Poederalert#24, de noordstau

Poederalert#24, de noordstau
De snorkel mag weer op.
De snorkel mag weer op.

Tjonge jonge, wat gaat het langzaam. Heel langzaam zakt de kou naar het zuiden en dinsdag wordt de laatste warme dag in de Alpen en dan…… noordstau. Op 8-10 uur rijden van Nederland is het donderdag, vrijdag en zaterdag AAN. PoederAlert #24 is de grootste cliffhanger ooit geworden. Van noordweststau naar zuidstau en weer terug naar een noordstau, maar hij komt er aan.

Dinsdag is het nog warm in de Alpen
Dinsdag is het nog warm in de Alpen

Dinsdag beginnen we de dag met neerslag in de westalpen en zuidalpen. Het zijn voornamelijk geïsoleerde buien en nog geen echt front. De sneeuwgrens schommelt zo rond de 1300 meter en in de stau van de Engadin en de Oostelijke Dolomieten kan het al aardig sneeuwen. Een opmaat naar de kou die komen gaat. Het laag dat via Frankrijk richting de Middellandse zee trekt blijft niet al te lang boven de Golf van Genua hangen, maar trekt rap door richting het oosten. Hiermee wordt de deur uiteindelijk opengezet voor de kou uit het noorden en is het aftellen.

Koude lucht stroomt binnen
Koude lucht stroomt binnen

Nog even ter verificatie de föhn-chart erbij gepakt. En ja hoor. PoederAlert #24 is een feit. De Noordstau knalt er in. Van woensdag tot en met vrijdag noordstau. Start your engines, wax up. Het gaat sneeuwen tot diep in de dalen. Wie weet een van de laatste keren deze winter.

Ja hoor. De Noordstau knalt er in
Ja hoor. De Noordstau knalt er in

Goed, de langzaam naar het zuiden trekkende vochtige massa heeft in Wintersport Arena Sauerland al voor vers gezorgd. Check de webcams maar. Op 4 uur rijden is er sneeuw te vinden. Maar als ik moet kiezen tussen het meest geliefde wintersportoord van Nederland op 4 uur rijden of echte poeder op echte bergen op 8-10 uur rijden, dan weet ik het wel… Geef mij maar Sauerland. Ja, je zult het niet geloven, maar Haas en ik worden ook wel eens de Kappe boys genoemd en wij weten daar ook nog wat freeride lijnen te vinden die we aan de start van winter '13-'14 met jullie gaan delen. De eerste beta van de routes (de nieuwe Lines voor de oudgedienden) is hier te vinden.

Serieus? Dat van die freeride routes in Sauerland wel, voor de rest rijd ik graag rap door naar het zuiden.

PoederAlert #24

Vanaf donderdag is het AAN. Het wordt erg koud tussen woensdag en zaterdag. Daarnaast sneeuwt het flink tussen woensdag en vrijdagmiddag. Vooral in de noordstau van Oostenrijk en Zwitserland en de noordstau van de Franse Noordalpen gaat het flink sneeuwen. Omdat het eerst even goed moet sneeuwen hoef je niet eerder dan donderdag in de Alpen te zijn. Daarna is het van donderdag tot en met zaterdag aan in bovengenoemde gebieden. Dus doe rustig aan. wax up, organiseer je spullen, streep nog wat slush en maak je op voor kou en poeder. In het bericht van dinsdagavond/woensdagochtend verdere details waarheen te rijden. Maar denk alvast aan de Arlberg regio, Berner Oberland, waaronder Engelberg, de Noordstau van Tirol en het Salzburgerland (waaronder Fieberbrunn, maar natuurlijk ook Zauchensee en de OT) en de gebieden in de Chablais en de noordstau van de Savoie en Haute Savoie.

Ondertussen zou ik bijna vergeten dat het ook dumpt in de Dolomieten. In de oostelijke Dolomieten komt tussen woensdag en donderdag ook een heel mooi pak poeder naar beneden. Nu maar hopen dat die noordelijke wind zich daar een beetje koest houdt.

Poederalerts voor:

Zuidalpen oost: woensdag-vrijdag

Noordalpen oost: donderdag-zaterdag

Noordalpen centraal: donderdag-zaterdag

Noordalpen west: donderdag-vrijdag

De vooralpen van de Westalpen Noord: donderdag en vrijdag

De vooralpen van de Westalpen centraal: donderdag en vrijdag

Zaterdagmiddag steekt dan weer de zuidföhn op. Op nadering van een laag vanuit het westen draait de wind naar zuidwest en in de nacht van zaterdag op zondag begint het te sneeuwen in de Franse zuidalpen. De echte kou wordt daarmee weer weggeblazen. O zondag steekt er een zuidföhn op in de noordalpen en wordt het gevoelig warmer. Wat er daarna gebeurt?

Tot zover

Woensdagochtend meer weer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
WhistlerAuteur11 maart 2013 · 21:54

“AAN DIT ARTIKEL WORDT NOG GEWERKT”…nu al super stoked…OT here we come :-)

Gevorderd
sanderandersAuteur11 maart 2013 · 22:06

@@meteomorris: Vette Alert! Rijd jij zelf nog naar deze sneeuw toevallig?

poefpafpow
Gevorderd
EchoAuteur11 maart 2013 · 22:21

donderdag stond al gepland naar Mellau-Damüls… wat een timing…Yihaaaa! Maar het is een “familitripje”… Nog iemand van plan die kant op te gaan waar ik een ochtendje/middagje (of 2 of 3) verse lijnen mee kan scoren?

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
razAuteur11 maart 2013 · 22:53

BLIJ tot zeer BLIJ :) ik zit vanaf zaterdag in AU met de familie

@@echo als er na zaterdag, bijvoorbeeld maandag nog vers te vinden is wil ik graag afspreken!

Gevorderd
EchoAuteur12 maart 2013 · 07:41

@@raz helaas, het is maar een weekendtrip, zondagavond al weer in de auto terug naar huis :-(

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
RPAuteur12 maart 2013 · 09:39

Yes!

Vanaf zaterdag met Lawine II in Engelberg, talking about timing…

Wellicht net te laat voor de Uberpof maar toch mooi denk ik zo!

Ga nog proberen dagje eerder te gaan…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur12 maart 2013 · 10:15

@@RP Da’s staat in geval garant voor mooie condities en interessante sneeuw! Veel plezier!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
AryenAuteur12 maart 2013 · 10:26

Fok, fok … Ik moet dit soort berichten ook niet lezen :( ;)

Veel plezier allemaal. Stikjaloers.:D

Gevorderd
RoelaanoAuteur12 maart 2013 · 12:06

Ik rij morgen in de loop van de ochtend richting Oostenrijk en heb nog wel plek voor 8 over in de bus :) Enige nadeel is dat ik pas de 24e weer richting NL ga…

Het idee is om richting Powderskifun en Tim te gaan en vandaar dan kijken waar we heen gaan. Zondagavond moet ik dan weer in St. Anton zijn voor een afspraak, maar ik zou dan ook nog iemand op het vliegveld/station af kunnen zetten.

Gevorderd
EasyAuteur12 maart 2013 · 12:20

@ Roelaano: De 24e terug wordt mij te laat, maar het gaat er mij om dat ik veilig (lees: in een groep) onderweg ben in de poeder. Dus als ik kan aanhaken rij ik wel alleen richting Alpen. Ik stuur je wel even een PB met mijn telefoonnummer.

Built for Speed
Gevorderd
MarcoAuteur12 maart 2013 · 13:04

Kan alleen in het weekend. Geen vrije dagen meer. Dus vrijdagavond weg. Zaterdag en zondag knallen, zondagavond/nacht terug…

Gevorderd
RoelaanoAuteur12 maart 2013 · 13:33

voor de liefhebbers, op zondag kan je vanaf innsbruck terug naar Rotterdam voor 110 euro en naar schiphol voor 160 euro…

Toerist
AnoniemAuteur12 maart 2013 · 17:02

@Morris, uit de PA zouden de noordalpen west nog wel een goeie bak poeder kunne krijgen, maar de locale voorspellingen zeggen dat Laax/Flims vrijdag leeg zullen blijven. Denk je dat Laax nog een goeie laag gaan krijgen ( is wel echt enooorm hard nodig) 2 dagen in het mega park gehangen aangezien poeder verre van aanwezig was en de sneeuw op de pistes ook nog is drama was. Hoor het graag!!

Gevorderd
EasyAuteur12 maart 2013 · 17:55

@ Roelaano & Dawi: You’ve got PB! v.a. 19:00 à 20:00 ben ik telefonisch bereikbaar.

pak ik deze PA toch nog mooi mee! :)

Built for Speed
Gevorderd
dawiAuteur12 maart 2013 · 19:37

Ik kan alleen nog maar toevoegen: IT’S ON!!

Gevorderd
SteefAuteur13 maart 2013 · 09:40

@@Marco Zelfde dilemma maar je voorstel klink verleidelijk. Vanavond ff kijken of ik afspraken van het weekend kan verzetten.

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
MarcoAuteur13 maart 2013 · 11:04

@@Steef Zou mooi zijn! Laat maar ff weten!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!