Vrijdag een nieuwe poederochtend

Vrijdag een nieuwe poederochtend
Seb (8 jaar, met lawinepieper) vanochtend @Gargellen.

Een week terug stelde ik de vraag ‘Met je kinderen off piste, doe jij dat?’. Nu kan ik zeggen ‘ik wel’. Netjes een lawinepieper om, nooit te steil en geen machtige wanden achter ons. Het was waanzinnig. Wat bij ons kniediep is, is bij die mannetjes (6 en 8 jaar) al snel een faceshot. Meteen uitgelegd wat triebschnee is, de rol van de wind, de zon etc… Maar vooral heel erg veel gereden. Vanmiddag trok de boel weer dicht en viel er nog eens 5-10 cm bij zodat we morgen helemaal overnieuw mogen beginnen met het trekken van lijnen. Mooie afsluiter van de week, daarna op naar de zuidalpen.

Overal nog winters

En hoewel we richting eind maart is, is het nog overal winter. Vanuit alle delen van de wereld stromen nog winterse plaatjes binnen via de powfinder app. Reports uit Canada BC die laten zien dat de winter nog niet van opgeven weet. Maar ook vanuit de Alpen.

Het wordt tijdelijk warm

De vrijdag wordt snel een warme dag. Enkel in het verre oosten van Oostenrijk en Italie blijft het koeler. Met het oprukken van een Atlantisch laag stroomt enkele dagen warme lucht vanuit het zuidwesten de Alpen binnen.

Warme luchts stroomt vrijdag binnen op 1350 meter hoogte
Warme luchts stroomt vrijdag binnen op 1350 meter hoogte
Maandag is het weer winters op 1500 m. hoogte
Maandag is het weer winters op 1500 m. hoogte

De details van PA#26 zijn nog niet helder

Nog steeds is het zo dat een omvangrijk laag wordt gedwongen een zuidelijke koers te volgen. Op zaterdag levert dit al de eerste sneeuw op rond Courmayeur en de Monte Rosa. Zondag breidt de neerslag zich uit naar de Franse Alpen en de rest van de zuidalpen. Maar het gaat allemaal weer tergend traag.

Hogedruk ten noorden van de Alpen zorgt weliswaar voor de aanvoer van koude lucht uit het noordoosten, maar dit gaat langzamer dan verwacht. Dan is er nog het laag boven de Middellandse Zee dat voor vocht zorgt, maar waar gaat wanneer de explosie plaats vinden? In ieder geval sneeuw in de zuid- en westalpen, maar de kans is groot dat later ook de noordalpen wat oppikken. Het is in ieder geval koud genoeg. De details zullen de komende 48 uur zeker nog wat gaan schuiven, maar #26 staat alweer op het bord. De vraag alleen is wanneer is het diep genoeg om #26 aan te kondigen?

En Zinal? Zinal zal zaterdag wat vlokken zien, maar ook zon en een harde wind. Een grotere kans op vlokken is er op zondag. Dat betekent snel de wedstrijd (De BK freeride) er doorheen jassen, want sneeuw betekent slecht zicht in Zinal.

Morgen ben ik de gehele dag in de sneeuw, on the road en daarna aan het ompakken voor mijn trip naar de zuidalpen. Zaterdag volgt dan pas weer de volgende update.

Stay stoked

Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!