De winter komt er (even) aan.

De winter komt er (even) aan.

Vandaag was ik onderweg tijdens de City Pier City Loop in Den Haag en waar het vorig jaar schitterend weer was, dwarrelde er vandaag zo af en toe een vlokje naar beneden. In 24 uur is het flink kouder geworden in Nederland, hoewel het binnendringen van de kou zeer traag verloopt. De kou is inmiddels tot halverwege Duitsland gezakt.

Koude lucht zakt langzaam naar het zuiden
Koude lucht zakt langzaam naar het zuiden

In de Alpen daarentegen is het warm. Het nulgradenniveau ligt overal rond de 2000 meter en in het zuidoosten van de Alpen (Karinthie, Ost-Tirol, zuiden Salzburgerland en Steiermark en de Dolomieten) sneeuwt het tussen de 1500 en 1800 meter. Maar omdat de lucht warm is, is het daar niet top.

Een complex stelsel aan meer en minder krachtige lagedrukgebieden ten westen en boven de Alpen houdt de kou op afstand en laat deze maar langzaam door. Het is het meest krachtige lagedrukgebied dat nu Frankrijk binnentrekt dat de doorbraak gaat forceren. Veel trager dan aanvankelijk verwacht. Het moet dan ook gezegd worden dat de drukverdeling die we nu zien hoogst zeldzaam is en zeer latig exact te voorspellen. Het is zo tegendraads dat niet alleen de modellen, maar ook menig voorspeller er geen raad mee weet. Onderstaand het laag dat Frankrijk binnen trekt en dat verbonden is met de lagedrukgebieden (L op de kaart) boven de Alpen.Bizarre drukverdeling

Op de grens van koude en warme lucht sneeuwt het daarentegen en in Wintersport Arena Sauerland wordt het alweer wit op de webcams. De komende dagen wordt daar een goede 15-30 cm verwacht. Wist je dat je daar ook kunt freeriden? Er zijn daar een paar freeride routes die we voor aanvang van winter '13-'14 met jullie gaan delen. Een eerste impressie van de nieuwe opzet van de freeride routes vind je overigens hier en jullie feedback is van harte welkom.

Korte termijn

Het is overigens niet zo dat de warme lucht zich zomaar gewonnen geeft in de Alpen. Om de koude lucht richting de Alpen te kunnen zuigen zal het laag via Frankrijk naar de Golf van Genua moeten trekken om ten westen dan de koude lucht definitief de Alpen binnen te laten dringen. Dat gebeurt pas op dinsdag. Zo traag gaat dat dus.

Dinsdag sneeuw in Frankijk vanuit het westen
Dinsdag sneeuw in Frankijk vanuit het westen

Met een zuidwestelijke stroming sneeuw het in eerste instantie in de zuidweststau van de Franse zuidalpen, de Engadin, Tiscino en de gebieden rond de Weisskogel. Op dat moment nog Fohn in het noorden van Zwitserland en Oostenrijk. In de loop van de dag weet dan eindelijk de koude lucht de noordkant van de Alpen te bereiken. Omdat de wind dan niet meer oostelijk is, maar noordoostelijk begint het dan eindelijk te sneeuwen. Omdat het laag dan richting de Po-vlakte trekt begint het ook daar te sneeuwen. Tussen dinsdag en donderdag kortom sneeuw in de Alpen. Maar de modellen zijn het niet eens waar precies dit tot de meeste neerslag gaat leiden. Persoonlijk denk ik dat je goed af bent in de gebieden van Zwitserland en Oostenrijk die sneeuw oppikken uit noordoost, maar ook de vooralpen van de Isere, Savoie en Haute Savoie gaan sneeuw oppikken. En dan is het ook nogs eens zo goed als onvermijdelijk dat de Dolomieten sneeuw oppikken. Maar let op, een kleine verschuiving in de modellen kan in deze setting grote gevolgen hebben.

Intermezzo

Vanaf dinsdagavond valt de temperatuur als een baksteen naar beneden. Reken op een termperatuurverval van 15 graden in 24-36 uur. Het gaat sneeuwen, maar omdat de exacte koers van het Franse laag nog niet in de sterren is geschreven is het te voorbarig om een poederalert voor een bepaalde regio uit te zenden. Dat zal dan maandagavond pas gebeuren. Tussen dinsdag en donderdag in ieder geval sneeuw in een groot deel van de Alpen. Vanwege de vorm van het laag en de koers verwacht ik de meeste sneeuw vooralsnog in: de gebieden van Zwitserland en Oostenrijk die sneeuw oppikken uit noordoost, de vooralpen van de Isere, Savoie en Haute Savoie en Dolomieten in het zuiden.

Lange termijn

Wonderlijk genoeg zijn de modellen het over de periode daarna een stuk meer eens. Vanaf donderdag 2 dagen noordstau tussen Flumserberg en Hochkar. Bij diepvriestemperaturen kan hier een bak sneeuw vallen. Daarna gaat de temperatuur weer rap omhoog. Onderstaande ensemble van de noordalpen laat dit goed zien.

Tijdelijk koud in de Alpen
Tijdelijk koud in de Alpen

Kortom

Dinsdag-donderdag sneeuw in de gehele Alpen, zwaartepunten nog niet exact bekend

Donderdag-vrijdag: noordstau

Vanaf het weekend weer iets warmer, maar koud genoeg om de sneeuw vers te houden

Morgen meer!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
WhistlerAuteur10 maart 2013 · 18:14

Bedankt voor de update Morris; we staan in de startblokken om aankomende do, vr en za ergens te gaan rijden…voorlopig Obertauern op de korrel. Uiteraard staan we open voor iedere ander suggestie indien jij betere opties voorbij ziet komen aankomende week.
Bvd, Frank :-)

Gevorderd
powderdudeAuteur10 maart 2013 · 18:32

Tnx! Morris maar dus erg moeilijk om voor 3 dgn trip dinsdag,woensdag en donderdag te bepalen waar te gaan en of is het uberhaupt wel de moeite? Hopenlijk morgen meer duidelijkheid ! Evt vliegtuig ! Misschien is Innsbruck een goede uitvalsbasis ??

Enjoy :-))
Expert
BSSKI.chAuteur10 maart 2013 · 19:31

Hallo Wepowderaars! Ik verhuur mijn woning in Kaprun, just for wepowderaars voor € 20,- p.p.p.n. (min.2 nachten, 3-4 personen) Direct aan de voet van de Gletscher Kitzsteinhorn en om de hoek van het Weissee Gletscher gebied. Voor mooie voorjaarstochten kan ik jullie tevens met Top gidsen in verbinding brengen. Mocht er interesse zijn laat het me maar horen!

Gevorderd
EasyAuteur11 maart 2013 · 20:57

@ Morris: kan je al een update geven.

Ik heb van mijn werk al toestemming voor PA24. Alleen alle poederbuddies laten het afweten. :(

Ik hou me dus aanbevolen (L2, ski graag serieuze lijnen, serieus hard ;) )

Built for Speed
Gevorderd
dawiAuteur11 maart 2013 · 22:10

He easy, zit met JeWeDe plannen te maken. Mogelijk kun je aanhaken?
Laat maar horen wat je mogelijkheden zijn. Gr dawi

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!