De krimp van het snowboarden

• tellie-G
    Expert
    tellie-G op 18 januari 2017 · 11:18
    Is er iemand hier die snowboarden en skien combineert ?
    Is dat mogelijk of af te raden ? Reden waarom ik dat vraag is omdat mijn zoontje nu leert skien en het niet evident om als snowboarder hem te helpen, dus waarom zou ik niet leren skien ?
    Ik heb wel al 25y niet meer op skies gestaan... Patrick1973 op 1 jan 2017 20:38

toen ik op mn 14e begon met boarden (na 9 jaar skien met paps en mams) had ik de skies afgezworen, maar ben jaren later wel weer via het telemarken ook weer op (toer)skies terecht gekomen, juist vanwege die efficientie in vlak terrein en traverses. Mijn ervaring is dat je het skien, als je het als kind hebt geleerd, echt zo weer oppakt, ook na jaren snowboarden. Maybe wel nuttig om een lesje te nemen om je techniek te finetunen, want die heeft in de laatste jaren juist bij het skien niet stilgestaan!
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Bohdie
    Advanced
    Bohdie op 4 februari 2017 · 13:37
    De afnemende populariteit heeft er in ieder geval toe geleid dat de Nederlandse retail er (terecht ?) minder brood in ziet om snowboards en snowboardschoenen te verkopen. Door de krimp is Bever ermee gestopt, ook bij Outdoor XL zag ik online in ieder geval geen schoenen. Niche-kansen dus voor de 'kleinere' aanbieders, zoals MK ski(!)service. Maar ook Daka hier in R'dam heeft nog niet opgegeven. Wie heeft goede tips voor een shop met vakkundig snowboardschoenenadvies in Rotterdam en (wijde) omstreken ?
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 4 februari 2017 · 13:50
    @Bohdie Wat dacht je van Duijvestein bij Snowworld Zoetermeer? Even vragen naar Björn, een lopende snowboard encyclopedie, materiaalfreak en solide rijder.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 4 februari 2017 · 16:55
    Mijn favoriet blijft Cellblock, ruime keuze in vooral Jones en dacht Lib, kundig advies van Frank de eigenaar. Zit vlakbij de Dom in Utrecht
  • lsd67
    Advanced
    lsd67 op 2 maart 2017 · 13:37
    Ik zou willen dat Arjen spoken zag, maar na verschillende trips deze winter naar gebieden met weinig sneeuw (in de regel bikkelhard en vaak ook kunstmatig) is de realiteit van alle dag heel veel latten en heel weinig boards op en ook naast de piste (voor zover daar al sneeuw ligt).

Een onverwacht bijverschijnsel van de neergang van snowboarden is dat je er goed aan doet een kist met reserveonderdelen. Een voorbeeld: twee weken geleden vergat ik een base-plaat van mijn Salomon Quantum binding naar La Clusaz (ik vergat voor de eerste keer mijn reserveonderdelen... bummer). Geen probleem dacht ik; La Clusaz is een goed geoutilleerd klassiek wintersport oord en de Salomon fabriek staat aan de voet van de berg in Annecy. Niets bleek minder waar. La Clusaz telt vermoed ik een vijftigtal winkels. Geen enkele winkel kon mij helpen aan een Salomon base plaat. De laatste echte snowboard winkel sloot lang geleden haar deuren en geen enkele andere winkel bleek een fatsoenlijk assortiment boards te hebben, laat staan reserveonderdelen. Met een Salamon fabriek onderaan de berg een schokkende ontdekking. Uiteindelijk vond ik na heel lang zoeken een paar dorpen naar beneden iemand die nog een oude voorraad reserveonderdelen had. Je leest het goed... een winkel met oude voorraad. Snowboarden is bij de middenstander die een boterham wil verdienen inmiddels in het archief beland. Iets van vroeger, waar blijkbaar weinig brood inzit. Dat geldt niet alleen voor de detailhandel in winterse oorden maar ook voor ondernemende kenners die tot voor kort met veel liefde een niche bediende: de snowsurfer. Check de webpagina's met importeurs op de site van Moss en Getemstick. Die blijken inmiddels allemaal opgedoekt of gestopt. Ook in Europa is de basis voor deze niche inmiddels opgedroogd, als sneeuw voor de zon gesmolten, zo lijkt het. Wat dat voor de toekomst betekent laat zich raden.
    Je nieuwe signature
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 maart 2017 · 14:31
    Ik weet niet hoor, maar in mijn beleving is het nooit anders geweest dan dat je in de Alpen op je eigen voorraad reserve onderdelen aangewezen bent voor alles wat niet Burton is. En ja, dat kan inderdaad lullig uitpakken.

Afgaande op de folders voor het komend seizoen is de niche voor snowsurfers (ai: korte brede snowboards) er wel degelijk. Ik denk eerder dat de markt voor snowboards van 1000 euro in europa gewoon kleiner is dan bepaalde merken/mensen dachten.

Wat dat voor de toekomst betekent laat zich raden. lsd67 op 2 mrt 2017 13:37

Wat dan? Ik heb serieus geen idee waar je hier op doelt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 maart 2017 · 15:02
    @lsd67 het feit dat je geen reserve-onderdelen kunt vinden voor je snowboardbindingen, heeft er volgens mij meer mee te maken dat:
    1) Het onmogelijk is voor een shop om voor het vele aantal verschillende modellen bindingen reserve-onderdelen in huis te hebben
    2) De heersende cultuur. Indien iets kapot is zijn mensen nogal snel geneigd om iets nieuws aan te schaffen.

In de winkel hebben ze ook niet voor ieder model skischoen een reserverschnalle.

Ik weiger mee te doen aan al het negatieve gepraat over snowboarden. Dus bij deze wat positiefs:
    1) Het aantal nieuwe en vernieuwende snowboardmodellen is enorm.
    2) Splitboarden is BOOMING.
    3) Laatst sprak ik met Jeremy Jones en die ziet na de dip van het snowboarden bij de generatie die nu rond de 20 jaar oud is, een toename van kids rond de 6-12 jaar die begonnen zijn met boarden. Waarom ze (helemaal uit zichzelf) kiezen voor het snowboarden wist hij ook niet.
    4)Het is normaal dat iets dat extreem populair wordt, na een tijdje minder populair wordt. Kijk naar het skateboarden. Ik denk dat er vooral mensen afhaken die zijn gaan snowboarden omdat er een cool imago aan vastzat. Nu dat minder wordt, gaan ze de volgende trend volgen.
    5) Carven is weer hot, dus snowboarden wordt weer toegankelijker ipv. de haast onbereikbare freestyle tricks en big mountain lines die we de laatste tijd gezien hebben.
    6) Snowboarden wordt nooit skiën, en andersom ook niet. Je rijdt op 1 enkele kant en kunt je helemaal de bocht inwerpen, je kunt spelen met je gewicht voorop en achterop. De vrijheid, opgaan in het terrein, met het terrein spelen. We denken veel meer buiten de vallijn dan een skiër die meestal recht in de vallijn naar beneden gaat (sorry voor het generaliseren). Skiën is daarentegen meestal sneller en traverseren is een heel stuk makkelijker. Allebei hebben ze voordelen tov. de ander, maar geen van de twee is "beter". Je moet gewoon datgene doen waar jij je lekker op voelt en je ding in kwijt kunt.

Misschien hebben jullie nog meer positiefs hieraan toe te voegen?
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 2 maart 2017 · 22:21
    3) Lijkt bij ons thuis aardig te kloppen. Mijn zoon van 11 ga ik volgend jaar op een snowboard zetten, nadat ik hem dit jaar voor het eerst serieus heb zien carven op ski's. Hij heeft het al een hele tijd over dat hij zo graag wil leren boarden. Waarom, geen idee! Misschien omdat dat ook zo lekker gaat bij STEEP op de x-box...
    Volgens mij is alles goed voor je sneeuwgevoel / ~plezier en maakt het materiaal niet zo veel uit. Hij ziet boarden in ieder geval niet als vergane glorie, maar dat kan ook door z'n vader komen op telemark ski's......
  • Vincent.S
    Beginner
    Vincent.S op 3 maart 2017 · 00:57
    Na 2 weken rond getourd te hebben in Salzburgerland valt mij op dat de gemiddelde snowboard dealer in NL meer te bieden heeft dan in de alpen. Bv More boards in Kirchberg word op deze site als een plek aangeduid waarvan de gemiddelde freerider warm van wordt. Ik heb er alleen freestyle boards gepot en kleding tot 10 k waterkolom. Ik werd er niet blij van...Maar in een aantal gebieden viel mij ook op dat dat er veel snowboardklasjes onderweg waren. In de zillertalarena, wat ik bij gebrek aan poeder vooral veel te druk vond, ben ik ik ook getsruikeld over de snowboarders. Daar werd ik dan wel weer blij van. Windsurfen is ook nog steeds veel cooler dan kitesurfen dus snowboarden overleeft het wel

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro