Met je kinderen off-piste?

Met je kinderen off-piste?
De poeder in met je kinderen?
De poeder in met je kinderen?

Ga jij met je kinderen off-piste? Een vraag die me regelmatig wordt gesteld. Een vraag overigens die ik mezelf ook regelmatig stel. Ga ik met mijn kinderen off-piste?

Er zijn hier heel wat wePowderaars met kinderen. Kinderen van klein tot groot. Die mee gaan naar de sneeuw en vol trots aanschouw je hun eerste bochten, 360, zwarte piste etc… Ik tenminste wel. En vol trots zie ik ze ook de poeder induiken. Roep ik dan… ‘Ho!’?

Mijn huis ligt vol met lawinepiepers, airbags, snowboards, ski’s, golfsurfplanken etc. De kids dragen vol trots hun wePowder beanie en overal liggen films, boeken en magazines die over poeder gaan. En dus willen zij ook in de poeder. Maar doe je dat dan? En hoe?

Stuur je ze naar bepaalde lesssen? Hebben ze al hun eigen pieper? Wat doe je wel en wat niet? En wat vertel je ze wel en wat niet? Ga jij met je kinderen off-piste?

Powderkid
Powderkid
meteomorris

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur14 maart 2013 · 09:20

Mijn zoon (15) heeft (nog) geen last van poederstress. Hij had niet zo heel veel met skien tot hij afgelopen december met school naar Saalbach is geweest. Toen begon ie opeens te piepen dat ie eigen ski’s en schoenen wilde hebben :-)

When life gets too complicated.... SKI
Toerist
AnoniemAuteur14 maart 2013 · 09:26

Hmm, mijn zoontje is nu drie, dus ik denk dat hij nog een paar jaartjes geduld moet hebben. Heeft vorig jaar al wel z’n eerste stukjes geskied op de oefenwei en gaat komende vakantie wellicht z’n eerste bochtjes op de piste maken…

Beginner
mhilbertsAuteur14 maart 2013 · 09:35

Bij mij is er verdeeldheid. Zoontje van 8 is een echte carver (net als mijn vrouw) .
Zoontje van 10 heeft zijn eigen pieper en gaat wel vaak mee in de poeder (niet echt ver weg maar in de buurt van de pistes).
Het park heeft overigens net zoveel aantrekkingskracht.

Hij heeft poederskietjes en gaat altijd als eerste naar beneden (zodat ik hem kan helpen als hij weer eens ondergedompeld wordt in de poeder). Tochtjes maken gaat op die manier prima, maar ik moet het wel afwisselen met pistes en park.
Mannetje gaat eigenlijk overal naar beneden en dat lukt prima.
Hij heeft dit jaar voor het eerst het “surfgevoel” in diepe poeder meegemaakt en dat smaakte naar meer.

Volgend seizoen eens kijken of ik mijn jongste zoontje ook kan verleiden tot de poeder want tochten maken met de kids is echt super.
Je kind een cliffhuckje zien maken met een landing in een meter poeder is mischien nog wel leuker dan het zelf doen.

Toerist
letitsnowAuteur14 maart 2013 · 09:44

lekker met je kind in de poeder! het liefst met gids. Freeride clinic voor kids van Pielenz is aan te raden. Vanaf jaar of 10, maar moeten al wel goed kunnen skien. Ik zoek eigenlijk ook Nederlandse organisatie die ook kids met ouders meenemen, vaak is leeftijdgrens voor poederskien 16 jaar. Iemand tips?

Expert
HaasAuteur14 maart 2013 · 10:40

Ja hoor gewoon doen!

Mits er:

-lawine ongevaarlijk terrein wordt geskiet,
-papa / mama / verzorger kunnen beoordelen wat lawine gevaarlijk terrein is\

  • Er niet een dusdanig pak poeder ligt dat het vallende kind compleet kopje onder gaat.

Zijn de kinderen fysiek en technisch in staat een complete lawine redding uit te voeren dan zou je ook met ze kunnen touren.

Ik denk nu ook even terug aan Laura Dekker het ‘zeilmeisje’…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
FreeArnoAuteur14 maart 2013 · 10:50

Mooi onderwerp op het juiste moment.
2 weken geleden met vrouw, kids en de schoonfamilie naar de sneeuw geweest. Met een groepje van rond de 5 skieën / boarden we dan. We kiezen de piste en ik kijk meestal of er nog wat naast te vinden is. Je moet wat in de familie weken :-)

Sem is 9, kan aardig skieën en dit is het eerste jaar dat hij graag mee wilde offpiste.
Dat beperkte zich tot direct naast de piste bij lawine gevaar 1-2 op hellingen tot +/- 30 graden. Zonder pieper, dat dan weer wel.

Omdat ik thuis veel vertelt heb over Lawine 1 en 2 is hij bewust van “lawine gevaar”. Tijdens deze week vroeg hij al honderduit. Wat is het lawine gevaar vandaag, lopen we gevaar op de piste, wat mag er dan wel en niet, windtekenen enz.

Ondanks dat ik het enorm leuk zou vinden als we dit binnen korte tijd uit zouden kunnen bouwen naar samen touren en verder de backcountry in, denk ik dat dat voorlopig te vroeg is. Hem uitgraven is geen probleem, maar andersom wel. Terrein / risico / gevaar inschatten, jeugdige overmoed, juiste beslissingen maken, inschatting van hellingshoek (“graden”, wat is dat?), voldoende kennis van de Duitse, Nederlandse en Engelse taal, etc etc. Is het allemaal nog te vroeg voor.

Wanneer is het daar dan wel tijd voor? Dat verschilt per kind denk ik en heeft naar mijn mening te maken met verantwoordelijkheid, fysiek gestel (conditie, kracht), niveau van skieën etc.

Als een jongere klaar is voor Lawine 1 (is daar trouwens een minimale leeftijd voor?), als je de motivatie en discipline op kan brengen om dat netjes te voltooien, dan lijkt me dat wel een goede indicatie. Gevaarlijk om daar een leeftijd aan te hangen… maar ergens vanaf 16?

Een Freeride clinic voor kids (of met de kids?) heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ook daar lijkt alles tot 16 jaar me eigenlijk te vroeg.

Tot die tijd blijft het naast de piste spelen in minder risicovolle condities (lawine gevaar 1-2 met lage hellingshoek en veel bereden terrein). En ik zal mijn verantwoordelijkheid moeten nemen om een lawinepieper voor hem aan te schaffen en daar samen met hem mee te spelen in sneeuw, duinen etc. Jong geleerd… :-)

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
FreeArnoAuteur14 maart 2013 · 10:52

@@Haas, lees je reactie pas na het posten van de mijne.

“Zijn de kinderen fysiek en technisch in staat een complete lawine redding uit te voeren dan zou je ook met ze kunnen touren”.

Ja helemaal mee eens dus!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
ConstantAuteur14 maart 2013 · 13:49

Er zijn genoeg ski-gebieden met “gele” pistes, dan kunnen de kids het plezier beleven van off-piste zonder de risico’s.

Of eigenlijk liever geen kids off-piste, beetje pijnlijke ervaring afgelopen februari gehad in Saas-Fee, ik werd op een gele piste (met irritant hoge moguls) met gemak ingehaald door een vader met jonge knullen van lagere schoolleeftijd.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Toerist
elisa.tmcAuteur14 maart 2013 · 15:51

ik heb zelf geen kinderen maar vind t altijd wel tof om te zien dat die kleintjes zonder angst naar beneden knallen, dan ben ik echt jaloers dat ik t niet toen heb geleerd… maar qua risico’s, het zou wel handig zijn als ze idd gewoon zichzelf en jou evt ook kunnen redden

Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2013 · 16:30

Thanks…
Volgende week hang ik ze weer een piepertje om, duiken we er net naast de piste in en gaan we niet steiler dan 30 graden. Voor de zekerheid zet ik wel een snorkel bij ze op. Wat bij ons heupdiep is, levert bij hen volle faceshots op…

powfinder.com
Gevorderd
lennart75Auteur14 maart 2013 · 17:04

Hier bij ons in de skischool zijn in de vakantieweken speciale groepen die vn offpiste gaan of het funpark induiken. Die krijgen dan ook uitgebreid uitleg en oefening mbt lawines, piepers en zoeken. Natuurlijk dragen ze ook piepers van de skischool.
Dit zijn dan kinderen van ong tussen de 12-16 jaar en kunnen allemaal goed de zwarte pistes skiën.

Gevorderd
TeleaddictAuteur14 maart 2013 · 17:22

@@constant. Ben ik niet helemaal met je eens. Vorig jaar in Tauplitz NL’ers gezien in zo’n off piste route die door de warmte echt op t randje zat. Ik had daar halverwege de ochtend al een skippy bal aan natte sneeuw achter me aanrollen en besloten daar niet meer te skien. Die man ging nog stijler en dat was al weer een uur later. (wij zaten in een andere route met zicht op die afdaling). Je zag de afdaling echt super tricky worden met elk half uur. Enige garantie biedt het zeker niet.

Hij was met zijn vrouw, jochie van ~12 en dochter van ~8jr. Omdat wij in dezelfde lift zaten hem aangesproken en gevraagd of hij wist waar hij mee bezig was. Jazeker was zijn antwoord want het was toch een piste. Of hij er dan ook aan dacht of zijn dochter hetzelfde risico accepteerde als hij kwam niet echt een antwoord. Even later zagen we zijn vrouw en dochter over de piste gaan maar hijzelf en zijn zoon nog steeds die afdaling doen. Gelukkig ging het allemaal goed.

http://verticaldissidents.net
Expert
HaasAuteur14 maart 2013 · 18:38

@@teleaddict Het is natuurlijk ook wel belanrijk dat je met een goede stijl naar beneden komt.
Dat had die man dus wel goed in de gaten.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
ConstantAuteur14 maart 2013 · 22:10

@@Teleaddict: De gebieden waar ik ben geweest, worden de gele pistes afgesloten indien daartoe reden was. En indien geopend, ben je veilig als je van gele paal naar gele paal skiet.

Vorige week in Laax best veel gesloten gele pistes gezien.

Ik zou de schuld zoeken bij de pistedienst van Tauplitz, onwetende skiërs mogen er toch op vertrouwen dat een gele piste veilig is?! Anders zou er het bekende waarschuwingsbord moeten staat dat men buiten de veilige zone gaat.

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Beginner
SaintUsugeAuteur15 maart 2013 · 08:16

@meteo morris die foto’s wil ik wel eens zien. dat moet er geweldig uit zien. Die kleintjes met snorkels op.

Mijn oudste is 5 en heeft vorig jaar voor het eerst geskied. Dit jaar een week les gehad en hij ging mooi van de blauwe en rode piste af. Nu al sneller dan mijn vrouw overigens. Hij is niet zo’n held wat betreft paadjes etc. maar zijn techniek is wel erg goed.
de jongste is 3 en heeft dit jaar leren bochtjes maken. Zij is erg sportief aangelegd en ik zie haar volgend jaar al goed mee skien.
Wat betreft off-piste zal ik eerst mijn eigen nivo moeten verhogen. Wat betreft echt meenemen van de kinderen buiten de piste in risicovol gebied zou ik wachten totdat ze zelf een redding uit kunnen voeren. Volgens mij zijn ze dan i.i.g. ouder dan 10 jaar en afhankelijk van de lichamelijke gesteldheid misschien wel 16.
Dit duurt nog wel even dus tot die tijd gewoon lol op en om de piste.

Beginner
DennnnisAuteur15 maart 2013 · 19:38

Is dat de jou kid Morris?

sneeuw!!!!
Expert
meteomorrisAuteur15 maart 2013 · 20:36

@@Dennnnis nee.

powfinder.com
Gevorderd
skiesterAuteur17 maart 2013 · 07:23

Mijn zoontje gaat vanaf 9jr mee off piste. Met de skischool ook. Met pieper. En idd de pielenz reis is aan te raden. Daar hebben mijn zoon en zoon van letitsnow heerlijk geknald! Maar soepel zwart kunnen is wel een voorwaarde.

Verder eens met voorgaande. Ik ga er niet vanuit dat hij me uit kan graven en pas mn route erop aan. Maw zeer defensief. En idd geel is wat dat betreft ideaal!

Pieper oefenen is leuk spelletje en bij tests graaft ie de rugzak keurig uit binnen de 15 minuten. Maar dat is niet voor het echie natuurlijk.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
kikkerindekouAuteur18 maart 2013 · 22:13

Ja, ik ga met de kinderen off-piste en we zijn bijna zover dat ze (jongens van net 16 en bijna 15 en een meisje van 11) met mij off-piste gaan.
Vanaf dat ze 3+ waren hebben ze skiles gehad op de kunstskibaan, eerst alleen techniek later ook slalomtraining. Daarnaast 4 weken sneeuw per jaar (we doen niet aan zomervakanties!) Vervolgens zijn we zomer 2007 voor twee jaar naar Chamonix vertrokken, inderdaad… om te skieen. en een jaar geleden heb ik mijn dochter nog een keer 4 maanden meegenomen naar de sneeuw. Akkoord, dit is geen standaard situatie. maar in het licht van Morris’ vragen wel relevant. De afgelopen 10 jaar hebben we er veel aan gedaan om ze verantwoord de bergen in te laten gaan. Dat begint met de piste regels en gaat via spelen met piepers, sonde en scheppen naar basale terrein en lawinekennis. Bijv. bij een spontane lawine uitleggen waarom die waarschijnlijk is afgegaan. of uitleggen waarom men bepaalde lawines express af laat gaan.

Lawine niveau’s zijn teruggebracht tot een simpele verdeling: 4 en 5 is No Go, 3 is alleen met gids, ski-leraar of ouders, 1 en 2 is go met volgende randvoorwaarden:
helling is max. niet veel meer dan 30 graden (ze kunnen de helling pendelen) en een helling is veel bereden. En het belangrijkste is: laat je niet gek maken door vriendjes dwz groepsdynamica.

hoe gaan ze er mee om? heel verantwoordelijk is gebleken, als ze in de lift zitten kijken ze naar lijnen en bespreken ze. Dan blijkt ook dat ze al veel meer kennis hebben opgedaan. En het mooiste vind ik nog dat ze pisteurs aanspreken en vragen of iets wel of niet OK is en of hij nog tips heeft. Laatst in Courmayeur en Verbier.

tijd om te gaan
Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2013 · 20:44

@@kikkerindekou nice. Vandaag ook met ze in de poeder gestaan (6 en 8). Memorabel en voor hen heupdiep…

powfinder.com
Beginner
sjakiesAuteur21 maart 2013 · 11:22

En hoe doen jullie dat met de schoolvakanties? Die periodes zijn druk en duur en wil je dus eigenlijk vermijden. Morris in DH is het ook geen vakantie toch? Ik weet dat er basis scholen zijn die experimenteren met flexibele vakanties. Deze test had ook positieve resultaten. Gemiddeld minder kinderen in de klas, dit had een positief effect op de leer resultaten. Ik hoop dat er in Den Haag ook scholen zijn dit model gaan volgen. Of zijn die er al? Het duurt nog wel drie jaar voordat mijn dochter naar school moet maar toch weet iemand wat over deze ontwikkelingen?

Toerist
sannoAuteur22 maart 2013 · 21:24

afgelopen week de eerste poederbochtjes met mijn zoontje van 4 gemaakt (10cm en zovak dat je alleen maar afremt in de poeder).
Hij vond het zo fantastisch dat hij tijdens de gasterennen een eigen lijn koos met 2 bochtjes door de poeder :)

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Toerist
kikkerindekouAuteur27 maart 2013 · 14:26

@@sjakies Schoolvakanties, hoe ga je daarmee om? \

  1. Kan het kind het aan om weg te blijven van school? Nee = helaas, Ja = naar 2.\
  2. Ben je zelf ondernemer of kun je iets regelen met je werkgever? Ja = verzoek indienen bij hoofd van de school met motivatie brief werkgever (onmisbaar etc), Nee =3\
  3. Boete voor een week verzuim is per gezin max € 425 voor de eerste keer en € 550 voor de tweede keer. Meestal zijn accomodaties een stuk goedkoper buiten de schoolvakantie. iedereen kan voor zichzelf bepalen wat het je waard is om in een rustiger periode op vakantie te gaan.
tijd om te gaan
Gevorderd
MavcoAuteur10 april 2013 · 21:23

Ik ga met mijn zoontje buiten de piste mits… Hij is nu 7 en skiet sinds hij 3 is. Poedersneeuw vindt hij geweldig en uitgerust met een eigen pieper gaan we tegenwoordig bij lawinegevaar 1-2 stukjes vlak buiten de piste. Niet steil maar wel met heel veel plezier.

Bij een hoger lawinegevaar doen we het niet en steiler gaan we ook voorlopig nog niet, maar daarom is het niet minder leuk. Geweldig om zo’n smurf door de poeder te zien gaan. Vorig jaar ging ik hem voor in de poeder, toen ik riep dat hij even moest stoppen deed hij dat direct met als gevolg een kopvoor landing in de sneeuw. Komt hij lachend omhoog en roept" gestopt!" Dat is toch werelds!
Hij is er trouwens wel van doordrongen dat hij dit voorlopig niet zonder ons mag doen en weet dat offpiste niet overal zonder gevaar kan. Pas als hij zelf een volwaardige redding kan uitvoeren gaan we echt verder van de piste weg maar eerder niet.

Gevorderd
MickoAuteur26 maart 2014 · 07:37

Jones speelt er op in: een split voor kids (138cm & 145cm)
http://issuu.com/jonessnowboards/docs/jones-1415/31?e=9499769/5969115

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!