alleen leg ik nu een nieuwe ketting op mijn MTB of ga ik mijn skis waxen…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
philipcAuteur5 maart 2013 · 18:57

@Morris, wij zitten vanaf zaterdag in les quattre vallees, zag dat de voorspellingen vanaf begin volgende week sneeuw geven. Wat denk jij? En temperaturen?

Thanks! Philip

Gevorderd
powderdudeAuteur5 maart 2013 · 21:06

Volgende update donderdag?

Enjoy :-))
Toerist
MojanaAuteur5 maart 2013 · 21:57

@morris: ik vetrek komende zaterdag voor een weekje wintersport naar een nog te bepalen bestemming, alle opties nog dus. Kun je al tips geven? (Sneeuw maar ook zeker zon). Of toch wachten tot donderdag voor advies?

Gr Remco

Expert
meteomorrisAuteur6 maart 2013 · 11:50

@@Mojana, als je zaterdag voor lief neemt en zondag ook door kunt komen, dan zijn de noordalpen prima. Tot en met dinsdag verse sneeuw, daarna zon.

@@powderdude, een nieuwe update: http://wepowder.nl/weblog/4278/Poederalert%2323-is-AAN%2C-%2324-komt-er-aan-

@@pulverdude, Serre krijgt meeste sneeuw uit zuidwest tot west en Sestriere uit zuidoost tot oost. Stroming is vrijdag en zaterdag zuidwest.

@@philipc Zaterdag wat sneeuw in Les 3 vallees. Vanaf begin volgende week kouder. Ik zie voor volgende week nog weinig sneeuw op de weerkaarten voor Les 3 Vallees. De beste aanvoerrichting voor fronten is west tot noordwest (zie ook: http://wepowder.nl/playgrounds/trois-vallees/conditions en lees de paragraaf meteo essentials) en dat zit er voorlopig niet in.

@@Gijs vanaf zondag sneeuw. Zie ook: http://wepowder.nl/weblog/4278/Poederalert%2323-is-AAN%2C-%2324-komt-er-aan-

@@Marco, ofwel naar het zuidwesten (Serre en omgeving) of weekend skippen. Sneeuw in Voralberg komt pas zondag.

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur6 maart 2013 · 12:40

@ meteomorris : de stroming is dan wel zuidwest ; de poederstrss aan de Franse kant is ook wel driedubbel zo hoog dan aan de italiaanse kant … Hoe groot gaat het verschil zijn tussen bv Montgenièvre en Sestrière ?

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur6 maart 2013 · 13:28

@@koen_djfistel
Groot. Sestriere heeft komend weekend alleen wind en geen sneeuw.

powfinder.com
Gevorderd
MarcoAuteur6 maart 2013 · 22:02

Morris, we gaan naar het zuid westen. wat het weekend erop valt zie ik dan wel weer. Thanks

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!