Wat is de beste poeder snorkel?

Door dr.Gear op 12 maart 2013 路 27

Wat is de beste snorkel?
Wat is de beste snorkel?

Goed, wat moest Dr. Gear lachen toen hij Arjen en Morris een setje snorkels op facebook zag plaatsen als opwarmer voor poederalert #24. En getuige de reacties is Dr. Gear niet de enige. Maar wat jullie misschien niet weten en Dr. Gear dus wel is het antwoord op de vraag waar je op moet letten als je een snorkel koopt.

Snorkelen all over the world

Dr. Gear heeft alle werelddelen van deze aardbol bezocht op zoek naar poeder. Natuurlijk was Dr. Gear in de gortdroge poeder van Japan, deed Dr. Gear uitvoerig onderzoek naar het Seeder Feeder mechanisme in Colorado, heeft La Nina geen geheimen meer voor Dr. Gear, was Dr. Gear een van de eerste poederrijders in de met landmijnen bezaaide toppen van Libanon en ga zo maar door. Dr. Gear heeft vele sneeuwsoorten gezien en ik zou Dr. Gear niet zijn als ik in al die soorten sneeuw verschillende snorkels heb getest. Ja, Dr. Gear was zijn tijd vooruit, waar nu hilarisch over een poeder snorkel gedaan wordt op het wereldwijde web had je de ogen moeten zien van de douane beambten als mijn tas weer eens werd leeggehaald. Het ietwat lange haar van Dr. Gear, het gebruinde hoofd met goggle-face en een Nederlands paspoort stond garant voor een kort oponthoud tijdens de Check in. Waar jullie klagen over ABS cartridges had Dr. Gear te maken met vooroordelen en een gebrek aan richtlijnen. Want waar iedere poederrijder het nut van een snorkel in zijn uitrusting ziet is het een lang verhaal om dergelijke lieden wijs te maken dat een snorkel mee gaat op wintersport.

Onder water is anders dan boven water

Maar goed, terug naar de snorkel. In al die jaren is Dr. Gear er achter gekomen dat een snorkel die het goed doet onder water niet perse een topper is boven water. De intense kou, de messcherpe sneeuwvlokken en de winterse samenstelling van het speeksel maken dat je anders naar een snorkel kijkt. Staar je daarom niet blind op een bepaald merk, maar ga met Dr. Gear zijn tips de waterspeciaalzaak in (vergeet je goggle face niet) en ga uitgebreid passen.

Dr. Gear zijn tips

• Welk materiaal?

Hard plastic hardt uit op koude dagen. Dat zit 'm niet alleen in het woord overigens. Gevolg is dat je snorkel kan scheuren, of nog erger, op hoge snelheid door de druk en kou uit elkaar kan spatten. Kies kortom voor een vaak ietwat duurdere maar soepelder plasticsoort.

• Comfort en fit.

Op diepe dagen ga je comfort waarderen. Het mondstuk moet comfortabel in je mond zitten en de snorkel moet je zeker niet het gevoel geven dat hij uit je mond wil trekken. Gevolg is dat je continue naar adem loopt te happen, of nog erger, een stelsel aan schrale plekken ontwikkeld waar zelfs Dr. Gear zijn vriendinnen... Je snapt het. Ander belangrijk punt is het bijten. Het vastbijten van de snorkel moet natuurlijk aanvoelen en zeker niet te veel kracht kosten. Waar iedereen na een dagje poeder relaxed en stoked beneden komt zul jij er uit zien als een gabberende speed nakauwende hardcore liefhebber.

• Open tube, semi-dry of dry snorkel?

Dat vindt Dr. Gear een van de lastigste keuzes en is ook echt sneeuw afhankelijk. Want gortdroge poeder is zo los dat de kans dat je snorkel verstopt raak nihil is. Een open tube is dan voldoende en geeft je een frisser gevoel. Maar op dagen dat de sneeuw nat uit de lucht valt heeft Dr. Gear liever een dry snorkel om te voorkomen dat dikke plakken sneeuw in de snorkel belanden en zo de toevoer van frisse lucht belemmeren.

Deze tips gedeeld hebbende, wie rijdt er nog meer met een snorkel? Of is Dr.Gear de enige? En zo ja. welke snorkel rijd jij?

Reacties

• RP
    Advanced
    RP op 12 maart 2013 路 09:35
    Haha, mooi stuk, had PA 19 wel een snorkel kunnen gebruiken, moest regelmatig stoppen omdat ik bijna stikte in de pof!

Gelukkig Buff bij me maar snorkel betere oplossing!

Staat zeker op mijn to do list: verzameling snorkels!
    Explore the Outdoor!
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 12 maart 2013 路 10:24
    Idd heel handig...maar wat te denken van een snorkelmondstuk op een avalung? Of geintegreerd in een helm? Of een avalung geintegreerd in een helm met snorkelmondstuk... nog zoveel ontwikkeling mogelijk 馃槂
    Never a last run..
  • Steef
    Advanced
    Steef op 12 maart 2013 路 11:02
    Ik heb een snorkel met swallowtail einde. Dat geeft een denkbeeldig betere float in diepe pow en zorgt sowieso voor een constante ademhaling. Van een vaag obscuur Noors merkje genaamd Sw脴rkel. Aanrader!
    Every turn is a sign of weakness
  • freek
    Beginner
    freek op 12 maart 2013 路 11:10
    Briljant, you've made my day!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 12 maart 2013 路 12:01
    Ik ben zelf laatst overgestapt op een snorkel van carbon. Lichter en steviger. Teveel problemen gehad met m'n kunststof snorkel (eigenlijk precies zoals Dr. Gear aangeeft). Op hoge snelheid blijft de snorkel van carbon gewoon recht en tordeert deze minder.

Op echt diepe dagen maak ik gebruik van de telescopische functie. De techniek hiervoor is afkomstig van de Amerikaanse Navy, die dit gebruiken in hun stealth duikboten.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • brt
    Advanced
    brt op 12 maart 2013 路 12:13
    Het schijnt dat bamboe-snorkels het helemaal gaan worden in 2014. Lichtgewicht, flexibel en breekt minder snel dan carbon.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 12 maart 2013 路 12:22
    Ok , Hier dan een echte tip. Koop een simpele snorkel zonder "membraam" in het bochtstuk. Dat flapje gaat vol zitten met poeder. Investeer dus niet in een high-end Mares maar koop een Hema-ding.
  • SnorkelShop.nl
    Tourist
    SnorkelShop.nl op 12 maart 2013 路 12:51
    Ha, leuk dat skiers ook interesse tonen in en gebruik maken van snorkels. Nooit geweten!

Om dan maar even van de gelegenheid gebruik te maken: wij bieden lezers van jullie weblog een mooie korting in onze shop. Met de code WEPOWMRT2013 krijgt u nu tijdelijk 15% korting op uw aankoop.

Een mooi product voor de skiers (@mhilbers ?) is misschien de AirTube 3XT Heated. Deze snorkel heeft een klein verwarmingselement met accu en is speciaal ontwikkeld voor koudwater/ijsduikers. Indien er sneeuw in deze snorkel zou komen smelt dit en heeft men geen last van een verstopte snorkel. De prijs van deze snorkel is 156 euro maar met de actiecode kost hij deze maand slechts 117 euro.
    Blub blub blub
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 12 maart 2013 路 13:11
    Vette aanbieding. I'm in. Wil er graag 10 bestellen. Gaan we er ook een wepowder logo in branden?
    @snorkelshop.nl Ben jij een Franchise van de Beroemde snorkelshop in Playa del Carmen?
    Koop ik al jaren al mijn diving gear (incl snorkels).
  • Echo
    Advanced
    Echo op 12 maart 2013 路 13:41
    @snorkelshop.nl Ik ben op zoek naar een dual-intake snorkel, dus 1 mondstuk maar met 2 pijpjes (l +r van je hoofd). Zodat ik maar 1 snorkel nodig heb die inzetbaar is op de wisseldagen van nordstau naar sudstau en dergelijke.... zijn die er of wordt dat een custom-build?
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 12 maart 2013 路 13:54
    @Echo Ik heb laatst zo'n snorkel bij een Japanse shop gezien. Probleem voor ons Nederlanders is dat het vrij kleine mondstukken zijn (naast het feit dat wij volgens onze zuiderburen een grote mond schijnen te hebben, hebben wij als langste volk ter wereld natuurlijk ook echt een grote mond). De pijp zelf is op zich lang genoeg, dus daar kom je wel mee uit.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 maart 2013 路 14:00
    @echo misschien is dan een rebreather mondstuk een oplossing.
    Toerisski
  • Echo
    Advanced
    Echo op 12 maart 2013 路 14:08
    @ arjen Bijkomend voordeel van een dual-intake is volgens mij het feit dat je minder last zal hebben van zijdelingse wegtrekkers. Sowieso geeft een snorkel drag, maar dan is de drag aan beide zijden evenveel en kan je echt strepen... al zou de drag bij de door jou beschreven carbon air-intake al een stuk minder zijn dus snelheidsverlies is dan minimaal.
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • SnorkelShop.nl
    Tourist
    SnorkelShop.nl op 12 maart 2013 路 14:33
    Beste meneer Echo,
    Een dual intake snorkel hebben wij standaard op voorraad liggen. Momenteel alleen verkrijgbaar in blauw, zie: http://tinypic.com/r/2sblwzp/6

Overige kleuren (geel, rood, wit en turquoise) zijn door ons te bestellen.

@mhilberts. Van de snorkel AirTube 3XT Heated hebben wij nog 3 exemplaren op voorraad. Als u daadwerkelijk 10 stuks wilt bestellen verzoek ik u om contact met ons op te nemen middels info3@snorkelshop.nl

Wij zijn geen franchise van welke shop dan ook, dus ook niet in PdC. Wij zijn 100% zelfstandig en inmiddels bijna een authoriteit op het gebied van snorkels in de BeNeLux.

Ik zie dat dit weblog ook een shop heeft. Graag kom ik in contact met de eigenaar van deze weblog. Wellicht dat zij een whte label samenwerking met ons aan willen gaan zodat al onze producten ook integraal in de Wiepowder shop opgenomen kunnen worden.
    Blub blub blub
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 12 maart 2013 路 15:26
    @Snorkelshop.nl Ik heb de indruk dat door de overweldigende belangstelling van wePowderaars uw webshop eruit ligt!
  • poling
    Beginner
    poling op 12 maart 2013 路 15:29
    LOL
  • SnorkelShop.nl
    Tourist
    SnorkelShop.nl op 12 maart 2013 路 15:57
    @arjen, yes, wij merken het inderdaad. Dit is gewoon bizar. Onze servers liggen er uit. Loadbalancing heeft gefaald. Blijkbaar brengt een kortingscode nogal wat teweeg onder skiers.
    Ik heb inmiddels onze webshop beheerder gemaild. Hopelijk zijn we vanavond weer in de lucht!
    Blub blub blub
  • jpaalman
    Beginner
    jpaalman op 12 maart 2013 路 17:17
    @SnorkelShop.nl van welk merk is die AirTube 3XT Heated, als ik erop google kan ik hem nergens vinden? En jullie site ligt helaas plat op dit moment 馃槈!
  • doov
    Advanced
    doov op 12 maart 2013 路 17:43
    Naar verluidt heeft Samsung een snorkel geintegreerd in de nieuwe Galaxy IV plus.
    Apple heeft al een rechtszaak aangespannen vanwege inbreuk op het iSnorkel octrooi.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 maart 2013 路 18:36
    een goedkoper alternatief voor de dubbele snorkel is natuurlijk de center snorkelvoering. Als extra voordeel blijft je neus warmer.
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 maart 2013 路 18:37
    en je kan je gopro erop monteren
    Toerisski
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 12 maart 2013 路 18:42
    Toch ben ik meer voor een CPAP. http://nl.wikipedia.org/wiki/Continuous_Positive_Airway_Pressure...

Ook fijn tijdens de nacht馃槂
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 12 maart 2013 路 18:46 Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 13 maart 2013 路 22:20
    Dit is toch een vroege 1 april grap? Toch?! Of ski毛n jullie echt met snorkels?!
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 14 maart 2013 路 11:33
    Bladblazers zijn ook in de aanbieding, ik houd wel van een beetje geforceerde overdruk.
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 14 maart 2013 路 11:34
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 14 maart 2013 路 20:47
    Moet je wel de portable stroom meenemen. Of natuurlijk de benzine variant!
    Wie niet chased moet veel weken boeken!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro