Wederom vers in het noordwesten

Wederom vers in het noordwesten
Een report van vandaag uitLes 4 Vallees via Powfinder

Ik houd van, zoek, rijd en deel poeder. Maar ik vind snow safety nog belangrijker. Al sinds mijn eerste powder forecasts, (inmiddels al weer 9 jaar geleden) deel ik mijn kennis met jullie over sneeuw, weer, lawines en veiligheid. En vandaag maken we een nieuwe stap met de lancering van de eerste Avalanche service widget. Voor de Alpen, Pyreneeën, Scandinavië en Noord-Amerika maken we de lawineberichten nog toegankelijker. Hoe het werkt? Zie onderstaande…

En het mooie is, je kunt bovenstaande widget op je eigen site embedden. [Hier vind je de code](http://wepowder.com/avalancheservice). Wij nemen snow safety serieus. Toen, nu en in de toekomst. En dat wordt steeds breder opgepikt. Door bijvoorbeeld [unofficialnetworks.com](http://unofficialnetworks.com/deep-dangerous-alps-119585/) of [freeskiing.dk](http://freeskiing.dk/lavineulykker/).

Actueel

Op het moment van schrijven sneeuwt het weer in Montafon. Ik ben hier in Gargellen voor een weekje rijden met de kids. Vandaag en gister reed ik de eerste echte poederlijnen met mijn kids van 6 en 8. De Nidla freeride route in Gargellen vond ik (en mijn kids uiteindelijk ook) nog een stapje te hoog voor hen (en dus heb ik de variant tussen de rotsen zelf even afgekrast), maar skiroute Rinderhütte was nog untracked en daar doken we met z’n drietjes in. Omdat later op de dag een nieuws sneeuwfront binnenstroomde en zicht diffuus werd ben ik met hen naar beneden gegaan waar ik ze hun eerste lawinepieper training heb gegeven. Morgen weer op tijd op, want met een beetje mazzel ligt er dan 10 cm vers en mogen we weer.

Eerste lawinepieper training
Eerste lawinepieper training

Donderdagochtend 10-15 cm vers in de noordweststau

Zoals ik woensdag al schreef: ‘Meeste sneeuw in de noordweststau. Reken van woensdagmiddag tot donderdagochtend daar op 15 cm. De rest van de Alpen slechts enkele centimeters.’ Op tijd opstaan dus. In het oosten van Oostenrijk houd de sneeuw langer aan en daar blijft het de gehele dag nog sneeuwen, waardoor er nog eens 10 cm bij kan vallen. Lokaal zelfs meer. In het westen is het dan al lang zonnig.

Poederadvies donderdag

Voor verse sneeuw (10-20 cm)

Maar ook de zuidelijke regio’s krijgen in de nacht van woensdag op donderdag wat centimeters vers. Er ligt daar al een bak sneeuw van PoederAlert#25 en op de noordhellingen is nog genoeg poeder te vinden. Eigenlijk is het overal poeder rijden. Ook in Zinal? In Zinal vindt vanaf donderdag de BK Freeride plaats en onze Belgische vrienden van skisluts zullen hiervan via wePowder regelmatig verslag doen. Sterker nog, zij zijn de grote motor achter dit event.

Zinal pikte op vers op tijdens PoederAlert #25 en morgenvroeg zullen daar enkele centimeters bij zijn gevallen. Reken op 2-7 centimeter. In combinatie met de wind genoeg om de wand er weer wat verser uit te laten zien. Vrijdag is het dan zonnig, net als in de rest van de Alpen. De temperatuur stijgt daarbij markant.

Fohn Chart laat Poederalert #26 al zien
Fohn Chart laat Poederalert #26 al zien

Lange termijn

Vrijdag dus markant warmer waarbij het nulgradenniveau boven de 2000 meter uitkomt. Dit alles op nadering van een nieuw front vanuit het zuidwesten. Zaterdag stijgt de temperatuur in het noorden nog wat verder terwijl deze in het zuiden dan getemperd wordt door de opkomende zuidstau. Een omvangrijk laag wordt gedwongen een zuidelijke koers te volgen. Op zaterdag levert dit al de eerste sneeuw op rond Courmayeur en de Monte Rosa. Zondag breidt de neerslag zich uit naar de Franse Alpen en de rest van de zuidalpen.

En de winter is nog niet ten einde. Hogedruk ten noorden van de Alpen zorgt voor de aanvoer van koude lucht uit het noordoosten. Een laag boven de Middellandse Zee voor vocht en reken dan maar uit. De hele week blijft het onbestendig. In ieder geval in de zuid- en westalpen, maar de kans is groot dat later ook de noordalpen wat oppikken. Het is in ieder geval koud genoeg. De details zullen de komende dagen zeker nog wat gaan schuiven, maar #26 staat alweer op het bord. Gaan we de 30 PoederAlerts halen deze winter? Dat zou een absoluut record zijn.

En Zinal? Zinal zal zaterdag wat vlokken zien, maar ook zon en een harde win. Substantiële vlokken vallen er op zondag. Dat betekent snel de wedstrijd (De BK freeride) er doorheen jassen, want sneeuw betekent slecht zicht in Zinal.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur20 maart 2013 · 21:50

Yes, daar gaan we weer!

Beginner
Pazz457Auteur20 maart 2013 · 22:05

Mooi dat het nu ook breder opgepakt wordt, loon naar werken!

Go to heaven, ski like hell!
Gevorderd
EchoAuteur20 maart 2013 · 22:09

Chapeau, kudo’s, lof, respect… PROUD!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
VinnieAuteur20 maart 2013 · 22:38

Ladies and gentlemen start your engines!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
Grim3Auteur20 maart 2013 · 23:06

Early up on sunday!! Hopen dat de riders niet de lang blijven plakken op de fire gap want ja, het allereerste BK Freeride, daar hoort een feestje bij!! Thanks for the update, Morris! We’ll keep you posted… RocknRoll

Gevorderd
FreeArnoAuteur21 maart 2013 · 10:04

@@Meteomorris Vrijdagavond rij ik met 2 maten richting de Alpen. Maandag einde middag moeten we weer terug naar NL. We zouden die 3 dagen graag op 1 plaats blijven (2300 km in 3 dagen is wel ff genoeg), maar wel zoveel mogelijk poeder scoren uiteraard ;-)

Wat adviseer je? Volgens bovenstaand bericht is het de moeite om ipv de Westalpen Noord (Haute Savoie) door te rijden naar Courmayeur.
Ik ben in die regio nooit geweest. Is er een kleiner en minder poederstress gevoelig gebiedje in de buurt dat je aan kan raden? Monta Rosa is direct wel heel ver rijden voor 3 dagen… maar als jij een topgebiedje weet waar we zeker eens moeten kijken… :-)

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
ConstantAuteur21 maart 2013 · 21:18

@@Meteomorris: Graag ook nog wat poedersneeuw in Saas-Fee, svp vanaf zaterdag a.s. :-).

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Expert
meteomorrisAuteur21 maart 2013 · 21:41

@FreeArno Het wordt allemaal niet heel erg diep komend weekend. Kies voor een inneralpine gebied met veel noordhellingen.

@@Constant Er gaat sneeuw vallen, maar voorlopig geen grote hoeveelheden. Dat kan nog veranderen.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!