Poederalert#23 is begonnen, #24 komt er aan.

Poederalert#23 is begonnen, #24 komt er aan.

Zo, poederalert#23 is begonnen. Voordat ik de eerste webcambeelden van vanochtend laat zien, eerst een waarschuwing. De afgelopen 72 uur zijn er 8 mensen omgekomen als gevolg van lawines en daarom wil ik je wijzen op 3 typen lawines die zich de komende 48 uur nog kunnen voordoen. Allereerst de natte sneeuwlawines. In delen van de noordalpen (waaronder de Franse noordalpen) is het warm. De kracht van de zon en de warmte zorgen ervoor dat het sneeuwdek zwaar wordt. Dit type lawine doet zich voornamelijk voor overdag op hellingen van oost via zuid naar west.

Het tweede type lawine is gister accuut gevaarlijk geworden. Sinds dinsdagochtend waait er een stevige fohnstorm in de Franse Alpen en de noordalpen waardoor verse triebschnee is ontstaan die zich op dit moment slecht verbind met het sneeuwdek eronder. Als gevolg hiervan zijn er gister 7 doden gevallen. De fohnstorm houdt in ieder geval tot woensdagnacht aan. Dit type lawine is voornamelijk te verwachten in de gebieden in en ten noord(west)en van de Alpenhoofdkam in de Franse Alpen, Zwitserland en Oostenrijk.

Fohnstorm in Oostenrijk
Fohnstorm in Oostenrijk
Fohnstorm in Zwitserland
Fohnstorm in Zwitserland

Het derde type lawine ontstaat in de loop van de woensdag. Het sneeuwt op dit moment (fors) in de zuidalpen. In de loop van vandaag en morgen zal de temperatuur daarbij stijgen. Hierdoor zal de vers gevallen sneeuw zich snel binden. Op die plekken waar deze sneeuw zich slecht bindt met het oude sneeuwdek is er een accuut gevaar op plaatlawines.

Informeer je de komende dagen goed en lees dagelijks je lokale lawinebericht via lawinedienst.nl.

Actueel, poeder in het zuiden

Zoals verwacht is het gaan sneeuwen in het zuiden. Onderstaand een overzicht van wat webcams. Wil je meer weten over de freeridepotentie van de getoonde gebieden, klik dan op de blauwe link onderaan de foto.

Limone Piemonte vanochtend vroeg. Daar al 50 cm vers!
Isola 2000, inmiddels daar ook al 25 cm vers.
Crissolo aan de voet van de Mont Viso 15-20 cm vers.
Prali, 15-20 cm vers
Sestriere (Via Lattea) 15 cm vers. Wind neemt af.

Sinds dinsdagmiddag sneeuwt het. Het is begonnen in het zuidwesten en breidt zich inmiddels uit naar de rest van de zuidalpen. In de loop van de woensdag en donderdag stijgt de sneeuwgrens dan richting de 1400-1600 meter, terwijl het nulgradenniveau dan rond de 1800-2000 meter ligt. Boven de 2000 meter verwacht ik tussen dinsdagavond en donderdagavond 50-70 cm vers in het zuiden van de Piemonte. De rest van de zuidalpen kan op 20-50 cm vers rekenen. Tussen de 1300 en 1900 meter valt dan steeds vaker natte sneeuw.

Poederadvies

  • Woensdag: treeruns in Franse Zuidalpen en de Italiaanse Piemonte, sneeuw wordt zwaarder in de loop van de dag

  • Donderdag: complete zuidelijke Alpen hebben sneeuw gehad. Meeste sneeuw (50-90 cm vers) is te vinden in de zuidelijke Piemonte, hier klaart het in de ochtend al op en wordt het bluebird + poeder. In de zuidalpen centraal en zuidalpen oost sneeuwt het dan nog lekker door. Reken daar vrijdag 20-50 cm vers.

  • Vrijdag: in de loop van de ochtend komt een front vanuit het zuidwesten opzetten. Ten zuiden van de Pelvoux kan het vrijdag intensief sneeuwen met een sneeuwgrens rond de 1200-1400 meter. Later verplaatst dit front zich naar het noorden en zorgt daar voor enkele druppels regen en wat sneeuwvlokken.

  • Zaterdag: wederom sneeuw ten zuiden van de Pelvoux.

Zaterdag en zondag van zuidweststau naar noordstau

Tussen zaterdag en zondag passeert een nieuw front. Op zaterdag eerst sneeuw in het zuidwesten, maar met het ruimen van de wind in de nacht van zaterdag op zondag ook sneeuw in de Franse noordalpen en in de nacht van zaterdag op zondag in de rest van de noordalpen. De sneeuwgrens ligt met 1500-1700 meter aanvankelijk aan de hoge kant, maar daalt in de loop van de dag/nacht richting de 1200 meter. De zondagochtend kan daardoor mooi worden in de Franse Alpen. Het front is dan gepasseerd en met zon ligt er boven de 1800 meter een mooi laagje vers.

Op zondag begint het dan stevig te sneeuwen in de noordalpen. In de noordstau dan sneeuw van zondag tot en met dinsdag. Hoewel de neerslagkaarten nog niet zo optimistisch kan de combinatie van veel vocht en binnenstromende diepvriestemperaturen vanuit het noorden voor een flinke verassing gaan zorgen. De combinatie van veel vocht voor en in de Alpen en binnenstromende koude lucht gaat waarschijnlijk gunstig uitpakken voor de sneeuw-water equivalent waardoor er wel eens heel wat meer sneeuw uit 1 mm geperst kan worden dan wanneer het warmer zou zijn.

Poederadvies maandag en verder, ofwel poederalert#24

Het lijkt er op dat je met een gerust hart kunt kiezen voor een bestemming in de noordalpen. De temperatuur gaat maar liefst 15 graden zakken, er is genoeg vocht en die combinatie lijkt voor veel sneeuw te gaan zorgen. Waarschijnlijk meer dan de neerslagkaarten nu vermoeden. Waar naartoe? De usual suspects… De gebieden rond de Arlberg, Nordbunden en de noordstau van Tirol en Salzburgerland.

Na het weekend ook sneeuw voor het zuiden

De exacte details daarvan morgen.

Samenvattend

  • woensdag-vrijdag: poeder in het zuiden

  • vrijdag-zondag: poeder in de Franse zuidalpen

  • zondag: poeder in de Franse Alpen

  • maandag-woensdag: poeder in de noordstau van de noordalpen

Iedereen komt kortom aan de beurt.

Vragen?

Heb je vragen, (bestemming, verwachting korte en lange termijn) schroom niet om ze te stellen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur6 März 2013 · 10:49

Morris,

Even een vraagje. We zijn van plan komend weekend richting zuid-duitsland (kleinwalsertal) / noord-oostenrijk (VorArlberg) te gaan. Nog tips voor locatie en condities voor deze gebieden komend weekend?

Wautr

Expert
meteomorrisAuteur6 März 2013 · 11:01

@@wautr
Ik hoop wel dat je er maandag en dinsdag ook blijft, want dan kouder en extra sneeuw.
Zaterdag wordt warm. Zondag kouder en sneeuw.

Tips inzake Kleinwalsertal.
Check vooraf alvast een scala aan off-piste routes op onze route/lines pagina van het Kleinwalsertal: http://wepowder.nl/playgrounds/oberstdorf-kleinwalsertal/routes\
Vergeet ook niet op de google earth knop te klikken voor een 3D beeld van de routes/lines.

Voor info over de gebieden. Check de beschrijving per gebied.
Ga naar de bestemminspagina en lezen maar.

Wil je tips. Voor een aantal gebieden worden al actief tips gedeeld.
Zoals Montafon: http://wepowder.nl/playgrounds/montafon/tips\
het Bregenzerwald: http://wepowder.nl/playgrounds/bregenzerwald/tips\
de Arlberg: http://wepowder.nl/playgrounds/sankt-anton/tips

Veel plezier…
en maak er een lang weekend van.

powfinder.com
Toerist
PaulBAuteur6 März 2013 · 11:41

Heeft iemand nog tips voor een dagje met gids in serfaus/fiss/ladis volgende week, als Morris het goed heeft (en dat heeft hij meestal) wordt t “aan”…!!!

Beginner
mhilbertsAuteur6 März 2013 · 13:13

Als je nu in “les Arcs zit”, waar zou je dan vanavond naar toe rijden? Bardoneccia?

Beginner
SkottyAuteur6 März 2013 · 13:39

@@wautr
Kleinwalsertal is top met een Nordstau. 2 leuke afdalingen zijn vanaf Walmendingerhorn naar Baad en vanaf dezelfde plek naar Ifen. Ik zou hiervoor de hulp inroepen van Uli Ernst. Dit is een perfecte lokale gids: +43 55175191
Veel plezier!

No guts, no glory
Expert
meteomorrisAuteur6 März 2013 · 13:49

@@wautr
De routes die @@Skotty bedoeld zijn de volgende:
Naar Ifen zijn er drie mogelijkheden…\

Naar Baad: http://wepowder.nl/playgrounds/oberstdorf-kleinwalsertal/routes/313\
Houd er bij de route naar Baad rekening mee dat dit een zuidhelling is. Het is al begin maart en de zon erg sterk! Check vooraf of er nog voldoende sneeuw ligt en houd er rekening mee dat in de loop van de dag de kans op natte sneeuw lawines toeneemt.

@@mhilberts
Bardo heeft nog niet zoveel opgepikt. Mogelijk dat dat vanmiddag nog wijzigt. Dan pikt Valfrejus waarschijnlijk op wat op en dat scheelt je een goede 50 euro tol voor de tunnel. Routes voor Valfrejus zijn ook al beschikbaar: http://wepowder.nl/playgrounds/valfrejus/routes

Ik zal vanavond een update doen over Bardo en co. als comment onder dit blog.

powfinder.com
Gevorderd
FolkertAuteur6 März 2013 · 14:26

Een Nederlandse gids opererend vanuit Innsbruck is Boris Textor: http://www.boristextor.nl/. Misschien dat hij ook wel in Serfaus gidst.

Is er hier iemand geïnteresseerd in een lang weekendje (za-di) freeriden?

Gevorderd
joosthAuteur6 März 2013 · 15:07

Hoi Morris,

Aankomend weekend zit ik in Kaprun. Twijfel of ik mijn poederskis moet meenemen vanwege het zomerweer in de noordalpen. Ik vertrek maandagochtend… (ik weet het…) Zit er een kans in dat het zondag al dumpt en ik mijn ski’s beter kan meenemen of verwacht je dat het pas maandag echt de moeite waard gaat worden en kan ik ze dus beter thuislaten?

Thanks

Dive in nose deep
Gevorderd
brtAuteur6 März 2013 · 18:26

Montgenevre/sestriere: sneeuwval valt wat tegen. 10 tot 20 cm sneeuw, maar gevallen met harde wind op een korst, dus niet echt de moeite en gezien de stijgende temps best tricky.

Hopelijk vliegt de heli morgen :)

Gevorderd
stienesproAuteur6 März 2013 · 19:56

Ik heb juist beslist om toch zaterdag richting Walsertal te trekken tot woensdag maximum.
Wel samen met men vriendin die meer beginnend is maar ik heb het al geregeld gekregen dat ik maandag dinsdag ‘vrij’ krijg :)
Als er nog iemand daar in de buurt zit en het ziet zitten om samen te knallen hoor ik het graag .
Heb een 3 eenheid en kan me wel behoorlijk behelpen offpiste .
Feel free to send me a pm !

Gevorderd
brtAuteur7 März 2013 · 07:27

Nu aan het dumpen in montgenevre. Minder wind. Ben benieuwd hoeveel we er bij krijgen :)

Gevorderd
MarcoAuteur7 März 2013 · 08:50

Ik ook! Het plan is om vanavond die kant op te rijden… :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!