Retour d'Est in de maak

Retour d'Est in de maak
Poederalert #28 alweer
Poederalert #28 alweer

Het is bijna niet bij te houden. Waar Maart en/of April altijd een periode met warmte en zon brengen, dendert de wintertrein maar voort. En hoewel er na Pasen traditioneel steeds meer liften sluiten is er steeds kleiner worden groep gebieden die het hoofd koel houdt en de liften nog laat draaien voor ons freeriders.

Benieuwd welke liften nog open zijn de komende 6 weken? Hier tref je het overzicht aan voor de Alpen. Vooral na 14 april wordt het steeds lastiger om een lift te vinden die open is. Maar op dit moment zijn er nog genoeg opties. Ook in de Piemonte waar het de komende 48 uur weer 20-50 cm vers gaat sneeuwen. En ook nog genoeg opties in Oostenrijk, waar vandaag 2-15 cm vers kan vallen.

Balkanlaag Ferry
Balkanlaag Ferry

Korte termijn

Een Balkanlaag met de naam Ferry zorgt voor een op gang komende retour d’est. Gevolg is wederom sneeuw in de westelijke en zuidelijke Piemonte. Houd er rekening mee dat veel gebieden in de zuidelijke Piemonte al sluiten, maar gebieden als de Milky Way en Prali zijn nog gewoon open.

Opvallend is hoeveel sneeuw er de afgelopen periode al viel in het noorden van Italie. Lokaal viel er 2 tot 3 keer de hoeveelheid die normaal is voor de maand maart. En poederalert #28 doet daar nog een schepje bij.

Veel meer sneeuw dan gebruikelijk
Veel meer sneeuw dan gebruikelijk

Donderdag begint het te sneeuwen in de Piemont en de neerslag bereikt zijn hoogtepunt in de nacht naar vrijdag. De sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 1500 meter en zakt later tijdelijk nog iets lager. In de loop van de vrijdag klaart het dan op, waarbij zaterdag ronduit zonnig wordt. Mogelijk dat zondag er nog eens 10 cm bij valt in deze regio. De rest van de Alpen ziet dan ook wat centimeters.

Poederadvies

Zuidalpen west: Vrijdag-zaterdag-zondag (noordhellingen en lariksbossen zijn het best)

Overige regio’s: zoeken naar poeder (lees hiken voor een lijn of touren)

Lange termijn

De winter komt tot een einde en in de dalen is de winter dan ook definitief verdwenen. Dat laat onverlet dat de temperatuur de komende dagen onder het langjaarlijkse gemiddelde blijft hangen. Instabiliteit blijft troef en zeker begin volgende weken zijn er nog kansen op significante sneeuwval. Met bame in de zuidalpen kan het nog stevig gaan sneeuwen.

De instabiliteit blijft voorlopig troef. Er staan weliswaar twee majeure aanvallen van de lente op de kaart, maar de winter pareert deze volgens de laatste berekeningen met kou uit het noorden. Allemaal zeer instabiele berekeningen die per run enorm kunnen verschillen. Ze geven aan dat de lente wil komen, maar dat de winter nog niet wijken wil. De komende dagen zal helder worden dat dit exact betekent voor volgende week.

Geniet van de poeder in de Piemonte komend weekend!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur3 april 2013 · 09:31

Gaat er nog iemand rijden komend weekend? Ik zou graag nog een tripje maken, maar ik geloof dat de meeste van mijn maatjes al door hun vakantiedagen en/of budget heen zijn.

Ik kan donderdagavond vertrekken en misschien dat ik maandag ook nog wel vrij kan regelen. Zelf geen auto, wel een rijbewijs.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
dorfkeAuteur3 april 2013 · 10:56

Morris, wij zitten op dit momen in Valfrejus. Couloirs zijn al volledig afgekrast en zitten hier nog tot vrijdag. Wat zijn onze beste mogelijkheden voor vrijdag? Gewoon hier blijven (hoeveel zou er hier nog vallen?) of toch naar bardonechhia rijden? Of nog een andere tip hier in de maurienne?

Gevorderd
FonzieAuteur3 april 2013 · 15:47

Nog meer? Tis dat ik een meniscus operatie moet ondergaan, anders… :-)

Never a last run..
Expert
meteomorrisAuteur3 april 2013 · 17:20

@@dorfke…
Heb je alle routes al gedaan? http://wepowder.nl/playgrounds/valfrejus/routes

Ik ben bang dat je vrijdag richting Bardo of zelfs Sestriere moet. Hangt af van hoe intens de stroming gaat zijn.

powfinder.com
Beginner
dorfkeAuteur3 april 2013 · 19:35

Morris wanneer weten we hoe intens dit gaat zijn? Gaat er uberhaupt iets vallen in Valfrejus?
Hebben de couloirs onder punta bagna gedaan. Alles onderaan (lager dan plan d’arrondaz) is in niet zo’n goed conditie meer door de zon

Expert
meteomorrisAuteur3 april 2013 · 20:08

@@dorfke, check de couloirs van Le Seuil. Die zien nooit de zon.
Neerslag gaat redelijk intens zijn. Deze zou normaal gesproken ook de Punta Bagna moeten halen, waarbij het in het dorp zo goed als droog blijft.

powfinder.com
Beginner
dorfkeAuteur4 april 2013 · 15:29

Morris bedankt voor de tip, hebben hem vandaag gedaan en bovenste stuk is idd nog zeer vers en het enigste echte stukje verse poeder (zonder teveel sporen). Op dit moment licht aan het sneeuwen in het dorp.

Expert
meteomorrisAuteur4 april 2013 · 16:07

@@dorfke check dan ook zeker couloir Yellowstone. Daar moet nu ook vers liggen. Reken op zo’n 15-30 cm vers morgen. Boven dus!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!