65 doden door lawines

65 doden door lawines

Tot dusverre hebben lawines tenminste 65 dodelijke slachtoffers geëist in de Alpen. 14 in Zwitserland, 21 in Frankrijk, 16 in Oostenrijk en 14 in Italië. 20% hiervan kwamen afgelopen week in een lawine. De overgang van koud naar warmer weer eiste 14 levens en werd daarmee de meest dodelijke week van winter '12-'13.

19 februari maakten we al eerder een tussenbalans op en toen stond de teller bij nadere bestudering op 47 slachtoffers. Contact met de Italiaanse diensten en nadere bestudering van hun cijfers leverde nog eens 8 slachtoffers op. Sinds 19 februari hebben er kortom nog eens 18 dodelijke ongevallen plaatsgevonden, waarvan 11 de afgelopen week. Ter indicatie, jaarlijks vallen er gemiddeld 85 lawineslachtoffers in de Alpen, waarbij de aantallen in Italië het meest fluctueren. En hoewel het aantal mensen dat off-piste gaat groeit, blijft het aantal slachtoffers opvallend genoeg de laatste tien jaar zo goed als stabiel. Voorlopig lijkt de stabilisatie veroorzaakt te worden doordat men zich beter schoolt, beter voorbereid en beter in staat is om tijdig hulp te bieden.

Veel slachtoffers bij lawinegevaar twee

Opvallend in de cijfers is het aantal slachtoffers dat viel bij lawinegevaar 2 deze winter. Gemiddeld gezien vallen de meeste slachtoffers juist bij lawinegevaar 3, terwijl deze winter juist de meeste slachtoffers vielen bij lawinegevaar 2.

Actueel lawinegevaar

In grote delen van de Alpen is er op dit moment sprake van matig (2) tot aanzienlijk (3) lawinegevaar. In alle delen van de Alpen zijn spontane natte sneeuwlawines een probleem. Door de warmte is het sneeuwdek op veel plaatsen zeer nat en kan in de loop van de dag gaan schuiven. In het zuidwesten speelt nog het probleem van plaatsneeuw lawines als gevolg van de sneeuw (50-110 cm vers) die er sinds dinsdag viel. In de Franse noordalpen, Zwitserland en Oostenrijk is er nog het probleem van de ingewaaide sneeuw die lokaal nog voor een plaatlawine kan zorgen.

Met de inval van de kou vanaf dinsdag zal het lawinegevaar zich wijzigen. De kans op natte sneeuwlawines neemt af, terwijl in de gebieden waar verse sneeuw gaat vallen de kans op droge sneeuwlawines zal toenemen.

Check dagelijks je lokale lawinebericht via lawinedienst.nl en pas er je plannen op aan. Heb je geen kennis van lawines en off-piste huur dan een gediplomeerde berggids!

meteomorris

Reacties

Beginner
KendoAuteur11 maart 2013 · 17:14

@@meteomorris; hoe ligt de vehouding freeriders/tourskiers ? Of is dit niet bekend? Viel me op dat het de laatste tijd vaak mis ging met tourskiers!

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
ConstantAuteur11 maart 2013 · 19:07

Is er ook iets bekend over lawine-ongelukken met ski-leraren en/of leerlingen?

Ik heb de indruk dat er relatief veel ongelukken zijn in de regio Val d’Isere/Tignes, inclusief ongelukken met ski-leraren. Klopt mijn indruk of is het toeval dat ik een paar noodlottige berichten heb gezien gedurende de afgelopen jaren?

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Beginner
PKAuteur11 maart 2013 · 19:42

Het valt mij op dat ik bij de SLF dit jaar vaak in de beschrijving bij stufe 2 de kenmerken van stufe 3 lees.

Blijf verder ten alle tijden de situatie in het terrein zelf beoordelen. We hebben afgelopen week (met gids) meegemaakt dat er een tagesverlauf gegeven werd en dat die er niet of nauwelijks was en andersom!
De grens is vaak flinterdun. Van een perfecte Noordhelling de hoek om naar een Oost-Noord/Oost helling waar we met 4 man één voor één (zonder verder gevaar) de complete toplaag van de (kleine) helling achter ons aan krijgen…

Let it snow, let it snow, let it snow
Expert
meteomorrisAuteur11 maart 2013 · 20:33

@@Constant
In Frankrijk zijn deze winter 39 lawines geregistreerd waar 71 mensen in meegesleurd zijn. Hiervan zijn er 21 overleden. Van de 39 lawines waren er 3 in Tignes en 1 in Val d’Isere. Bij deze 4 gevallen waren 10 mensen betrokken. 7 mensen hiervan zijn overleden. Al deze mensen waren off-piste onderweg (freeriders dus). Van de 21 mensen die overleden zijn, viel dus 30% van de slachtoffers in Espace Killy (Tignes en Val d’Isere).

Van alle freeriders die overleden (in totaal 12), viel 58% van de slachtoffers in Espace Killy (Tignes en Val d’Isere). In ieder geval bij 2 ongevallen waren skileraren betrokken. Opvallend genoeg droegen 4 van de 7 slachtoffers geen lawinepieper.

@@Kendo
Frankrijk: 21 slachtoffers, waarvan 11 freeriders, 2 tourskiers, 7 alpinisten en 1 overige
Zwitserland: 15 slachtoffers, waarvan 6 freeriders, 7 tourskiers en 1 alpinist
Italie: 14 slachtoffers, waarvan 4 freeriders, 9 tourskiers en 1 alpinist
Oostenrijk: 16 slachtoffers, waarvan 4 freeriders, 11 tourskiers en 1 alpinist

Waarmee we komen op:
25 freeriders, 29 tourskiers, 10 alpinisten en 1 overige

powfinder.com
Gevorderd
ConstantAuteur11 maart 2013 · 22:57

@meteo morris: Oei, dat zijn nog eens cijfers.

Mijn persoonlijke waarneming in 2011 is dat een leraar met ski-klas in Val d’Isere onder het oog van de reddingsdienst onder het afzettings-net (met meter-hoge letters met “avalance risk”) doorgaat en alle waarschuwingsborden negeert. En dan hebben we het over een ski-klas met niet eens het niveau “Toerist”. Achteraf hoorde ik dat het de plek was waar 6 weken daarvoor een ski-klas met leraar was verongelukt.

En blijkbaar stond de reddingsdienst daar niet toevallig met veel honden, maar stonden zij stand-by voor het volgende ongeluk?

Toevallig was er die week de jaarlijkse herdenkings-ski-race voor omgekomen ski-leraren uit Val d’Isere. En dat zouden er best veel zijn sinds het begin, maar ik kreeg geen aantallen te horen. Voorzichtig gevraagd bij de leraar naar het veiligheidsbeleid en het aantal omgekomen leraren, er werd iets gezegd over persoonlijke risico nemen door de skileraren ten behoeve van het vakantieplezier van de toeristen.

Dus vandaar mijn zeer negatieve vooroordelen over de veiligheidscultuur in Espace Killy. En helaas lijken de cijfers nog erger te zijn dan ik vermoedde.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!