Poederalert #27 is een weststau

Poederalert #27 is een weststau
La Meije (La Grave)

Ik zit op dit moment met Sander Kan, Haas en Robbie in de Hautes Alpes. Zondag reden we fluffy powder in Sestrière, maar ons echte doel is om een paar mooie wanden en couloirs van ons lijstje te mogen strepen. En dat is maandag en dinsdag wonderwel gelukt. Heerlijk om met vrienden, maar vooral ook een goed team dit soort dingen te mogen doen.

Onder begeleiding van Martijn Schell en gister ook nog Francois Lombard van powderguides.nl hebben we in La Grave een paar mooie lijnen in fantastische condities mogen rijden. Klassiekers als le couloir de Banane, de Pan de Rideau, le couloir de Girose, La Vaute en de Trifide couloirs zijn afgestreept en vandaag gaan we verder op zoek naar nieuw avontuur.

Actueel

De lucht is hier weer blauw in de Hautes Alpes en de nacht was koud, maar heel in de verte is de eerste hoge bewolking te zien. De aankondiging van poederalert#27. Woensdagavond passeert het warmtefront vanuit het zuidwesten en brengt van woensdag op donderdag de eerste sneeuw in de Franse zuidalpen.

Een laag boven Frankrijk brengt PA #27
Een laag boven Frankrijk brengt PA #27

Het binnenstromen van dit laag is goed te zien op de föhn chart. Een front vanuit het zuiden zorgt zoals gebruikelijk voor een föhn vanuit het zuiden. Maar onderstaand plaatje laat ook de noordelijke nazwieper zien. Maar PA#27 start dus met sneeuw in de Franse zuidalpen en föhn in de noordalpen.

Van zuidföhn naar noordföhn
Van zuidföhn naar noordföhn

De meeste kracht van dit laag zit overigens in het koufront dat tussen donderdagmiddag en zaterdagochtend passeert. Dan de meeste sneeuw in de weststau van de Ecrins en de Mt. Blanc. Tussen woensdagavond en zaterdagochtend dus sneeuw en tijd voor poederalert #27

Poederadvies (donderdag-zaterdag)

Franse zuidalpen (met name de zuidweststau van de Ecrins 20-40 cm) donderdagmiddag-zaterdag

Westalpen centraal (Savoie en Isère 20-40, lokaal 50 cm) vrijdag-zaterdag

Westalpen noord (Stau Mt. Blanc, 20-40 cm) vrijdag-zaterdag

Noordalpen west (Unterwallis 20-40 cm) vrijdag-zaterdag

Zuidalpen west (Courmayeur 20-50 cm) vrijdag-zaterdag

Paasweekend

Het paasweekend begint met een noordelijke nazwieper en brengt sneeuw in de noordalpen op zaterdag/zondag. Na het weekend stijgen de kansen weer op sneeuw in de zuidalpen. Maar ik moet nu echt weg. Morgen meer, nu eerst weer avontuur.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
pulverdudeAuteur27 maart 2013 · 10:01

Mooie foto’s!

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
Grim3Auteur27 maart 2013 · 10:19

Die eerste foto lijkt mij de entrance van de Pan de Rideau te zijn? Effe bibberen :-)

Gevorderd
Willem2kAuteur27 maart 2013 · 10:42

zucht La Grave, nog zo’n plek waar ik nodig een keer heen moet…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
MarcoAuteur27 maart 2013 · 11:20

Volgens mij zit ik in Quattre Vallees (La Tzoumaz) lang niet verkeerd voor een weekendje paaspoeder!
Ondertussen gaan vriendin en dochter de eerste meters in de sneeuw maken… :)

Beginner
patrick3Auteur27 maart 2013 · 12:41

@@meteomorris (en anderen) Dan is Damuls-mellau dus een juiste bestemming:D? van donderdag tot maandag…

Toerist
apschuddebeurs@gmailAuteur27 maart 2013 · 13:58

Hoe zit het met de sneeuwgrens? Willen misschien naar Portes du soleil, maar natuurlijk geen zin in regen! Anders gaan we het hogerop zoeken in de Savoie

blablabla
Gevorderd
basvennikAuteur27 maart 2013 · 18:19

Vandaag een mooie zonnige dag gehad in Grindelwald. Toch maar weer aan den lijve ondervonden wat de zon met (zuid) helling doet. Tot 12:00 was het nog goed te doen, daarna met elke turn blijven “hangen”.

Donderdag voor de fun naar Hasliberg, en vrijdag naar Haldigrat. Jammer dat het PA niet daar wat gaat brengen, maar wel weer wat info en ervaring rijker voor volgend seizoen.

Gevorderd
dejongarnoAuteur28 maart 2013 · 18:41

Hier is het redelijk triest: Haute Savoie/Franse noordalpen een 0 gradengrens op 2000m :( Een NOGO dus

Gevorderd
koen_djfistelAuteur28 maart 2013 · 21:00

en elders daar in het westen ??? zouden willen rijden (voor twee dagen) ; maar dan mag er wel wat vallen :-)

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur28 maart 2013 · 22:31

@@koen_djfistel Ik zit nu in de Hautes Alpes en daar heeft het als een malle gedumpt. Op 1100 meter is al 20 cm gevallen en bij P2 van La Grave lag vanmiddag al 40 cm vers. Dikke pof. Wel lawinegevaar 4.

Ook Nendaz heeft veel sneeuw weet ik. (@@Kanski zit hier namelijk naast me)

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur28 maart 2013 · 22:59

@@Koen In Nendaz op 1700m lag er vanmiddag al 30cm+ en via Oli begrijp ik dat het nog steeds dumpt as we speak ;-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
wimdesAuteur28 maart 2013 · 23:41

na berichten Rogier over reuzen gentianes in t najaar, op Risoul gegokt voor een week met kindjes in de paasvakantie. goed zo, bloemetjes :-)

Gevorderd
koen_djfistelAuteur29 maart 2013 · 00:05

@@meteomorris : de Hautes Alpes dus ; mmmm wat ist plezantste dichtbij voor 2 dagen ? La clusaz ?

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!