Woensdag weer vers

Woensdag weer vers
La Clusaz vandaag via Powfinder app

Lawinegevaar zakt langzaam, steeds meer liften weer open, ook Noordalpen kregen hun deel, nog meer sneeuw in aantocht en ook volgende week weer sneeuw.

Lawinegevaar daalt

Waar iedereen denkt dat veel sneeuwval en een hoog lawinegevaar garant staan voor veel lawineslachtoffers, is vandaag wederom het tegendeel bewezen. Natuurlijk waren nog heel wat liften gesloten, maar toch. Bij lawinegevaar 4 vallen absoluut gezien maar weinig slachtoffers. Nu is het niet zo vaak lawinegevaar 4, maar blijkbaar denken we op zo’n moment even goed na. Het zijn juist lawinegevaar 2 en 3 die ons in de luren leggen. Denk dus niet de komende dagen als het sneeuwdek zich langzaam zet en het lawinegevaar zakt naar 3 en later 2 dat het veilig is. Het is nooit veilig buiten de pistes en het is aan jou om de juiste beslissingen te nemen. Heb je onvoldoende kennis, werk daar dan aan en huur in de tussentijd een gediplomeerd berggids.

Martijn Schell, een van Neerlands gediplomeerde berggidsen

Even zon en dan weer sneeuw

Dinsdagmiddag klaarde het rap op. Vanochtend reed ik mijn eigen lijnen (hele lekkere lijnen), maar vanmiddag nam ik mijn kids de poeder in. Netjes een lawinepieper om, nooit steiler dan 30 graden en geen lijnen onder grote steile wanden. Stoke is niet aan leeftijd gebonden. Wat een plezier hadden de kids. De 35 cm die er was gevallen, was bij hen als snel heupdiep wegzakken en de eerste faceshots zijn opgetekend. En overal was de stoke voelbaar, via Powfinder kwamen weer de nodige reports binnen en ik werd gebeld, ge-sms-ed en natuurlijk nog de dm’s via de wePowder site. Een mooie dag in maart.

Woensdag opnieuw sneeuw

Al vroeg in de ochtend trekt een zwak occlusiefront vanuit het zuidwesten de Alpen binnen. Deze levert in eerste instantie sneeuw op in de zuidalpen en een tijdelijke opwarming in het noorden, maar al rap draait de wind naar westnoordwest en is het de beurt aan het noordwesten en noorden van de Alpen. Meeste sneeuw in de noordweststau. Reken van woensdagmiddag tot donderdagochtend daar op 15 cm. De rest van de Alpen slechts enkele centimeters.

Op donderdag dan nog wat laatste sneeuw in het oosten en hier en daar nog een sneeuwvlok vanwege de instabiliteit in de luchtlagen. Vrijdag dan overal zonnig en warm. De opmaat naar PoederAlert#26

De föhnchart laat PoederAlert #26 al zien
De föhnchart laat PoederAlert #26 al zien

PoederAlert#26

Want hoewel vrijdag en zaterdag tijdelijk warmer worden, vanaf zondag is het weer aan. Hogedruk ten noorden van de Alpen zorgt voor de aanvoer van koude lucht uit het noordoosten. Een laag boven de Middellandse Zee voor vocht en reken dan maar uit. Sneeuw voor de zuidalpen. Dit alles start op zaterdag met sneeuw uit het zuidwesten en gaat voort met sneeuw in het zuiden. Daarnaast is er ook nog eens kans op sneeuw voor de noordalpen. De details zullen de komende dagen zeker nog wat gaan schuiven, maar #26 staat alweer op het bord. Gaan we de 30 PoederAlerts halen deze winter? Dat zou een absoluut record zijn.

Morgen eerst weer ff wat lijntjes trekken met de kids.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur19 maart 2013 · 21:32

Goede vooruitzichten! En met de kids de poeder in: onbetaalbaar. Veel plezier!
Voor de weekend warriors over ons: komt poeder alert 26 op tijd om er op zaterdag al van te kunnen genieten?

Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2013 · 21:50

@@Marco misschien dan al te doen in Courmayeur… Ik houd het in de gaten.

powfinder.com
Beginner
mhilbertsAuteur19 maart 2013 · 22:29

Cool. Ben zaterdag in La Thuile dus dat komt goed! thx voor de update.

Gevorderd
coenAuteur20 maart 2013 · 16:11

Klinkt goed! Wanneer denk je dat PA 26 evt in het noordwesten sneeuw gaat brengen? Zitten nu in le Grand Massif.

Earn your turns...
Toerist
AnoniemAuteur20 maart 2013 · 21:12

Ha morris, nog bedankt voor de tip Cortina, vette dump op maandag toen we aankwamen, dinsdag bluebird, vandaag half bewolkt en hogere liften open, het houdt niet op… 5 gasten blij gemaakt!!

Expert
meteomorrisAuteur20 maart 2013 · 21:20

@@xxxMxxx Mooi, thanks. De rest van de week bluebird. Vanaf vrijdag markant warmer.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!